Gå til innhold

1,5 åring som "besvimer"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften hørtes kanskje litt værre ut enn det er, men jeg har opplevd noe i det siste som ikke er så kjekt.

Mitt barn på 1,5 år faller og slår hodet sitt (glir på gulvet), noe som ikke er så uvanlig i den alderen. Hører et smell og et hyl og jeg går for å ta henne opp, det som da skjer er at hun på en måte segner om, blir slapp, i armene mine, akkurat som om hun svimer av. Dette er bare et par sekund kanskje og hun ser helt borte ut, det er helt forferdelig. Det virker på en måte som om hun mister litt pusten når hun skal trekke pusten for å gråte ut. Rett etterpå gråter hun litt og vips så er hun helt tilbake til sitt gamle jeg og smiler, løper og ler.

Det har skjedd 2 ganger på et par måneder og vi skal til lege. Greit å få sjekket det opp. Men er det noen som har opplevd noe lignende? Hva kan det være?

På meg så virker det som hun nesten svimer av fordi hun nesten mister pusten når hun skal til å hyle ut, jeg håper inderlig ikke det er noe annet galt.

Setter pris på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt om flere tilfeller av dette og jeg tror ikke du skal være bekymret, men jeg ville tatt en tlf til legen for sikkerhetsskyld. Det er som regel en reaksjon på at de skriker seg ut og det går som regel over etter en stund. Lykke til!

Skrevet

Heisann. Har samme problem her, har vel skjedd 6 ganger på tre mnd nå.. Dei seier det heiter affektanfall. Det vil sei, at når banet skriker så skriker det seg tom for luft og da besvimer barnet der måten hjernen hjelper barnet med å få puste igjen. barnet er svett , blek og slapp når h*n våkner til seg sjøl igjen.Eg hadde og dette når eg var liten, hadde siste annfallet mitt i førsteklasse

Fant dette på lommelegen:

Affektanfall er veldig vanlig hos små barn, og det finnes to typer. Den ene typen arter seg ved at barnet skriker seg "bort" helt til det blir blå i ansiktet. Den andre typen arter seg ved at barnet uten forutgående gråt plutselig blir blek i ansiktet og forbigående slutter å puste. Begge typene anfall kan virke skremmende på foreldrene, men er heldigvis helt ufarlige. Barnet vil alltid begynne å puste av seg selv fordi "pusterefleksen" setter inn. Anfallene varer vanligvis ca. 30 sekunder, og kan avsluttes med noen enkle rykninger.Slike forbigående, korte bevissthetsutfall er heldigvis helt ufarlige for hjernen.

Affektutfall utløses av forskjellige typer sinnsbevegelse som smerter, sinne, angst eller overraskelse. Man kan ikke gjøre så mye annet enn å ta barnet på fanget, forsøke å roe det og vente på anfallet går over av seg selv.

Slik du beskriver det, høres dette ut som ufarlige affektanfall. Noen ganger kan det imidlertid være vanskelig å skille disse anfallene fra epileptiske anfall. Jeg synes det virker litt uklart om han først får et anfall, og på grunn av dette faller og slår seg, eller om anfallet utløses av smertene han får når han har slått seg. Jeg synes derfor dere skal oppsøke lege for en vurdering av sønnen deres. Legen kan da eventuelt henvise dere videre til EEG, en smertefri og ufarlig undersøkelse der man setter elektroder på hodet og ser etter epileptisk aktivitet.

Håper dette kan hjelpe deg litt=)

Vi foreldre kommer aldrig til å bli vant med det men det er godt å vite at vist det er affektanfall barnet har er det ikkje farligt...

Skrevet

Høres jo nesten ut som et epileptisk anfall, i og med at hun blir slapp etterpå. Noen anfall kan karakteriseres med fall, hyl og slapphet i kroppen i etterkant av anfallet.

Bedre å sjekke og heller kunne utelate det!

Håper ikke det er så alvorlig da.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Skal få sjekket det hos lege. Alltid greit å være på den trygge siden og få utelukket at det eventuelt er noe farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...