Gå til innhold

Gjøre om fotograf bilder til "normale" bilder som kan fremkalles?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fotografen som tok bilder i bryllupet vårt har møtt veggen og jeg får derfor ikke tak i han. Jeg har prøvd å ringe og sendt mail flere ganger.

Jeg har bildene på pc'en, men det går jo ikke an å fremkalle pga fotografen har gjort noe med de slik at jeg selvsagt skal bestille fra han. Nå vil jeg prøve å gjøre dem om til normale bilder som jeg kan fremkalle selv. Noen som vet om det går an og hvilket program jeg eventult trenger?

Fortsetter under...

Skrevet

Vet ikke helt hva du mener at han gjort, men er det oppløsningen? Da får du ikke gjort mye dessverre.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Nå sitter du litt i saksa, for å si det slik - fordi en fotobutikk vil ikke trykke opp disse bildene for deg, da fotografen har copyright på dem...

Kan du ikke bare vente litt, til han er ferdig med å møte veggen, så ordner det seg sikkert.

Skrevet

Ja, det er jo sant..

Kan jo høre med han om han vil fjerne det da, så slipper han å jobbe videre med det, hvis det er det som er problemet..

Det jeg mener er at når jeg prøver å fremkalle på feks. fotoknudsen så blir bildet merket med rødt ansikt pga dårlig kvalitet. Ikke vet jeg hva de gjør, men det er jo fordi vi selvsagt skal bestille bilder gjennom de slik at de tjener mer penger på oss.

Skrevet

sanns har han da lagret bildene i to formater, en med god oppløsning, som han har selv, så med dårlig oppløsning, som han har gitt på cd til deg. Jeg har jobbet i fotoknudsen og du kan TRO jeg gikk til damene på labben med cd'en min med lavtoppløselige bryllupsbilder og ville de skulle mekke dem bra for meg. Ikke sjans.

Om du tilslutt får bilder av fotografen, noe du nok gjør, så gir han deg sikkert bilder med en laminert overflate. Det er for at du ikke skal kunne gå til fotobutikk og få laget kopi av bildet (igjen, jeg har prøvd. Det så ut som om vi hadde skabb...). Fotobutikker har nå lov til å lage kopi av fotografbilder, men KUN om det er til privat bruk. Eks, de kan lage en forstærrelse til deg som du kan ha på veggen, men de kan IKKE lage 50 kopier som du skal bruke til takkekort.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Fotografen har helt sikker gitt deg kun lavoppløslige bilder, som er helt ubrukelige å fremkalle. De vil du ikke kunne gjøre noe med. En fotograf er jo klar over sine rettigheter og gir aldri uten videre i fra seg bildene 'sine'....

Veldig kjedelig at det er slik..

Men, altså, det beste rådet jeg kan gi deg, er å vente til han er på banen igjen..

Annonse

Skrevet

Heisann! Lurte bare på hvor du fikk det fra at fotobutikker har lov til å lage kopier av fotografbilder til eget bruk? Jobber i fotobutikk ser du, og om det er som du sier, at det er lov, kunne vi jo gjort mange flere oppdrag! =)

Skrevet

Det er ikke lov å trykke noe som er copyrightet uansett bruk. Hvis noen trykker mine bilder får de en pen regning på dobbelt beløp av hva jeg ville tatt ellers, og de kommer ikke unna lovlig med det.

Fotografen eier bildene og rettigheter på det. Men dere som leide han inn, har vel kontrakt eller? Hva slags fotograf var det?

Skrevet

Fikk skriv om det fra ledelsen. Hadde vært oppe i rettsvesenet. Frem til for to år siden var det ikke sjans at vi gjorde det, men nå kan det altså gjøres, til privat bruk. Butikksjefen er natig på dette, så om det ikke hadde vært lov hadde vi ikke gjort det. Men som sagt, det er bare snakk om en kopi, ikke mange.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Helt riktig som du sier, det er selvfølgelig ikke lov...

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Med mindre noe annet særskilt er avtalt.

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål, men hvis det ikke står noe på bildet?! Er det fremdeles copywright da? Har hatt et par tilfeller hvor det ser ut som profesjonelle fotografbilder, men ikke noen signatur eller noe - hvordan stiller saken seg da? Lovlig å kopiere?

Skrevet

Hvis ikke rettigheter er overført, med kontrakt, har fotografen alltid copyright. Så man alltså ikke printe noe som helst av bilde uten avtale av bildets eier. Selv om du selv er med på bildet er det fotografen eier. Copyrighten synes ikke på bildet men ligger ofte som en fil inni bildet, der pleier reglene stå, men uansett må man alltid spørre. Ellers så kan du risikere å måtte betale store summer i erstattning.

Mange tror at det bare er å "stjele" bilder fra nett osv, men det er altså ikke lov.

Annonse

Skrevet

Takk! Det var det jeg trudde =)

Gjest Nydelige Christina+HØYGRAVID!
Skrevet

Er fotografen som har rettighetene på bildene dine, så det blri veldig vanskelig å få de fine hos en vanlig fotoshop uten at bildet blir i dårlig kvalitet:(

Skrevet

Uansett hva, du som kunde har rett å få bildene dine. Du må selvfølgelig betale for de , men du har krav på bildene!!! Du kan spørre om du kan kjøpe bildene på cd, finne en bra løsning. Møte veggen kan ta tid, dessverre. Ring han, han som fotograf har forpiktelser også! Hvor mye har du betalt for bildene ,? Har du bestillt "pakke " fotografering??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...