Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Er det noen som vet om hvor man evt. kan donere egg til kjent mottaker, evt "ha med egen donor"? Min søster har gått i tidlig overgangsalder og skal ha en hasteforsøk nå i egen syklus, stimulering hjelper ikke på eggproduksjonen, så hun får sannsynligvis ikke flere egne egg. Alt er kaos for henne nå, hun aner ikke om hun skal begynne å tenke på donor eller adopsjon eller hva. Jeg vil gjerne donere egg til henne, og tenkte jeg kunne lette prosessen med å sjekke ut litt hva som er mulig og hvor og sånt. Noen som kan noe om dette?
Gjest Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Jeg holder på med eggdonasjon:) Har vært i Finland, Lavia og er nå i Spania. Har ikke lyktes enda, men kan ikke gi opp. Er som din søster kommet i tidlig overgangsalder. Jeg skjønner godt at alt er kaos for din søster. Dette er en forferdelig situsjon og komme i når ønske om barn er stort. Hun er heldig som har en slik søster som deg som er villig til og stille opp for henne:)) Jeg vet ikke hvordan de enkelte klinikken rundtomkring stiller seg til og bruke deg som donor, så dette kan du jo kanskje spørre klinikken direkte om?? www.avaclinic.com Dette er en anerkjent klinikk som ligger i Finland. De er anbefalt av norske leger, og har gode resultater og vise til. De forstår svensk, så du kan sende de en mail på norsk:) Det stilles visse krav til de menneskene de benytter som donorer (god fysisk og psykisk helse, ikke over 34 år, har barn fra før osv). Jeg vet ikke om de vil stille de samme kravene til deg. Inne på www.onskebarn.no vil du finne adresser og hjemmesider til andre klinikker i Europa. Vet ikke om dette var til så mye hjelp, men prøv og spør igjen om du lurer på mer. Du kan omså også prøve og legge inn et innlegg på onskebarn. Der er det mange flere som er i samme situasjon som din søster.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Takk for svar! Jeg får høre med klinikken.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 ..tror nok det er en god ide å tenke gjennom hva det betyr for deg. som donor må du gjennom massive hormonbehandliner, som gjør at du blir ganske dårlig i lengre perioder (+ risiko ifht bivirkninger). i tillegg er det et viktig poeng om du selv har barn allerede. dette blir enda viktigere når det er snakk om egg til nærstående. hva hvis du ikke har barn (eller de barn du ønsker deg..) og det viser seg at søsteren din får "ditt" barn. og du får ingen (kanskje tilogmed som følge av hormonbehandlingen).
anibe Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Heisann! Anbefaler deg også å vurdere dette sterkt for dere evt. gjennomfører å donere egg til din søster. Har selv ikke egne egg og måtte til Island for å få eggdonasjon. Vurderte en tid og få egg fra min søster, men valgte å gå for en anonym donor via klinikken. I etterkant er jeg veldig glad for dette, spesielt etter at vi fikk gullet vårt. Har svært godt og ukomplisert forhold til min søster, men merker i ettertid at det ville blitt "helt feil" om jeg skulle ha fått egg fra henne. Hvis man skal være åpen for barnet hvordan ting har skjedd ved unnfangelsen, kan dette skape unødvendig følelsesmessig forvirring blant annet. Måtte velge bort mine arvestoffer, men det var verdt det kjenner jeg nå. Lykke til iallefall, uansett hva dere bestemmer dere for )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå