Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Er det noen som vet om det stemmer at antistoffer i morsmelken er kun i tolv uker.? Etter de tolv ukene så er det bare mat? Stemmer dette..
Expat Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Nei, det er helt feil! Barnet har medisinsk fordel av morsmelk i hele fire år...
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Men er de tre første månedene viktigst??
Expat Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 Det kan man si, de fire, faktisk. For etter fire blir tarmen tett, og kumelkproteinene (fra mme) siver ikke igjennom vevet lenger, ihvertfall mindre.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #5 Skrevet 17. september 2008 Jeg bare lurer på om noen kan dokumentere dette? For en lege sa nemlig at antistoffer finnes kun i melken i tolv uker..
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #6 Skrevet 17. september 2008 Det er jo pga antistoffene vi blir anbefalt å amme i 2 år. Jeg ammet min første i 17 mnd og ammer i dag min andre på 14 mnd og når de er så gamle så er jo ikke mm mat lengre.. Og hadde det ikke vært for antistoffene de får i seg så hadde det jo ikke vært vits i amme mer enn maks 6-7 mnd da.
Expat Skrevet 17. september 2008 #7 Skrevet 17. september 2008 Jada det finnes dokumentasjon vettu! Du kan for eksempel lese her: -------------------------------------------------------------------------------- http://www.drgreene.com/21_552.html http://www.drgreene.com/21_2169.html Disse er bra! Og så er jo kellymom uovertruffen da! http://www.kellymom.com/nutrition/milk/immunefactors.html _________________ Jeg er ammehjelper, dette kan jeg litt om!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 Hva er farlig med at kumelkproteinet siver gjennom tarmen??? Jeg har delammet til fire måneder og kjenner jeg blir litt svett : )
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #9 Skrevet 18. september 2008 Det er vel antistoffene babyen fikk fra mor i svangerskapet gjennom morkaka som tar slutt etter ca 3 mnd. Fikk med seg en pakke før den ble født men den blir brukt opp/brutt ned etter ca 3 mnd. Antistoffene i melka er vel lik så lenge man produserer..
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 Jeg vet jo alt om hvor bra morsmelk er for barn. Men hvor står det at antistoffer finnes i melken mer enn 12 uker??????? For at barna ikke blir syke kan jo ha med at fordøyelsenzymer som barna får gjennom brystmelk??? Morsmelk er det perfekte tilskudd for nyfødte barn. Den innholder alt det barnet trenger og i riktige mengder. Morsmelkerstatning tilstreber det samme, men kommer fremdeles til kort når det gjelder å kopiere naturen. Kunstig morsmelk inneholder ikke antistoffer som beskytter mot sykdom, heller ikke fordøyelsesenzymer (enzym) som barnet får gratis kun gjennom brystmelk. Næringsinnholdet i de fleste morsmelkserstatninger er bra, men ikke perfekt slik morsmelk er! Næringsinnholdet i morsmelken endrer seg også i takt med barnets behov. Fettinnholdet i morsmelken øker blant annet under matingen, slik at det er mer fett i den siste melken, enn i den første. I tillegg inneholder morsmelk de fettsyrene barnet trenger, samt enzymet lipase som hjelper barnet å fordøye fettet. Enkelte næringsstoffer er altså litt vanskeligere for barnet å ta til seg slik de forekommer i morsmelkerstatning enn i morsmelk. Morsmelkerstatning som er basert på kumelk, kan også gi allergi mot enkelte proteiner i melken (melkeallergi), og de blir da gjerne ømfindtlige eller allergiske mot soya-baserte ("antiallergiske") erstatninger også. Såkalt hydrolisert morsmelkerstatning finnes også, og denne synes ikke å gi økt utvikling av allergi. Det forskes også på bakterien LGG (melkesyrebakterie) som forskerne tror kanskje kan beskytte mot utvikling av allergi og astma
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #11 Skrevet 18. september 2008 Betviler ikke at morsmelken er perfekt altså.. Men mener å ha hørt at den ikke inneholder nok B12 vitaminer med mindre mor har et meget godt sammensatt kosthold?? Er dette tilfellet?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #12 Skrevet 18. september 2008 Det jeg vet er at kumelkproteiner er noe små babyer ikke skal ha. Dette kan gjøre at de senere i livet får diabetes eller får det tidligere enn de ellers ville ha fått det blant annet.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #13 Skrevet 18. september 2008 At barn som kun får morsmelk ikke blir syke stemmer vel ikke... Vet om flere med konstant forkjøla babyer fordi de blir smittet av eldre søsken hele tiden.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 18. september 2008 #14 Skrevet 18. september 2008 Det er ikke d-vitaminer du tenker på?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #15 Skrevet 24. september 2008 Antistoffene i morsmelk beskytter i all hovedsak mot mage- og tarminfeksjoner. Når det gjelder andre type infeksjoner, som forkjølelse, hjelper den mye mindre og derfor smittes ofte babyer av storesøsken. Det viktigste for å unngå forkjølelser på baby er at storesøsken holder seg litt unna når de er snørrete og at man er nøye med å vaske hendene.
Gjest Skrevet 24. september 2008 #16 Skrevet 24. september 2008 Det jeg leste en gang var at enkelte antistoffer forsvinner etter de foerste ukene. For eksempel de mot en del barnesykdommer og stivkrampe. Derimot fortsetter jo melka aa inneholde antistoffer mot sykdommer mor faar og ting som forkjolelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå