Gå til innhold

Dårlig taper!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et stort problem med min gutt på fem år. Vi har flyttet til en ny by og dvs også ny barnehage. Han har blitt så sint og i hans øyne blir han mobbet og ingen vil leke med han. Han er veldig flink til ¨å leke alene.

Klager over at han ikke har noen beste kamerat og det er vondt for mamma og høre:(. Han er veldig hissig av seg, etter turn treningen i dag sa han" jeg er en taper". Vet ikke hva jeg skal gjøre/si til han for at han skal få bedre selvtilitt. Er den noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, så leit :( Har dessverre ikke noen gode råd, men vil bare si at jeg føler med deg. Har selv en sønn på 4 som er hissig av seg, og det er ikke alltid så lett.. Han har alltid vært stor for alderen, og flink til å snakke, så de fleste tror han er eldre enn han er. Det er ofte et problem, fordi han mentalt sett selvsagt er 4 og defor ikke forstår "alt" likevel og reagerer med sinne. Lykke til, håper det ordner seg for dere etter hvert.

Skrevet

Dette høres litt ut som historien til gutten min, han har også alltid vært litt lei seg for at han ikke har hatt noen bestekamerat... Nå er han 5,5 år, men har fortsatt ingen, men har funnet ut at grunnen er at han har helt andre intresser enn de andre guttene i barnehagen( bor på landet, og alle de andre guttene er bare intressert i traktorer og andre kjøretøy, sitter i sandkassa ol).....Gutten min vil bare spille fotball, noe som ikke er så dumt, siden de andre guttene helt sikkert vil begyne med det når de begynner på skolen til høsten.... han kjenner guttene, de er ikke uvenner, og det hender de leker sammen..... så dette vil ordne seg:)

....og sikkert for din gutt også....:)

Skrevet

barn i 5- årsalderen er mer følsomme for kritikk enn da de var yngre. de vil gjerne få en vurdering av noe de får til eller har laget. fokuser på det positivet med barne. fortell hvor flink barnet er til ting som det klarer å mestre. la barnet går på aktiviteter som barnet liker og klarer å mestre. prøv å finne lysglimt i barnets hverdag, der du fokuserer på det positivet som sagt. la gjerne barnet begynne på noen nye aktiviteter der han ikke kjenner noen og omvendt. det kan gjerne være godt for barnet...

Skrevet

Kanskje det kunne vært en ide og invitert noen barn fra bgh hjem til dere, eller til å bli med på lekeplassen, eller skogtur e.l. Inviter gjerne foreldrene også, så har du en mulighet til å bli kjent med dem også. Jeg har gjordt tilsvarende for å bli litt bedre kjent med hvem min datter leker med, hvordan de fungerer sammen og også bli kjent med foreldrene. Vi foreldre har også etterhvert slått oss sammen en kveld i uken der vi voksne går tur. Da diskuteres barnehage-problemer og andre ting som måtte være en utfordring. :-)

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...