Gå til innhold

kan noen klare å forklare meg hvordan man strikker hel på sokker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

må forklares sånn helt nøyaktig. hehe :)

Skrevet

hva menes med å løfte en maske løst av? hvor skal den hen??

så står det strikk en maske og løft den løse over den masken?!

Skrevet

Hmm... etter at jeg har strikket opp 5 cm rettstrikk til hæl, deler jeg den fliken i 3 like deler. Strikker totredeler, og så strikker jeg siste maske på del 2 av 3 sammen med første maske på del 3, hvis du skjønner. Når jeg har gjort det, så snur jeg arbeidet og strikker tilbake (på vrangsiden nå, sant) til der del 1 begynner. Da gjør jeg det samme som på andre siden, og strikker den siste masken på midtdelen sammen med den første masken på del 1. (Nå må du strikke vrangmaske når du strikker sammen). Så snur du så du har retten fra igjen, og strikker rett bortover midtdelen, helt til du treffer "hullet" der du strikket sammen masker istad, og gjør det samme om igjen (siste maske på midtdelen strikkes sammen med første maske på siste del). Pass på at du alltid har like mange masker på midtdelen, mens de delene på sidene skal minke med en maske hver gang du snur, helt til det ikke er masker igjen på siden i det hele tatt. Da gjør du som oppskrifta sa med å plukke opp masker.

Skjønte du noe av dette? :-)

Skrevet

Oj, ikkje lett å forklare heilt nøyaktig. Men kan ta et eksempel:

Om du strikker en sokk som for eksempel er 48 masker rundt leggen, og er ferdig med leggen:

1. Sett halvparten av maskene på en pinne, og strikk glattstrikk like mange omganger (pinner) som du har masker (dvs 24).

2. Så skal du begynne å lage bøyen på hælen

3. Del maskeantallet på 3, dvs 24:3 =8. Kun dei 8 maskene i midten skal stå igjen når du er ferdig. Strikk slik:

4. strikk 15 masker og så 2 masker sammen. Snu uten å strikke ferdig resten av maskene

5.sett den siste maska du strikka (då du strikka 2 sammen) over på pinnen som no har 7 masker

6. strikk så 6 masker og så 2 masker sammen. Snu uten å strikke ferdig resten av maskene

7. sett den siste maska du strikka (då du strikka 2 sammen) over på pinnen som no har 7 masker

8. strikk 6 masker og så 2 sammen. Snu uten å strikke ferdig resten av maskene

9. sett den siste maska du strikka (då du strikka 2 sammen) over på pinnen som no har 6 masker

10. strikk så 6 masker og så 2 sammen. Snu uten å strikke ferdig resten av maskene

11. osv osv osv, heilt til du har 8 masker igjen.

Ja, det her blei litt rotete, men det er vanskelig å strikke hæl første gangen, når du har fått det til en gang er det kjempelett. Lykke til. Du har ikkje noken som kan vise deg? Det er desidert lettast

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...