isi* med liten januar spire!! Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Flere med svangerskapsskløe her? Jeg ble påvisst svangerskapskløe for noen uker siden og hatt det siden uke 16-17 ca. Holder på å bli GAL! Syne at det blir verre å verre. Var hos legen og ikke mye å gjøre med det. Jeg har klart å få meg til å klø meg mest på beina. Å nå værker de sånn viss jeg klør. Gjør skikkelig vondt. Noen som har noen gode tips? Klarer å la være å klø meg til blods på armer og rygg, åkosentrere meg om bein hehe. Flere i samme situasjon som meg???
hannetroll Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Har også vært veldig plaget med kløe noen uker, og har funnet frem til 3 ting som funker mot kløen og som jeg har klarert med legen min etter at jeg saumfarte medisinske tidsskrifter på nettet på jakt etter behandlingsmetoder: - Xyylocain-salve. Fås reseptfritt på apoteket - 1% hydrokortisonkrem. Også resptfritt på apotek. Smør i tynt lag. Brukes ikke lengre perioder sammenhengende, men hjelper godt mot de verste anfallene. - Allergitabeletter. Antihistaminer brukes som behandling mot svangerskapskløe, og det er også det som har hjulpet meg mest. Tar én tabelett Polaramin om kvelden en stund før jeg legger meg. Polaramin er en såkalt 1. generasjons antihistamin og er klarert for bruk for gravide og ammende. Ulempen er at man blir trøtt, men tar du tabeletten om kvelden (gjerne allerede i åtte-tida), er den verste virkningen ute av kroppen i løpet av natta. Fordelen er at det virker litt som sovemedisin også ;-) Lykke til!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Hadde det sist og fikk ikke sove mer enn et par timer om natten... ble liggende å kjenne på kløen og vri meg i villelse... Håååper det ikke blir like ille denne gang!
isi* med liten januar spire!! Skrevet 15. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. september 2008 Jah håper det blir bedre for deg denne gangen Helene. Hvor langt er du nå? Er akkurat sånn jeg har det. Klipper ned neigene men det blir jo sår fordiomå deverker jo sånn også. Så nettene er lange, og da en jo helt slapp på dagen. Takk for tips Krusemynte. Har prøvd med de salvene å synes ikke de hjelper noe særlig. Syns de bare er tykke og så blir jeg varm på beina og da begynner kløen igjen. Dermalogica har en fet krem som jeg bruker (etter annbefalling av hudlege og klarering med lege) Den er god. Den er også god på magen, men jeg klør likevel. Jeg tar Polaramin 3 ganger dagelig etter annbefalling av fastlege og barnelege KK Haukeland. Blir døsig av det ja, så av og til kutter jeg ut den midt på dagen og tar to om kvelden, for å sove bedre. Men våkner jo likevel, (må jo løpe å tisse noen ganger). Også B-vit kompleks og E-vit er jeg blitt annbefallt og ta!!! Merker at jeg klarer å holde humøret oppe litt lenger da!!! De på Haukeland mente at det kom av at en var overfølsomfor store mengder østrogen og kom ofte av at en fikk bivorkninger som kløe og kvalme. Har hatt kraftig svangerskapskvalme fra uke 6. Hvor langt er du Krusemynte. Har du gått på Polaramin lenge? Føler du at du har fått bedre effekt på sikt?
Motoko Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Ser andre skrive at man klør om natta. Får også kløanfall en del netter. Samboern min spurte hva jeg drev med i går natt, klødde meg febrilsk overalt egentlig, fra beina til hodet og spes på brystene, slitsomt!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 Jeg er bare 12uker ennå, og har såvidt begynt å klø.. Hører egentlig ikke til på 2.trimester helt ennå, men ble så lei av alle EL og blodspørsmålene på 1.trimester. Trodde lenge det var sengetøyet (hadde kjøpt nye sett) eller vaskemiddelet som gjorde at jeg klødde så fælt, og synes det var veldig lite info om svangerskapskløe egentlig. Det blir sjeldent eller ikke nevnt iblandt den vanlige infoen om svangerskap.. Det hjelper også bare det å olje huden godt på kvelden. Jeg bruker noe som kalles "smør på flesk" her hjemme. Det er en stivnet olje man tar på fuktig kropp.. Kjøpt på Badegleder, men vet ikke om det er noe "lokalt" eller om det finnes over hele landet. Skader ikke at den hjelper mot nuppene i huden heller
isi* med liten januar spire!! Skrevet 16. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. september 2008 JAh sambo her å lurer på hva jeg driver med. Men nå er han begynnt med å bare holde hendene mine fast hehe. Ja veldig lite info. Skjønner godt du er lei det. De første ukene går også så sent siden du ikke kjenner noe uten om masse symptomer å du er trøøøøtt hehe. Vi kløere får holde sammen å håpe at det plutselig går over =)
hannetroll Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 Jeg er hyperallergisk og går på medisiner store deler av året. Hadde egentlig sluttet med Polaramin for i høst, men da kløen kom var det bare å bite i det sure eplet og begynne på igjen. I kombinasjon med Hydrokortison de nettene jeg klør som verst funker det greit, men fy søren så lei jeg er av å våkne om nettene av vekselvis kløe og tissetrengthet!!! En lege jeg snakket med mente at dersom man har atopisk hud/atopisk eksem er man også mer utsatt for kløe. Man får jo økt blodsirkulasjon til huden når man er gravid, så det høres rimelig ut. Er 16+0 i dag og håper dette dabber av etter hvert. Kvalmen ga seg forrige uke sammen med den verste trettheten, så jeg er optimist ;-)
Nikkan Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 Prøv et varmt bad eller en god varm dusj og så gnir du deg inn med hvitvask etterpå og lar det sitte på. Det hjalp på meg i mitt forrige svangerskap. Hvitvask får du kjøpt på apoteket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå