Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #1 Del Skrevet 15. september 2008 Heisann! er ganske så forvirret over alle disse reglene... jeg er en 3.års høgskolestudent som planlegger å begynne å prøve sommeren 09. 4. og siste året på skolne skal jeg ta samlingsbasert og vil prøve å fullføre dette mens jeg går gravid, og har baby. sambo er i full jobb, og jeg jobber 7-8 dager i måneden og tjener vel ca. 6000 i mnd på det . hva har vi krav på? engangsstønad på 33000 er vel noe alle får? har hørt at nav regner ut hva du har tjent de 6 siste månedene før du blir gravid? eller er det før du får barn? setter stoor pris på om noen tar seg til til å svare!!!!! klemz Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138693602-forvirret/
junijente fikk julijente Skrevet 16. september 2008 #2 Del Skrevet 16. september 2008 Det er veldig lett å bli forvirret av alle reglene, min erfaring er at nav er ganske forvirret selv :-P Men jeg skal prøve å svare på det jeg selv har forstått i alle fall :-) Engangsstønad kan du få dersom du IKKE får foreldrepenger. For å få foreldrepenger må du ha tjent minst 1/2 G, altså ca 37.000 kr på årsbasis. Dersom du har variabel inntekt beregner nav foreldrepengene dine ut i fra de 6 beste av de 10 siste månedene før du starter permisjonen. Disse 6 månedene trenger ikke henge sammen, så vidt jeg har forstått. Om du i tillegg er student får du fødselsstipend fra Lånekassen, tilsvarende det man normalt får i stipend og lån (for øyeblikket 85.000 kr), men alt utbetalt som stipend. Du kan også få forsørgerstipend (i overkant av 1300 kr/mnd, men dette reduseres avhengig av evt samboers/ektefelles inntekt). Fødselsstipendet utbetales bare dersom far ikke har fulltidspermisjon.Om han har det får du støtte som lån, som vanlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138693602-forvirret/#findComment-138698870
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå