Lilleulv_ Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Jeg har en gutt som ble født i uke 31. Han er nå 3 mnd gammel og veier 4 kg, har ikke hatt noen problemer, alt går kjempebra Jeg har begynt å tenke på navnefest, skal ha igjennom HEF. vi kan ha i oktober, november eller mars... Jeg synes egentlig oktober er litt tidlig, november er på vinteren og jeg frykter da å ha han sammen med masse andre barn og andre folk generelt, mars blir kanskje litt i seineste laget. Jeg vet ikke om jeg egentlig trenger å frykte noe som helst iom at alt har gått så bra, vi er over termin og han er "stor" nå? Når hadde dere navnefest/dåp for deres babyer? (som ble født tidlig)
Gjest Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Hei! Vi har ikke hatt enda vi. Har drøyd det så lenge som mulig. Han er født i uke 29 i mars... Vi var i en annen navnfest med han og da var han helt utslitt etterpå. Sov til halv elleve dagen etter. Men, det er jo så forskjell på unger da. Kanskje går det helt fint:) Kan dere ikke sette tidsbegrensing på invitasjonene? Det skal vi gjøre....også skal vi ha kaker rett etter middagen så det ikke blir to "måltider". Lykke til.
giggsi Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Jenta mi ble født i oktober 07 i uke 27. Vi hadde dåp i mai 08. Og da passet dåpskjplen perfekt.Det gikk kjempefint. Hun var blid og glad hele dagen. Nå blir ikke hun særligt påvirket av folkemengder da. Hun elsker folk og liv.
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 Hei:) Gutten min var 6 mnd. når han ble døpt, gikk kjempe fint! Han var våken i kirken, og sovnet på tur til dit vi skulle være etterpå, så sov han tiol gjestene skulle begynne å dra hjem:) Det var riktig nok en de skuffende gjester som ikke fikk sett så mye til hovedpersonen, men de overlevde det:) Bare pass på at han får ro rundt seg når han blir sliten, legg han i vognen på et stille rom. Lykke til:)
Lilleulv_ Skrevet 16. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. september 2008 ok, takk for svar! Må innrømme at det jeg frykter med å ha han sammen med masse andre folk og spes. barn i november er sykdom... :$
Vivan Skrevet 19. september 2008 #6 Skrevet 19. september 2008 Skjønner deg godt. Tenkte mye på det selv, men nå passet det sånn med oss at dåpen ble i august (fin månede mht sykdom/epedemier) Jenta vår er født i uke 32, og ho var dysmatur (1385 gram) Men alt har gått fint allikevel og hun har vokst knallbra og ikke vært syk. Ingen ting har gått galt med henne. Har allikevel vært veldig redd for sykdom som deg. Var bare ikke klar for noe ny sykehusinnleggelse første tiden etter hjemkomst. Hun var 3 mnd korrigert/5 mnd ukorrigert da vi hadde dåpen. Og det var første gang vi var med henne på et sted med mye folk tettpakka. Passet på det vi kunne å holde henne unna der det var som mest tettpakket med folk. Kom tidlig, gikk sent. Ørene mine er på stilker etter hosting og nysing. Det var det heldigvis lite av da. Der vi satt var det jo bare dåpsbarna, regner med at det blir sånn dere skal og. At dere blir satt litt for dere selv. Ikke midt i mengden liksom. Det hjelper jo på Ha med noen antibakterielle våtservietter f.eks. Smukkesnor hvis smukk, sånn at ikke den går i gulvet etc. Og en liten gasklut eller noe som dere kan bruke til å beskytte barnets nese/munn litt hvis noen skulle nyse rett ved dere. (det er sånn jeg ville gjort i hvertfall) Litt usikker på hvor mye det hjelper, men det må jo være bedre enn ingenting! Festen etterpå var i grunn bare en rolig middag med aller nærmeste familie som alle visste om våre spesielle behov vedrørende henne (vi var 12 personer) og vi hadde det hos min mor som hun har vært mye hos. Passet hele tiden på å ta henne ut på et stille rom når jeg så det var i ferd med å bli litt mye. Det gikk bra, og hun skrek ikke hele dagen. Sov fint på et rolig rom når hun hadde dupper. Det gikk veldig fint hele dagen, men på kvelden fikk hun allikevel et skrikeanfall som ikke helt lignet henne. Hun ble ganske hysterisk/redd og virket helt urolig i kroppen liksom. Det var nok (går jeg ut i fra) fordi hun våknet på et annet rom og i en annen bag enn vanlig. Jeg kom inn 1-2 minutter for sent. Som regelk kan hun ligge en lang stund å kose seg hjemme når hun våkner, men denne gangen var det bare ikke sånn! Så vær veldig nøye på å følge med når babyen våkner opp når det er på et annet sted. Vi hadde glemt babycallen så jeg måtte inn og ut av rommet i ett sett for å sjekke. Og fordi hun rakk å ligge der våken kanskje maks 1-2 minutter før jeg kom, så var det for mye for henne! Vet ikke om det var tilfeldig, men tror ikke det. Overstimulans og nytt sovemiljø vil jeg tro grunnen var. Etter dåpen har hun blitt vanskeligere å legge om kvelden også. Rart at det skal så "lite" til, men det kan jo ikke være tilfeldig når hun fra dagen etter dåpen ikke ville legge seg som hun var så flink til hver eneste kveld før. Den dag i dag (1,5 mnd senere) må jeg fortsatt "lure" henne i seng om kvelden med amming på senga, og leggingen er ikke gjort på 5 minutter lenger. Men det går bra. Hun er ikke hysterisk lenger. Bare har fått for seg at hun vil ikke bare bli lagt lenger. Skal helst sovne. Og slik skal det jo helst ikke være.. Til slutt må jeg si at jeg tror nok sannsynligvis det med smitte vil gå bra både i november og mars. Kanskje ikke noe værre med november enn mars. Synes det er mer RS på senvinteren enn tidlig på vinteren. Vet ikke om det er riktig men.. Dere er jo forsiktige og tar ekstra hensyn. Men det er viktigst at dere som foreldre er klare for det, sånn mentalt, slik at ikke dagen blir ødelagt pga redsel for smitte. Det er ikke godt. Dette ble langt, men jeg kjente meg så igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå