Gå til innhold

Intrahepatisk kolestase (svangerskapskløe)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt det, fikk det ca uke 20, men fikk først riktig behandling i uke 28. Var da innlagt til verdiene stabiliserte seg. Dette var ikke grunnen til at jeg fødte prematurt, for jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning i tillegg.

Skrevet

Jeg fikk det relativt tidlig, tror det var ca uke 25. Men Ursofalk hadde ingen effekt på meg overhode!! Verdiene fortsatte å stige, og i uke 31 var gallesyre på 60 og gutten måtte ut... :o Legene lurer litt på hvorfor ikke medisinen virket, og hvorfor det ble så ille. Jeg er skikkelig redd for å bli gravid igjen:(

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Jeg fikk påvist det i uke 32 og jenta ble tatt 35+1.

Verdiene gikk ned med ursofalk, men siden jeg hadde så mye andre ting som var risiko i seg selv så turte de ikke la meg gå lengre...

Jeg er veldig klar over at det er stor sannsynlighet for at jeg vil få alt jeg hadde denne gangen også, men da kan vi være mere obs og kanskje litt føre var på enkelte av de plagene jeg fikk.

MEN om jeg vil gå igjennom IVF en gang til hvis det må til vet jeg ikke. Blir jeg gravid uten IVF så er det hjertlig velkomment, men vi får se hva som skjer...

Skrevet

men Bjørnen, hva har det å si dersom man er mer føre var egentlig? Jeg bare lurer... For det er flere venninner som har sagt det til meg også som trøst. Men seriøst, kløen ble oppdaget på et tidlig stadie på meg, verdiene var bare litt forhøyet da. Men det hadde jo ikke noe å si, da de ikke hadde noe behandling til meg som virket. Det eneste de kunne gjøre var å ta ukentlig ultralyd og blodprøver, og når det ble for ille så tok de ut lillegutt selv om jeg bare var i uke 31. Tenk om jeg får det enda tidligere neste gang:O

Skrevet

Skjønner du er skremt av opplevelsen, av å få dette tidlig, og at legene ikke klarte å stabilisere situasjonen. Gjentagelsesriskioen er jo mellom 70% og 80%, så det er jo lurt å forberede seg med tanke på et eventuelt nytt svangerskap. Har lest om alternative medisiner, som kan brukes hvis ursofalk ikke virker. Hvis du søker på feks dexamethason + cholestasis ligger det mye info tilgjengelig. Vet ikke om det er vanlig å gi disse medisinene i Norge. Virker som om det ikke er forsket like mye på disse medisinene, som på ursofalk. Hvis du tenker mye på dette, anbefaler jeg deg å ta kontakt med sykehuset, for en ettersamtale. Da får du bland annet mulighet til å diskutere oppfølging/behandling i et nytt svangerskap.

Har sakset litt fra en dansk artikkel. Alternative medisiner til ursofalk.

Dexamethason: Nedsætter den føtoplacentale østrogenproduktion. 12 mg oralt dagligt er vist i et

deskriptivt finsk studie at nedsætte galdesyrerne og at afhjælpe kløen. Kan anvendes som

eksperimentel behandling hvis ursofalk svigter. Denne behandling må da nøje overvejes pga.

stigende bekymring for påvirkning af børnenes tilvækst ved gentagen behandling med steroider, der

passerer placenta.

: Questran® 4g 5gange dagligt per os. Kan afhjælpe kløen i visse tilfælde, men absorberes dårligt og forårsager ofte gastrointestinale gener.

Giver dårligere absorption af fedtopløslige vitaminer.

K-vitamin behandling vil ofte være påkrævet.

Ovenstående alternative behandlinger er ikke vist at ændre den føtale tilstand.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Jeg fikk nok ikke med det du hadde skrevet om at Ursofalk ikke hjalp på deg...

Skjønner godt at du er redd for å bli gravid igjen. Jeg og er det.

Men det var jo litt oppmuntrende å lese her at det faktisk finnes andre medisiner som kan hjelpe!

Det var også et godt tips å snakke med legene. Det har jeg faktisk ikke tenkt på selv.

Jeg hadde jo ikke bare svangerskapskløe, men også svangerskapsdiabetes samt at jeg har en blodsykdom i tillegg. Hver enkelt ting er en risiko i seg selv så her er det fullt opp.

Jeg er ennå ikke helt klar for å evt bli gravid igjen kjenner jeg, men siden vi ikke bruker prevansjon så er det mulig at det kan skje (dette var prøverrørsbefruktning og vi er uforklarlig barnløse).

Er det meningen at vi skal bli gravide så blir vi det i tilfelle når kroppen måtte være klar for det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...