Gå til innhold

Jeg har bråslutta med Cipralex.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på cipralex siden mai i år, men siden jeg ikke har fått tak i legen min + at jeg har fått noen så sinnsyke mareritt av de pillene,så slutta jeg med dem.

Nå er det vel en ukes tid siden jeg tok dem og jeg føler meg helt utafor og helt ullen i hodet.Svimmel og dopa på en måte...Kjempeekkelt!!

Er det noen som har opplevd noe lignende eller vet noe om dette er fordi jeg slutta tvert med dem??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å bråslutte med denne typen medisiner kan gi mye plager, så det er anbefalt å trappe vedlig sakte ned. De symptomene du har kan godt skyldes at du har bråslutta. Hva med å starte opp igjen med halv dose av det du brukte, og fortsette med det til du får tak i legen din? Det finnes også lignende medisiner som ikke har denne effekten på drømmer som du evt kunne byttet over til hvis du trenger medisinene.

Skrevet

Vet du hvilke tabletter som ikke påvirker drømmene mine?

HI

Skrevet

Det varierer nok veldig fra person til person, noen får bivirkninger av visse medisiner selv om andre ikke får det. Du kunne jo evt prøvd noe lignende som Zoloft eller Efexor? Jeg har prøvd begge og har ikke hatt ubehagelige drømmer (Hvis gravid eller ammende bør Zoloft brukes, ikke Efexor) Håper du finner en løsning som passer for deg!

Skrevet

Jeg har gjort akkurat det samme som deg. Følte meg mye bedre etter en depresjon og var plaget med bivirkninger pga cipralex. Jeg gikk fra 2 tab. til 0 på en uke. Etter det var jeg også svært rar i hodet. Føltes som jeg fikk små elektriske støt med jevne mellomrom og var generelt litt utafor. Det gikk imidlertidig over etter ca 1 måned. Håper det skjer for deg og. Vi burde nok egentlig ha vært flinke og trappe sakte ned i samråd med lege. Men gjort er gjort og jeg angrer ikke på mitt valg nå 7 måneder senere.

Skrevet

jeg ville heller gått ned i dose istedenfor å slutte helt på cipralex. Jeg går på 10 mg om dagen, 1 tbl, og har ingen slike bivirkninger.

Munntørrhet er det meste. Drømmer noe mer, men ikke mareritt. Du skal alltid konfere med legen når du har planer å endre opplegget med slike tabletter. take it easy girl. alt går bra til slutt. men helt ærlig: hva er værst - mareritt eller depresjon?

Skrevet

Jeg ville begynt på ijen og rådført meg med legen før jeg slutta! Bråstopp er ikke bra for psyken!

Skrevet

En får forskjellige svar alt etter hvilke leger man spør. Har fått beskjed om at Efexor går helt fint. Grunnen til at det ikke er det som er anbefalt som nr en under graviditet, er at det ikke er like mye forska på som SSRIs (cipramil, zoloft, seroat m. fl.)

Skrevet

Det er til dels riktig. Men Cipramil og Zoloft er anbefalt ved graviditet dersom man ikke allerede er blitt gravid og står på noe annet. Da blir man som regel anbefalt å fortsette med det man allerede bruker. Seroxat o.l. har vist litt større risiko for hjertemisdannelser (selv om risikoen fortsatt er liten) og Efexor har vist litt større risiko for misdannelser i dyreforsøk. Men ellers er det nok liten forskjell i risiko ved bruk under graviditet. Det er større forskjell når det gjelder amming. Dvs stor ulikhet i hvor mye som går over i morsmelk.

Skrevet

Tusen takk for alle svarene:)

Nå har jeg vært hos legen og fått nye medisiner, jeg fikk Zoloft, men har ikke begynt på de pga mye vektoppgang på de også..har gått opp ca 10 kg siden mai pga cipralexen..

Så jeg ringte tilbake i dag og spurte om Alopam eller Tolvon, jeg tror ikke de har like mange bivirkninger...

Håper han sender en resept i posten, så jeg snart kan begynne igjen, syns jeg føler depresjonen kommer sigende igjen jeg:(

Har noen av dere erfaring med Tolvon eller Alopam?

HI

Skrevet

Enig i at det er veldig kjip med vektoppgangen på disse medisinene. Har lagt på meg nesten 20 kg hver gang jeg begynte med medisiner og gikk ned igjen da jeg sluttet. Efexor er den typen som har gitt minst bivirkninger hos meg, men bør helst ikke brukes under graviditet. Jeg sluttet med Efexor rett før jeg ble gravid og merker nå at jeg begynner å bli ganske deprimert. Klarer ikke helt å glede meg over ting (inkl graviditeten), sover dårligere om natten og har mye uro. Tror nok jeg må begynne igjen, men vil helst vente til jeg er ferdig med 1. trimester. Frykter som deg denne vektoppgangen, men har ingen gode alternativer siden jeg er gravid.

Jeg har kun forsøkt Tolvon i minidose til kvelden får å sove bedre. Til dette funker den veldig bra, men ellers har jeg ingen erfaringer. Alopam trodde jeg hjalp best mot angst, men mulig den kan hjelpe litt mot depresjon også.

Håper du finner noe som funker for deg!

Skrevet

cipralex er en medisin som en må TRAPPE NED på etter avtale med lege!! disse skal man ikke kutte helt ut - dette kan føre til at man faller rett tilbake der man var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...