Gå til innhold

RÅD OG TIPS FØRSTEGANGSMAMMA

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Venter barn og er beggynt å tenke på vogn. Ser på forbrukerrapporten sine tester og innlegg fra alle der ute på forskjellige nettsteder, men blir ikke klok. Jeg tror en duo-vogn er et greit kjøp. Men finns det bag i duo-vognene som man kan sette rett i ett bilsete eller noe sånt? Tenkte egentlig på å kjøpe EN vogn til de første årene, og siden kjøpe en trille når gutten blir større. Er dette en ide? Noen som har noen gode råd og tips å komme med?

Hilsen ei som blir forvirret i jungelen av vogner:)

Fortsetter under...

Duo vogn betyr at du får to deler, en bag og en sportsvogndel, til samme vogn. Bagen i duo er større enn i kombi og er ofte en fordel dersom du skal ha den over vinteren? Selv kjøpte jeg kombi til min første, sen solgte jeg og titter nå etter duo til min andre som kommer til våren.

De vognene som har en liten løs bag er altså de som er kombi, duo vognene er ofte større og noe tyngre med unntak av de nysete på markedet. Man tar ikke ut noe bag til bilsetet, babyen sitter i eget sete i bilen. Man kan sette inn bag med kjørenett over, dette er ikke så forsvarlig for barnet og brukes ikke lenger så ofte.

Både duo og kombi kan brukes til barnet er 3 - 4 år.

Lykke til, håper du ble noe klokere , )

Er førstegangs selv, men har orientert meg i jungelen i en årrekke:-), barnet er veldig etterlengtet. Så jeg har drømt i årevis. Og hadde omtrent bestemt meg før jeg ble gravid. Og valget er Simo Duo. Føler det er et godt valg, siden jeg skal ha i januar, og været her på vestlandet kan være så ymse på den tiden.

Vi kommer også mest trolig til å kjøpe en egen trille, Quinny Zapp til å feste bilstolen på, for bruk på f eks kjøpesenter. I og med at den vognen ikke har regulerbar rygg, blir den bare brukt i begynnelsen til bilstolen, for så å bli spart til barnet er så stort at det ikke trenger sovestilling i vognen lenger.

Når det nærmer seg sommer kommer vi også til å gå for en lettere vogn, som bla kan brukes på reiser. Har sett på en Graco Trekko, men har ikke bestemt oss for noe der enda.

Hva mener du med vogn med bag som kan settes i bilstol? Akkurat der forstår jeg ikke helt hva du mener.

Simo Duo er en flott vogn, jeg vil likevel bare nevne at den er innmari tung og tar stoooor plass i bilen. Når jeg nå ser på vogn til nr 2 ser jeg etter helt andre ting enn til nr 1, har brent oss litt på ting i forhold til praktisk bruk!

Er også førstegangs og har orientert meg litt i jungelen i det siste, og har flere kriterier som bør oppfylles. Særlig størrelse og mulighet for å kjøre på litt ulent terreng. Selv om 4-hjulingene er mer solide, så er de også tyngre. Jeg har derfor bestemt meg for at det må bli 3-hjuling. De er ikke like stødige (velter lettere) som 4-hjulingene, men dersom det skulle blåse veldig og vognen står ute med barnet i, så får den da heller sove inne akkurat den dagen. 3-hjulingene skal også være ganske gode på vinteren da de er lettere å skyve gjennom snøen siden de er lettere.

Mitt foreløpige valg er TFK Joggster Twist. Den kan man også sette bilsete på. Det er en kombitrille som man kan få både hardbag og softbag til. Håndbrems og lufthjul. Den skal også være relativt stødig, og selv om jeg ikke har tatt på en, så ser den i alle fall litt mer solid ut enn flere av de andre 3-hjulingene. Den blir også relativt liten sammenslått, noe som er et kriterie for meg siden jeg også skal ha et stort hundebur i bagasjen (vi må kjøpe ny bil også...). Svingbart forhjul, som kan låses i posisjon, gjør den også kjekk på trangere plasser som kjøpesenter og i byen.

Jeg kommer til å kjøpe hardbag til vognen som så erstattes av sportsvogndelen senere.

Har 2 barn, eldste 2år og 8mnd og yngste 1år, har begge gangene brukt kombivogn, men 2 ulike merker. Den siste gangen nå fikk jeg simo kombivogn av mine foreldre, og har vært veldig fornøyd, og jeg må ærlig talt si at jeg synes ikke den er så tung som de fleste skal ha til.

Den er jo helt utrolig super på vinterføre, men også på astfalt og grus!

Prøver å selge denne nå, da jeg for det meste bruker søskenvogn når begge er hjemme fra barnehagen. og i barnehagen bruker jeg en helt grei trille, som ryggen kan legges ned, og med store hjul, så trenger derfor ikke kombivognen lenger, men synes det er trist at jeg skal selge den, da den er som ny, veldig pent tatt vare på, og kun oppbevart inne!

Men det er jo veldig smak og behag da, det er jo så mange fancy vogner, og disse synes egentlig ikke jeg noenting om...men det er jo som sagt smak og behag! :)

Annonse

Hei ! Har du sjekket TFK joggster twist, den er på tilbud på Barnas Hus.... Den har liksom alt synes jeg og hadde jeg skulle ha kjøpt meg duo nå hadde det blitt denne.. Du har stor bag som babyen kan ligge i lenge, mulighet til å sette på adaptere for bilstol, stor sportsvogndel så du har vogna så lenge barnet trenger vogn. Dessuten håndbrems som er greit å ha om du går mye i ulendt terreng, svingbart hjul foran som sparer skuldrene dine når du går på asfalt eller i byen, og mulighet til å låse det når du går i ulendt terreng. Høres ut som en reklame dette her, men jeg har bare blitt fan av denne vogna :-)

Hihi, det er typisk for førstegangsmødre å ville ha en stor og solid vogn. Det hadde jeg og den første gangen men etterhvert som årene har gått har jeg innsett at babyen har det like godt i en lettere vogn og det er en enormt forskjell på å trille. Hadde simo kombi første gangen og var fornøyd med det. Så har jeg hatt teutonia mistral og vært kjempefornøyd. Men det som er toppen er OTH. Den er superlett å trille og babyen stortrives i den. Trehjulinger velter ikke lettere enn andre vogner for da hadde jeg aldri hatt det. Den kan fint stå ute i vinden altså. Må jo uansett passe på når det er storm om det er med 3 eller 4 hjul. Men en ting er iallefall sikkert at det er STOR forskjell på tyngden på vogner så vær litt obs på det. Man lærer av erfaring....

Jeg er også førstegangs, tok meg en tur ut på de to største barnevognforretningene i nærheten og kikket litt på vogner da jeg var rundt 20 uker på vei. Slik fikk jeg litt inntrykk av forskjellen på de forskjellige merkene, kombi og duo, samt hvordan det føles å trille 3 kontra 4 hjul. Brukte deretter litt tid på nettet for å lese om de vognene jeg likte best.

Vi endte opp med en Teutonia Spirit S3. Etter å ha kjent forskjellen på å trille 3 og 4 hjul, var 4 hjul uaktuelt for oss som stort sett triller i bymiljø. Lykke til med vognvalget!

PS! Jeg fant mye nyttig info på barnevogndebatten på nybaktmamma.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...