Gå til innhold

Første legetime i morgen!

Bella¨^ -med to små rosa-

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal til min første time hos legen i morgen, da er jeg 6+2. Er kanskje tidlig ute, men ønsker å være det for å få søkt fødeplass, samt legge inn en søknad om duotest.

Ellers blir det vel å fylle ut helsekort for gravide og snakke litt generelt. Kommer til å spørre litt om vekt - har ikke kommet ned i matchvekt etter at snuppa kom for ni mnd siden. Jeg lurer veldig på hvordan jeg skal tenke og forholde meg til det de neste månedene.Jeg la på meg 16 kg forrige gang og var igrunn fornøyd med det. Men når jeg nå har 7 kg for mye kan jeg jo ikke legge på meg mer enn 9 kg... Huff og huff - vil ikke bli en flodhest...

Noen som har tips og råd?

Fortsetter under...

Hei igjen.

Og takk for gratulasjon på annen tråd! Jeg tenker på det samme ang. vekt. Har igjen fem kg fra forrige svangerskap, da la jeg på meg 22 kg. Er livredd for å enda opp med mange ekstra nå også, ser helt at jeg klarer å tære på noe av det ekstra i stedet. Tenk å komme slankere ut i andre enden! Men veide meg i dag, og så til min forskrekkelse at jeg hadde gått opp enda et par kilo..

Vi får følge hvarandre på veien. Jeg har også tenkt å snakke med legen om det. Det er vel lurt å spise sunt og røre på seg, håper bare ikke det kommer noen kick av noen sort...

Hører gjerne hva legen sa! Jeg er 5+2 i dag, og har tenkt å bestille legetime snart.

Jeg har valgt å følge Grete Roede -kurs gjennom svangerskapet. Er 8 uker nå, har gått ned ca tre kilo hittil. Forventer ikke at det fortsetter sånn, men jeg har et helt klart mål om å ende på null (eller aller helst litt minus) om 7 mnd. Opplever dette som en riktig måte å gjøre det på, jeg spiser sunt, er ikke sulten, trimmer. Tar folat og Omega 3, selvfølgelig.

Grunnen til at jeg velger å følge et kurs, er at jeg selv lett sklir ut på egen hånd. Har dessverre nok kilo fra før, så jeg vil slett ikke ha på mer enn absolutt nødvendig.

Da har jeg vært hos legen!

Vi søkte fødeplass (Ullevål - kanskje ABC, har ikke helt bestemt meg..), duotest og fylte ut helsekortet. En haug med blodprøver ble tatt - er Rhesus neg. så en ekstra bare der - og så fikk jeg disse hyggelige bøkene da :-)

Fikk en litt rar følelse da vi holdt på, alt blir jo så virkelig og bekreftet når det styres og stelles sånn! Tenk om det går galt! Burde jeg ha ventet i alle fall en uke med å oppsøke legen? Uansett for sent å gjøre noe med nå..

Ellers så snakket vi litt om vekten min, og jeg gjør nok det til et større problem enn det det er. Legen sa jeg var langt fra å være overvektig i en helseskadelig forstand (og det vet jeg jo egentlig også) - og at jeg minst må legge på meg 8 kg i svangerskapet! Dette er ikke tiden å slanke seg på for meg, og det er jo tross alt normalt å legge på seg 8 - 20kg.

Hun nevnte også at det tar minst ett år å komme tilbake dit man var etter et svangerskap, og at det kan ta lengre tid når man blir eldre.. Vi ble enige om at jeg skal forsøke å ikke legge på meg mer enn 8-10 kg denne gangen, og oppskriften er selvfølgelig sunn mat, men ikke for mye, og bevegelse, bevegelse, bevegelse!!

Jeg ser at vi er fler som har samme utfordring vedr vekt - kanskje vi skal lage en klubb her på modne gravide og ha ukentlige veiinger? Ikke oppgi hvor mye vi veier nødvendigvis, men hvor mye opp fra utgangspunktet vi har gått - noen som blir med?

Ja, jeg blir gjerne med!

Veldig fint hvis vi er flere som kan hjelpe hverandre her. Og hjelpe hverandre å trimme (men jeg har idag fått beskjed om å ikke trene før etter uke 12, bare gå masse tur og sånt. Og det må jeg gjøre, av hensyn til vekten.

Du skal føde på UllevåL? Det vil jeg og, var der sist og var kjempefornøyd. Skal gå til lege til uka, tenker jeg... Eller vente litt, kanskje...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...