Gå til innhold

Jeg skal på jobbintervju i morgen. Hvilke tre negative egenskaper av meg skal jeg nevne?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

At du er veldig grundig... - litt for grundig til tider?

Kommunikasjon - noe alle kan bli bedre på. Viktig å være tydelig.

Når du skal nevne de negative sidene dine bør du nevne noe som på en måte kan være positivt også hvis du forstår.

Jeg sa at jeg

-til tider kan ha litt "mye armer og bein", være litt klønete

-snakker ALT for fort når jeg blir ivrig

-veldig flink til å starte på ting det ikke alltid er så lett å avslutte, lage gigantprosjekter når vi bare har en time eller to å "leke" på :-P

Jobber i barnehage

Jeg sa at jeg er/kan være perfeksjonistisk - ikke alltid positivt.

At jeg kan være litt sjenert i begynnelsen (men er veldig "kamelon" og går godt sammen med de fleste mennesketyper, dette kom med på positivt)

Husker ikke den 3.

Han som intervjuet meg (og gav meg jobben dagen etter) merket nok at jeg nølte litt (jeg hadde ikke svarene klare), og sa at han bare så på det som positivt at man så noe negativt for da er man såpass klar over det at man har mulighet til lettere å gjøre noe med det.

Ja - det å være direkte - si ifra til andre hvis det er noe du ikke syns noe om. Ikke alle liker å høre det, men du synes på en måte det er viktig å si ifra...

Annonse

Dette her ble litt for dumt synes jeg. Vi kan jo ikke svare på hvilke tre dårlige egenskaper du har når vi ikke kjenner deg. Tror nok de er mer interessert i å høre hvordan du er, ikke åssen du tror du skal være.

Sett deg ned å skriv ned gode og negative egenskaper du har. Se deretter på de dårlige og se om disse i også kan være en positiv egenskap. Hva vil disse dårlige egenskapene gjøre for deg i denne jobben.

Den som intervjuer deg har sikkert lang erfaring med jobbintevjuer og kan garantert gjennomskue om du er oppriktig. Dessuten er det vel litt dumt å si at du er feks grundig, viss du ikke er det?

Nå synest jeg du var veldgi negativ!

Det er ikke lett å vite hvilken negative sider en selv kan trekke frem, uten at det blir for negativt.

Hadde vi vært dønn ærlige med en arb.giver hele veien ville mange av oss stått uten jobb.

Kan ikke akkurat si at "mine negative sider ved å få denne jobben er at jeg planlegger å bli gravid i nærmeste fremtid, jeg blir lett sliten og har to barn som nettopp har startet i barnehage og antagelig vil få et stort sykefravær de nærmeste månedene"

Da hadde de nok strøket meg som kandidat med en gang.

Trikset her er å finne negative sider med seg selv, som ikke er mer negative enn at en likevell er intresang å ansette.

Å klare å komme på slike 3, eller 5 som jeg har lest at noen spørr etter, er værre. Særlig om en skal komme på det med en gang.

Jeg fikk en telefon for noen år tilbake, med spm om ikke jeg kunne stikke innom samme dag for en samtale.... Da ble jeg spurt etter mine negative sider, og klarte ikke å svare siden jeg ikke hadde tenkt meg om. Hva er egentlig mine negative sider??

Selvfølgelig er det inviduelt, og man må svare ærlig. Det nytter ikke å lyve på et intervju, få jobben og etterpå vise at en er en helt annen person. En må bare klare å finne negative sider som ikke er for negative. Det er vell heller tips til hva det kan være hi spør etter.

Jeg er på jakt etter ny jobb nå, og har 2 ark med typiske intervjuspm som jeg noterer på etterhvert som jeg reflekterer over stillingene.

Det jeg svarte på det siste intervjuet er at jeg er veldgi rolig, selv omsituasjonen er stressende. Det kan gi folk et inntrykk av at jeg ikke bryr meg. Noe jeg jo gjør, jeg har bare lært meg å ikke stresse rundt. Jeg kan fremstå som litt kort, men er bare sjenert og lurer på hva jeg egentlgi skal si. Jeg liker ikke uenigheter, og vil helst at alle skal være venner. Jeg er veldgi ærlig, noe som til tider kan bli tatt litt negativt opp.

Jeg fikk jobben.

Det som er viktig når enn skal finne sine negative sider er jo å tenke over at det er sant, og at du fremdeles er aktull for jobben.

Jeg er helt sikker på at hi klarer å finne mange personlige negative sider når hun reflekterer litt over svarene hun får her, og hvordan hun selv er :D

Jeg leste også en gang at de som intervjuer ikke klarer å få med seg alt, og alle detaljer. Det de er mest ute etter når de spør etter negative sider er ofte å se hvor reflektert enn er ifh seg selv. At vi er klar over våre negative sider, vil jo si at vi vet det er en svakhet og tenker over det i de ulike settingene.

Lykke til på intervju!!

Jeg ble forresten helt satt ut av at jeg trodde jeg skulle bli møtt av 2-3 på intervjuet siden det var ganske så "høytidelig". Men der var bare ei. Da følte jeg at det ikke var så lett å snu tankegangen jeg hadde opparbeidet meg.

Du må i hvertfall ikke si at du ikke kjenner til noen negative sider ved deg selv - det tyder bare på dårlig selvinnsikt.

Og hvis den eneste negative siden du kommer med er "Jeg er altfor perfeksjonistisk - jeg gjør en FOR god jobb", så er det en klisjé, og de vet at du bare prøver å gjøre et godt inntrykk.

Vær ærlig - men samtidig som du sier hva du er dårlig på, forteller du også hvordan du jobber med å bli bedre...

Jeg sa blant annet at jeg har en tendens til å ta på meg litt for mye arbeid, og så ikke klare å se at jeg trenger hjelp før det plutselig er akutt. Men jeg jobber med å bli flinkere til å planlegge fremover, og jo lengre jeg jobber jo flinkere blir jeg til å vurdere min egen arbeidsevne...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...