junijente fikk julijente Skrevet 15. september 2008 #1 Del Skrevet 15. september 2008 Nå trodde jeg at jeg endelig hadde lært meg alle slags regler og ikke-regler om foreldrepenger og studenter, så slår nav til igjen med en ny sær greie... Planen var at mannen min skulle ha 40% permisjon fra jobben, mens jeg er student, og at jeg skulle ha de resterende 60% av permisjonen/foreldrepengene. Jeg har altså opparbeidet meg rett til foreldrepenger, og det har nav godtatt etter litt krangling. Men nå sier nav at jeg ikke kan gradere foreldrepengene mine fordi jeg er student?!! Altså må enten jeg ta all permisjonen, og mannen min får ikke noe, eller så må mannen min ta all permisjonen, og jeg bare får stipendet fra Lånekassen. Det første blir umulig fordi jeg er avhengig av at mannen min er litt hjemme så jeg får litt fred og ro til å lese, det andre er umulig fordi vi ikke har råd til det. Men da er mitt store spørsmål: stemmer dette? Mannen min har jo krav på permisjon fordi jeg er student, ikke pga arbeidsbelastningen min. Og vi begge har jo rett til å velge gradert permisjon fra jobben. Etter den første runden jeg hadde med nav har jeg fint lite tiltro til saksbehandleren (jeg måtte kontakte departementet før nav kunne innrømme at de hadde tatt feil), så jeg håper noen her inne har mer greie på dette :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138690316-akkurat-da-jeg-trodde-jeg-hadde-l%C3%A6rt-meg-reglene-sl%C3%A5r-nav-til-igjen-trenger-hjelp/
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #2 Del Skrevet 17. september 2008 Ja NAV er et h....... rett og slett...! Jeg vet ikke hvorvidt du kan ta gradert uttak som student, men du bør absolutt undersøke det nøye selv, for min erfaring er at de fleste i NAV ikke har peiling og synes en hel del uten å vite. Men i den perioden far skal ta ut foreldrepenger kommer du til å få støtte fra lånekassen som lån, og ikke stipend. Da mor kan få foreldrepenger ved siden av fødselsstipend, men man mister retten til fødselsstipend når far tar ut foreldrepenger... Men det var jo noe annet enn du spurte om... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138690316-akkurat-da-jeg-trodde-jeg-hadde-l%C3%A6rt-meg-reglene-sl%C3%A5r-nav-til-igjen-trenger-hjelp/#findComment-138710048
tiger82 Skrevet 18. september 2008 #3 Del Skrevet 18. september 2008 Søren, det var akkurat dette jeg også var tenkt å gjøre etter jul. Når jeg såg innlegge ditt her tok jeg kontakt med mitt NAV kontor med engang. Desverre viste det seg å stemme. Den ordningen der kommer under gradert uttak, og vilkåret er at man jobber den delen man ikke har permisjon. Dvs du må jobbe (studie er ikke ok) 40% stilling, og din mann må jobbe i en 60% stilling. Som du sier, har mannen din rett på permisjon pga at du er student. Så han kan gradere uttaket så mye som han vil. 20% fri, 40%fri you name it. Men du (eller vi, siden vi er i samme situasjon) kan ikke gradere uttaket, hvis vi ikke samtidig går ut å jobber de dagene vi ikke får foreldrepenger for. Så hvis vi som studenter skal få foreldrepenger må vi ta ut 100% av foreldrepengene, eller vi må tilbake i jobb og jobbe sånn at vi tilsammen kommer opp i 100%. Men, for eksempel, jeg som hadde en 40% stilling før, har jo fått fordelt den lønna over alle mnd dager. Så hvis jeg skulle velge gradert, med 60% utbetaling og 40% jobb, så vil jeg jo ende opp med mer penger enn jeg har på en mnd vanligvis. Så om det er lov vet jeg ikke. Kanskje det bare er for fulltidsansatte som kan ta ut gradert uttak? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138690316-akkurat-da-jeg-trodde-jeg-hadde-l%C3%A6rt-meg-reglene-sl%C3%A5r-nav-til-igjen-trenger-hjelp/#findComment-138718321
junijente fikk julijente Skrevet 18. september 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 18. september 2008 Jeg hadde heller ikke fulltidsstilling før, og vil dermed også tjene mer på å jobbe to dager enn det jeg får i foreldrepenger. Problemet er bare at jeg er tilkallingsvakt, så sjefen min kan ikke love meg noen gitt arbeidsprosent. Jeg tror man kan ta gradert permisjon fra deltidsjobber også, men det er noe med at om stillingen er mindre enn 75% beregnes fars foreldrepenger etter mors stillingsbrøk. Det står i rundskrivet fra Rikstrygdeverket, men var litt vanskelig å forstå. Men jeg skal på jobbintervju neste uke :-) Og om jeg får den jobben må vel jeg også kunne gjøre avtale om gradert permisjon slik at mannen min og jeg kan dele, eller gjelder ikke det heller siden jeg ikke hadde den jobben da jeg startet permisjonen? Og mannen min må vel fortsatt ha krav på permisjon selv om jeg ikke jobber 100% når saken er at jeg evt har gradert permisjon fra en 100% stilling? Er faktisk ikke så enkelt dette, begynner å bli mye regler å forholde seg til... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138690316-akkurat-da-jeg-trodde-jeg-hadde-l%C3%A6rt-meg-reglene-sl%C3%A5r-nav-til-igjen-trenger-hjelp/#findComment-138719844
Gjest Skrevet 27. september 2008 #5 Del Skrevet 27. september 2008 Det er et tredje alternativ: Du tar ikke permisjon mens far tar ut gradert permisjon. Ved gradert uttak vil du fortsatt får fødselspermisjon, og når du ikke tar permisjon fra studiene men er fulltidsstudent ved offentlig godkjent utdanning vil han fortsatt kunne overta mors permisjon. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138690316-akkurat-da-jeg-trodde-jeg-hadde-l%C3%A6rt-meg-reglene-sl%C3%A5r-nav-til-igjen-trenger-hjelp/#findComment-138786240
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå