Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #1 Skrevet 14. september 2008 Syntes dere at var litt flaut å fortelle deg til folk? At du var gravid med enda et barn liksom? Jeg har 3 barn og ønsker nr.4 men tørr ikke å si det til noen pga negative kommentarer.... Føler 3 barn er 'normalt' men ikke 4 eller flere....Takk for svar.
Hilde :) Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Jeg venter nr 5, og jeg sier det med stolthet! Ikke alle som er så "velsignet" og får gleden av å få så mange barn. Så jeg er kjempe stolt og glad! Har bare fått fine og positive reaksjoner, noen er seff litt paffe når jeg sier jeg er gravid igjen men det er mest pga jeg har en liten en her på 6 mnd. Ble gravid igjen bare 2 mnd etter fødsel. Noen måper jo litt når jeg sier det er nr 5, men så smiler de bare fra øre til øre og syns det er kjempe koselig og flott Får du negative komentarer er det non fra de som skulle ønske de kunne klare/makte/ønsker seg mange barn selv! Så det er ikke noe å ta innpå seg! Syns du skal kjøre på jeg hvis du har lyst på en liten en til! Å få barn nr 4 fikk jeg ikke stort reaksjoner på.. men nå når jeg sier 5 da kikker og smiler de. hehe Lykke til! Det går kjempe bra
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Dette var nesten som å høre meg selv, bare at jeg har nå fått nr.4:-) Å ja jeg fikk en del kommentarer! Fryktelig unødvendig spør du meg. Skulle nesten tro at det var andre som oppdro mine barn. Til slutt valgte jeg å svare tilbake. Da blir det plutselig en annen tone, gitt:-) Det kan godt være at jeg var litt hormonell men det ver utrolig sårende å fa slike kommentarer. Hørtes nesten ut som jeg ikke var i stand til å ta meg av barna mine:-( Nei du må nok bare innarbeide ett svar til de som er så ubetenksomme at de må komme med en kommentar. Det er da vårt valg om vi vil ha flere barn en gjennomsnittet skulle en tro.
fisk-76 med fjerdemann i magen Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 Hei. Skjønner deg veldig godt. Jeg venter nr.4 og husket jeg kvidde meg litt for å si det. Følte meg litt over normalt produktiv. Bare pga. folks idiotiske kommentarer. Folk er sååååå frekke altså, som kommer med slike kommentarer. Det er vel opp til hver enkelt hvor mange barn man vil ha. Jeg gleder meg veldig til å få nr 4 nå (term om 10 dager). Når jeg var på ultralyd, sa jordmoren der at det var veldig mange som fikk nr 4 nå i dag. Så bare sett i gang. Tenk så heldige barna dine er som er en slik fin søskenflokk:-)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Takk for svar jenter! Problemet er at når jeg fikk 3.mann for litt over ett år siden....sa jeg til folk (på jobben, ikke venner) at det var et uhell pga ny jobb....syntes det var dårlig gjort å bli gravid så fort etter ny jobb start! Men hva sier jeg til 4.mann da? De kommer til å synes jeg er skikkelig uforsvarlig! Men lysten på flere barn er jo så sterk.... HI
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Skjønner hva du mener men du trenger ikke å unnskylde deg overfor jobben din. Det er da ikke forbudt å få 4 barn i dette landet heldighvis. Du tenker akkurat slik som jeg gjør:-) Konstant dårlig samvittighet for de valgene vi tar:-)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Hei..det er faktisk ganske vanlig med flere barn hvis du ser rundt deg. Mye mine/dine/våre familier. Det er liksom det at hvis man får de raskt etter hverandre at folk reagerer. Jeg får høre at "jeg er en slik som satser på familielivet", jeg. Ja, det gjør jeg. Og jeg har mulighet til det også og det må jo enhver veie opp selv. Jeg har mulighet til å være mye hjemme og trives faktisk med det. Nå venter jeg snart nr. 5 og selvsagt er det lett å si; ja, dette blir sistemann altså! Men det er faktisk ikke så sikkert. Av de rundt meg, synes de nok det var mye når jeg fikk nr. 4, så at jeg får nr.5 er nok ikke så rart. " Det kunne de nok regne med da". Jeg skjønner ikke helt argumentene til de som er negative til det. Når det ikke gjelder dem, hva er greia da? Misunnelse eller egoisme.
Star83 Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Jeg venter nr 4 nå...Ikke ville si det til mange enda...Spes fam...Fikk vel noen unødige kommentarer forrige gang,så gruer meg vel litt nå ja... Men er blitt litt sånn i dag at 3barn er normalen sånn som 2 var før,og 4barn er sånn ca som 3barn før - da for si ca 10 år tilbake! Hopper snart i det å fotelle resten her nå mot helga,da er vi over 12uker'n...Var ikke planlagt akkurat nå denna,men hjertelig velkommen!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Vi prøver på nr 5 og JA, jeg er faktisk litt flau fordi jeg fikk så ufattelig mange teite kommentarer da jeg venta nr 4.
maria isabell Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 lykke til med baby nr 4:) dette blir koselig:) vi er 4 søsken og kunne ønske vi var fleire.. tenk så fint det blir for ungene dine å vokse opp med mangen søsken:) i dag er det desverre slik at har en 4 eller flere barn begynner folk å komme med stygge kommentarer:) vi har en i slekta som fikk nr 10 for et år siden:) hu har 10 barn på 19 år:) hu har nok virkelig fått høre de utruligeste ting:)
Sånn kan det gå Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Har 8, men syntes aldri det var flaut å si at i skulle ha en til. På spørsmål om vi skulle ha flere pleide jeg svare at vi ikke var halvveis en gang enda. ;-)
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #12 Skrevet 16. september 2008 Venter barn nr 7, og bryr meg ikke om kommentarer fra andre lenger. Folk begynte å kommetnere det da vi skulle ha nr. 4. Med nr 4,5 og 6 var folk nok litt negative, men nå er det til og med noen som ler når de ser magen min! De rundt oss er vel blitt vant med at vi stadig får et barn til. Og dessuten er jeg blitt så voksen at jeg ikke bryr meg om hva andre synes om det lenger! Synes det er fantastisk å ha mange barn, og utrolig heldige som får så mange barn vi ønsker oss! Mye jobb og ansvar, men mest gøy og kos!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #13 Skrevet 16. september 2008 hei, jeg venter selv nr 4 å har fått mange store øyne. de fleste jeg har sagt det til blir positivt glade av at vi skal ha en til, men jeg får mage reaksjoner på min alder å at dette er nr 4.(26 år) skjønner egnetlig ikke hvorfor, har lest om flere her inne på bim som er ung å har mage barn... orker hverfall ikke bry meg med hva andre egntlig mener, jeg å mannen min har valgt det slik for det er det riktige for oss..
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #14 Skrevet 16. september 2008 Jeg venter nr 5 og har fått en del teite kommentarer. Skjønner ikke at folk skal ha en mening om noe som faktisk bare ang.meg og min mann.
randi79 mor til Sebastian ;) Skrevet 17. september 2008 #15 Skrevet 17. september 2008 Hei... synest dere skal stå til eg, å gjør det som dere vil. venter no nr. 4 joda har fått noen komentarer men bare for morroskyld, for alle har vert glade for at vi skal ha flere, eg måtte ta noen vanskelige valg pga. spiralen men er veldig glad no for at alt går bra og gleder meg masse over å skal ha 4 barn
mammaigjen!! Skrevet 18. september 2008 #16 Skrevet 18. september 2008 Hei, jeg venter også nr 4. Har tenkt på det lenge og veid frem og tilbake, men kom frem til, siden tanken om et fjerde barn kom tilbake til oss, så måtte det være noe vi hadde lyst til! Jeg ville ikke komme i den situsjonen at jeg ble eldre og angra på at jeg ikke fikk dette fjerde barnet som vi egentlig hadde ønsket oss. Skal ha i mai og gleder meg stort!! Når det først var i boks var jeg ikke i tvil om at det var dette jeg ville. Gleder meg til å fortelle det til de tre andre:o)
Frk Vims Skrevet 18. september 2008 #17 Skrevet 18. september 2008 Vi venter også nr 4, og gleder oss! Tok lang tid før vi bestemte oss for å gå for en til. Jeg må ærlig innrømme at jeg gruer meg litt for å fortelle nyheten. Vet på en måte ikke helt hvorfor, men spesielt i forhold til foreldre som jeg tror synes det er nok med tre. Veldig spent på reaksjonene fra de eldre søskenene, tror eldstejenta vil reagere lill negativt til å begynne med - hun har uttrykt før at hun ikke ønsker seg flere søsken (fordi "ingen andre" har så mange søsken). Spennende er det da!
jubalong 5+1= 6 Skrevet 19. september 2008 #18 Skrevet 19. september 2008 Til og med helsesøster sa at "de skal jo følges opp også da", når jeg tidligere nevnte at vi kunne tenke oss en til.. Det syntes jeg var dumt å høre fra helsesøster..., hun kan jo ikke vite hvordan jeg kommer til å følge opp mine barn..
Sånn kan det gå Skrevet 19. september 2008 #19 Skrevet 19. september 2008 Helsesøsteren jeg gikk på kontroller til med nr. 4 tok det som en selvfølge at jeg da skulle sterilisere meg, uten at hun kjente meg eller familien på noen måte, siden i akkurat hadde flyttet dit. Kunne vært moro å møte henne igjen nå gitt. *ler*
Anonym bruker Skrevet 20. september 2008 #20 Skrevet 20. september 2008 Vi venter vårt 4. barn på nyåret, og jeg har ennå ikke fått en eneste negativ kommentar. Det eneste jeg har reagert på er svigemor som unnlot å si noe som helst når vi fortalte det. Det synes jeg er litt trist, for hun har så god kontakt med de tre andre. Det er ikke akkurat som at vi løper ned døra hennes, så det blir jo ikke akkurat slitsomt for henne. Tror også det kommer litt ann på hvor du bor i landet. Her hvor vi bor (lite sted i Midtnorge) er det faktisk ganske vanlig med 3 barn, så steget til fire er ikke så stort. Men jeg tror nok holdningen har vært en annen om vi hadde bodd i en storby hvor snittet ligger under 2. Jeg grudde meg for å fortelle det på jobben, men det gikk over all forventning. Det jeg føler mest på er at jeg kanskje ønsker å trappe ned litt jobbingen etter at jeg har fått fjerdemann. Da blir jeg vel ikke så populær på jobben. Men jeg har ikke sagt noe om det ennå.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2008 #21 Skrevet 21. september 2008 Skjønner godt hva du mener! Jeg venter også nr 4 nå, det blir fire barn på 4 1/2 år, så her har de kommet tett!!! Har fått mange rare kommentarer som feks: har dere tenkt å sette ny rekord eller? Ojsann, det var vel sikkert ikke planlagt?? Slike kommentarer sårer meg veldig, skulle ønske folk kunne støtte oss isteden. For dette barnet var faktisk ikke helt planlagt, og jeg har hatt en god del tunge stunder for meg selv. men prøver å være positiv utad, da. Kanskje derfor slike kommentarer føles ekstra sårende, man er jo ekstra følsom som gravid også da Det er bare et par stykker som har vært udelt positive når jeg har fortalt nyheten. Men hos oss tror jeg hovedgrunnen til de negative kommentarene er at vi har fått barna så tett. Hadde det vært større aldersforskjell på dem, tror jeg faktisk vi hadde fått mest positive kommentarer! Synd at folk skal bry seg så mye om hva andre gjør. Men ønsker du deg enda et barn, ønsker jeg deg bare lykke til og håper du tør! Det er utrolig mye glede med en stor familie og søskenflokk!!
nåkommersistemann Skrevet 25. september 2008 #22 Skrevet 25. september 2008 Heisann! Så bra at folk får mange barn. Selv venter jeg nr.9 Har ikke sagt det til så mange bare til noen meget gode venner som aldri har kommet med negative kommentarer før. Grunnen til at jeg ikke har sagt det til flere er at jeg vil spare meg for de negative kommentarene til jeg er kommet over abortgrensen. For jeg skal love dere at det er ganske sårende å få høre at du faktisk har et valg. Om du ikke vet hva prevansjon er o.s.v. Jeg har tvillinger på 8 mndr. når vi skulle ha de, sa vi det ganske tidlig, min mor ble faktisk sint og minnet meg på at jeg hadde et valg. Jeg svarte at det hadde jeg faktisk ikke. Og at abort ikke er noe alternativ for meg. Jeg tør faktisk ikke tenke på reaksjonen dennne gang, og ærlig talt så tenker jeg at så lenge mine barn har det bra så skal andre drite i hvor mange vi får. Jeg har blitt spurt siden jeg skulle nr. 5 av legen om hva jeg tenker om sterilisering, synes det er et dumt spørsmål hadde jeg villet sterilisere meg hadde jeg vel sagt det. Nei stå på jenter, barn er gøy, selvfølgelig slitsomt av og til, men tenk på hva våre barn får gratis, som andre må slite seg til. Kjenner mange som har større problemer med sine to barn enn vi har med våre 8
Star83 Skrevet 25. september 2008 #23 Skrevet 25. september 2008 Grunnen her til at jeg gruet meg litt til å fortelle var vel mest det at vi hadde tentk å vente litt til...Nå blir det rett over 3år mellom minste og lille i magen,men er nå slik det har blitt så da blir det sånn da! Og jeg er jo ikke så gammel jeg heller,er 25år og har hele tiden sagt jeg skal være ferdig med barn innen jeg er 30år...Eldste her begynte forresten på skolen i år,så er ikke store mellomrom mellom de 3 vi har!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #24 Skrevet 27. september 2008 Det er jo nesten litt morsomt- for hvis man har et par-tre barn fra før av, som begynner å bli store, så vet man vel mye bedre enn førstegangsforeldre hva som venter av dugnader i barnehagen, oppfølging av fritidsaktiviteter, foreldremøter og alt mulig...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #25 Skrevet 30. september 2008 jeg har et barn! men har lyst på fem til!!!!! Det er kjekt med stor familie synes mannen min og jeg! Er allerede gravid igjen, det blir 13 mnd mellon de... Det eneste som jeg gruer meg til det er kvalme, depresjon under graviditeten og er redd for å legge på meg! Utrolig gøy med alle dere som har mange barn her inne på denne tråd! Da flere er anonyme må jeg bare spør: Er dere kristne?Smiths venner? Jeg har absolutt ingenting mot dere ;-) Respekterer de som vil bare ha to barn, og synes det er teit når folk kommenterer teite ting! De prøver bare å være tøffe og "moderne" arghhh!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå