Gå til innhold

Bleieslutt.......IGJEN.............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente på 2 år og 9 måneder. Viser ingen interesse for potte, dogåing eller å ikke ha bleie. Har av og til sittet på do med gjør aldrig noe, og spør jeg om hun vil på do er det tvert nei.

Hun sier av og til at nå tisser hun i bleien. Av og til vil hun skifte bleie, for den er tissevåt, men stort sett kan hun gå med temmelig tissevåte bleier uten at dt bryr henne noe.

Hun går 100% i bhg, og jeg jobber og vi er ikke hjemme før 17 hver dag, og jeg føler det er liten tid å begyne med dette de to timene før hun da legger seg, vi skal jo ha kvalitetstid, lage middag, spise middag, se barnetv, leke, spise kvelds, og lalle også......hvordan få presset inn leieslutt da da?

Helgene?

Hva gjør dere, bare bestemmer dere dere for at nå er det slutt, og så er det ikke flere bleier, eller venter dere til barnet er "klar"??

-Når vet man det da?

Hun vil ikke på do, hun vil ikke på potte, hun vil ikke i det hele tatt. Slik har det vert i månedsvis......

Kan virkelig ikke forlange at bhg tar den jobben heller.

Kan tenke meg hun tisser seg ut i hytt og pine dersom vi tar av hene bleien nå.

Tror dere det blir mindre uhell om jeg venter til våren?

Eller burde jeg ta henne nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om du snakker om min datter.....Like gamle og like uinteressert....sukk......

jeg har ingen råd, men glad du laget tråden, for lurer på det samme jeg også.....

Skrevet

Har dere prøvd med noe belønnings-system for å tisse på potta? Har begynt med det nå for datteren min på 2år og 5 måneder, og det funker! :) Hun ville heller ikke gå på potta, og hun vill absolut ikke gå med truse, men etter jeg kjøpte en hel pakke med klistremerker på Nille, så har hun tissa og t.o.m bæsja på potta så ofte hun kan! :)

Datteren min går også 100% i barnehagen, men jeg har sagt ifra om klistremerkene, så de bruker samme system der, og oppmuntrer henne til å tisse på potta.

Vi sitter litt ekstra lenge på potta før vi tar på natt-bleia i ukedagene, og om hun bæsjer på potta så får hun ett litt ekstra-stort klistremerke som vi klistrer på ett ark jeg har hengt på bade-veggen! :) I Helgene prøver jeg å ta på henne truse så ofte hun lar meg.. he he

Funker sikkert med andre belønnings-systemer og, men for meg så har dette vært utrolig lettvint! :)

Skrevet

Start i det små, og gjerne med en gang. Ikke alle er klare for å slutte med bleie før de er 3 år, noen bruker lang tid, andre slutter på dagen.

Den enkleste starten er vel å gå på do/potte ved morgensstellet og kveldsstellet. Hva som skal til for å motivere ditt barn til å sitte på doen eller potta i 5 minx2 hver dag er det vel dere foreldre som vet best, men mange bruker klistremerker, stjerner i kalenderen osv....og etter så og så mange stjerner/klistremerker får de en større premie. Andre barn liker å bli lest for mens de sitter der, eller dere kan synge en sang eller noe. Kanskje kan det hjelpe om de får velge potte/doring/krakk i butikken?

Om barnet nekter hjelper det ikke å tvinge, da er det bare å finne frem tålmodigheten, oppmuntre og oppmuntre helt til dagen kommer og barnet setter seg på do:)

Tulla her har gått på potte fra hun var 14 mnd, tissa på potta fra hun var 15 mnd og bæsja på den fra hun var 18 mnd. Så gikk hun over til å bæsje på do fra hun var to...men fortsatte å tisse i bleien. Trodde hun skulle slutte tiiiidlig med bleie ettersom hun slutta å bæsje i den så tidlig, men hun slutta nå i sommer og blir tre i desember. Var vanskelg å få kontroll på tissinga. Hun bestemte seg bare for det en dag selv, at nå skulle hun slutte med bleie. Og da ville hun ha tyggis som premie. Slik ble det:) Nesten ikke ett uhell siden. Fortsatte med nattbleie noen uker, men plutselig var den og tørr, så da tok vi bort den. Ingen uhell på natten så langt. Hun våkner som regel ca 6 for å tisse, og legger seg etterpå igjen.

Lykke til!!!

Skrevet

Belønnings system med klistermerker, og premie bruker vi allerede ved tannpussen..de gangene hun er flink å lar mamma pusse tennene hennes UTEN å måtte blåholde ho, da får hun ett klistermerke, og når hun har fått 8 klistermerker, altså etter 4 dager, får hun en premie,,,,,

Kanskje litt mye å begynne med same opplegget for dotrening også, blir mye merker, og slikt under kveld og morgenstell da....

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...