snart2små Skrevet 14. september 2008 #1 Skrevet 14. september 2008 Hvor lenge sitter barnet deres bakovervendt i bilsen? Hva anbefales det?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #2 Skrevet 14. september 2008 Helst til de er 4 år. Vi snudde eldstemann da han var litt over 3,5 år. Satt fortsatt greit bakover, men ble bilsyk. Kommer nok til å ha nestemann bakover minst like lenge hvis det går.
snart2små Skrevet 15. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. september 2008 Blir det ikke trangt med føttene når de sitter bakovervendt så lenge? Poden vår sitter snart å sparker i setet så ser for meg at det blir ubehagelig for han etterhvert.
Vintersol Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 De små har myke kropper og tar ikke skade av å sitte med litt bøyde ben. Jeg er ingen "bakovervendt"-fanatiker (som det finns noen av her inne) men har nå valgt å la lillemor sitte bakovervendt siden det er det som er det sikreste. Satser på å fortsette med det så lenge det lar seg gjøre. "Heller bøyde ben enn knekt nakke" er mitt motto....
DoubleTrouble Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Hei! Våre tvillinger sitter bakovervendt i bilstolene sine. De er 1.5 år. Det sikreste er vel å la de sitte slik til de er 4 år. Vi sliter litt med den ene tvillingen. Hun blir fort bilsyk når hun sitter slik, så vi vurderer å snu henne, men sikkerheten blir da lavere. Vet ikke helt hva vi skal gjøre.
snart2små Skrevet 15. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 15. september 2008 Har hørt om enkelte som snur barna når de bytter til bilstol nr 2. når barna er rundt året med andre ord. synes dette er litt tidlig. blir vel å la han sitte bakovervendt så lenge som mulig, høres ut som det er det beste. Takk for svarene=)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Det er anbefalt å sitte bakovervendt til barnet er minst 4 år. Her sitter fortsatt jenta vår på nesten 3 år bakovervendt, og det skal hun lenge til :-) Som en annen her skrev, bedre med brekte ben enn nakke. Legger ved noen linker som er nyttige :-) http://sikringavbarnibil.blogspot.com/ http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3424 http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926
snart2små Skrevet 15. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 15. september 2008 skal ta en titt på de linkan. Tusen takk=)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Hmm, ja det fleste vi kjenner har faktisk snudd bilstolen fremover når de kjøper nr 2. De skylder på bilsyke, bøyde bein og utålmodige barn som vil se framover. Menjeg har lest at i Sverige så sitter så godt som alle barn bakovervendt til de er 4 år, fordi svenskene er rett og slett mer opplyste hva angår sikkerhet. Så jeg syns de unnskyldningene til de som snur bilstolen tidlig blir for tynne. Håper at nordmenn også får mye mer opplysning rundt dette med nakkeskader ved fremovervendt, også håper jeg at bilstolprodusentene finner opp litt mindre og og mer brukervennlige bakovervendte bilstoler etterhvert!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 eg er nå veldig opplyst om sikkerhet og slikt,men eg har dei framovervendt,fordi setet eg har berre går an å ha framovervendt(maxi cosi) og eg synest faktisk det er ganske betryggende å sjå barnet når ein køyrer bil(i speigel) men det er da min meining....
Gjest Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Å se barnet gjør faktisk jeg også selv om poden sitter bakovervendt. Vi har et stort bamespeil (i plast, så ikke farlig om det treffer barnet i en kollisjon) festet på nakkestøtten i det setet han sitter og da ser jeg hele ungen via bamsespeilet ved å kikke opp i speilet foran i bilen. Vi har bevisst valgt å kjøpe en bilstol som kun kan stå bakovervendt fordi da ville vi ikke bli fristet til å snu for tidlig. Mini er 15 mnd og sitter bakovervendt og mellomste var 3,5 år før vi snudde ham, ikke noe problem det. Eldste var desverre mye yngre fordi jeg da ikke visste bedre, men man kan heldigvis lære av sine feil, nå vet jeg at risikoen for død eller alvorlig skade er ca 45% større i forovervendt bilstol enni bakovervendt til de minste barna.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 Tror nok det er mer risikabelt å sette barnet framover for å kunne se det enn å sette det bakovervendt og ikke se det (hvis man ikke har speil da, som koster 200,-) . Mer betryggende å se barna enn at de sitter sikkert??? Himmel går det virkelig an å være så lite opplyst?
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 15. september 2008 #13 Skrevet 15. september 2008 Jeg hardesverre måttet vende snuppa forover, men bare fordi selen på vår lånte bil ikke er lang nok til å feste setet vi har når det er vendt bak. Kommer til å snu henne igjen når vi får kjøpt oss ny bil.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #14 Skrevet 15. september 2008 Uff...da må jeg være dårlig mor siden jeg har h*n framover vendt...å satte minien det før h*n var 1år... var kanskje 7mndr....
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #15 Skrevet 16. september 2008 Man er kanskje ikke en dårlig mor med å sette barnet fremovervendt men d e dårlig gjennomtenkt. Siden d er SÅ opplyst nå om hvor store skader barnet får av å sitte fremover i en evt kollisjon. D er 5 ganger sikkrere å ha barnet bakovervendt. Statistikker fra kollisjoner med barn bakovervendt var skaden svært liten eller ingen, mens fremovervendt var den dødlig eller store alvorlige skader. Da blir d kanskje litt feil å skylle på bilsyke, bøyde knær, sure miner eller at man kjøpte en annen bilstol... Når d gjelder for kort bilbelte finnes d løsninger... og mange bilstoler som f.eks besafe combi, akta graco osv trenger man ikke lange belter.siden dem ikke skal festes rundt stolen men under, fremme.Og bak stolen bruker man ankerbelte som følger med stolen.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #16 Skrevet 16. september 2008 Bakovervendt helst til 4-5årsalderen. Ikke snu barnet for tidlig, jeg har med egne øyne sett hvor viktig riktig bilsikring er!!!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #17 Skrevet 16. september 2008 Mitt barn har vært med i en frontkollisjon. Nakken hans ville ikke vært mye verdt om han sittet forovervendt. Det finnes gode speil som kan festes foran barnet slik at du kan se det selv om det sitter riktig vei (altså bakovervendt). Det finnes masse gode stoler som er ment å monteres bakovervendt.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #18 Skrevet 16. september 2008 'Syns det er ganske betryggende å se barnet'?????????? Makan til unnskyldning for å ha fremovervendt! Ja, du redder virkelig nakken til barnet ditt ved å se på det. Som sagt, håper det blir mer pågående opplysning om dette i Norges land. Det er ikke alle som oppsøker informasjon, desverre.
Mrs. Bouquet Skrevet 16. september 2008 #19 Skrevet 16. september 2008 Anonym 20:29 15.09.2008 det er nok kun din mening at du er veldig opplyst, for det er du ikke!
Gjest Skrevet 17. september 2008 #20 Skrevet 17. september 2008 Jeg skal vel innrømme at jeg syns det hadde vært behagelig å ha han forovervendt.. blir jo bedre plass bak med tanke på beina o.l... Men.. sikkerheten er viktigst.. så her sitter han bakovervendt.. 20 mnd.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #21 Skrevet 17. september 2008 Så lenge som mulig. Synes man skal ha en VELDIG god grunn for å ikke gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #22 Skrevet 18. september 2008 Man må vel kjøpe et bilsete som er ment å vende bakover? Vi har et bilsete, vi må snart bytte ut det vi har... vi kan vel ikke bare vende det bakover vil jeg tro. Har dere noen seter dere vil anbefale?
*Maggi* Skrevet 18. september 2008 #23 Skrevet 18. september 2008 Ha barna sittende bakover så lenge som mulig! Argumenter som at de får vondt i bena fordi de må sitte med bøyde ben, eller at forover er best siden da ser man dem fra forsetet blir for dumme for meg. Jeg vet om et lite barn på 2.5 år som var med i en frontkollisjon i vår, mens det enda var snø på veiene. Ingen av bilene holdt spesiell høy fart (50 - 60 km/t). Barnet satt fremovervendt, og dessverre tålte ikke nakken påkjenningen av sammenstøtet, og barnet døde derfor etter kort tid. Datteren vår satt bakovervendt til hun var 3 år og 9 mndr., og hun hadde ikke problemer med hverken ben eller annet. Lillegutt skal sitte bakovervendt minst like lenge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå