Gå til innhold

Morkakeprøve og amming..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter på svar fra riksen om når jeg skal få time til morkakeprøve. Men en ting jeg har tenkt på, og er veldig usikker på er at jeg ammer enda. Kan det at jeg ammer, virke provoserende til kynnere, kramper eller lignende, slik at sjangsen for abort øker?

Dersom dette er et problem, slutter jeg jo straks.. Det er tross alt snakk om en liten spire inni der. Gruer meg for prøven og håper den lille er frisk denne gangen også..

Fortsetter under...

Hei,

Jeg står også for tur for en morkakeprøve på riksen. Og i tillegg ammer jeg litt fortsatt, litt morgen og kveld.

Har ikke tenkt over at dette kan ha noe å si, men vet selvfølgelig ikke. Spør legen den dagen du tar prøven, evt. ring føden og hør på forhånd.

Jeg gruer meg også til prøven... men det er bedre å vite...

Vi har vært "uheldige" én gang og heldige siste gang. Håper også på lykke denne gangen også.

Lykke til!!!:-)

Jeg er ca 20 uker på vei og ammet til jeg var ca 17 uker (snuppa er 11 mnd nå). Jeg tok UL i utlandet 4D UL og det første legen spurte om hvorfor jeg var blek og det viste seg at jeg manglet B vitamin som bare det. På UL viste han meg noen prikker som han sa var blødninger men ikke hadde kommet ut og at jeg måtte slutte å amme med en gang. Det var stor fare for abort (da var jeg 12 uker) siden hver gang hun ammet så trak livmor seg hele tiden. Dessuten så forklarte han at babyen i magen får nok næring, og jenta mi sugte næring fra meg og jeg kunne risikere komplikasjoner etter fødsel der imunforsvaret mitt faller helt.

Det er ikke farlig å amme under graviditet men ikke sunt dessuten så pleier barn å ha puppenekt siden smaken på melka endres. Da jeg ble gravid i mai så nektet snuppa å ta pupp hun hylte bare hun så den men jeg ga ikke opp og pumpet og ammet henne mens hun sov, viste ikke jeg var gravid da.

Lykke til og det er ikke så ille å gi dem flaske selv om jeg trodde at jeg sviktet jenta mi men hun klarer seg helt fint med flaske nå.

• 2 uker senere...

Jeg tror det du opplevde/opplever er helt spesielt. Jeg spurte om amming hadde noe å si ved mkp, og legen som er ekspert på området, sa nei.

Jeg velger å tro på dette og fortsatte å amme, ingenting har skjedd.

Det er faktisk endel mødre som har ammet sitt første barn frem til fødsel av sitt andre, og derette ammet begge parallelt.

Annonse

Dette har jeg liten tro kan være tilfelle for mange som ammer. Kanskje det som har skjedd deg er et unntak selvfølgelig. Norske leger sier amming under svangerskap ikke er farlig for noen og at det bare er å fortsette så lenge mor orker (for ja, man blir sliten av å amme og være gravid.)

Det var heller ikke den informasjonen jeg ville ha.

Det jeg lurte på var om amming kunne være skummelt i forbindelse med morkakeprøven jeg skal ta.. Det er en litt annen problemstilling,,

Hei anonym 11:40

Jeg er anonym over:-) Er helt enig med deg, det er ikke akkurat den informasjonen som er relevant i denne sammenhengen.

Men jeg forhørte meg hos legen som tok prøven av meg og han hadde aldri hørt om noe slikt.

Det er jo som vi begge nevner, mødre som ammer og er gravide..

Har du hatt prøven ennå?

Det har jeg, så nå er det bare venting på dette svaret. ikke noe morsom tid...

Får håpe dette går fint for oss begge!:-)

Takker for svar! Jeg ringte faktisk føden for å høre, men de ante ikke, så takk for at du spurte legen! Da tar jeg det med ro.. Har uansett trappet endel ned, med ca en gang om dagen vil jeg gjerne kunne forsette..

Så heldig du er som er ferdig med prøven. Jeg venter enda. Er i uke 7, så det kan jo enda ta noen uker. Hvor lenge sa de du måtte vente ca? Sist fikk jeg svaret på en uke. Men det var en laaang uke.. Kjenner jeg gruer meg til vente tiden. Den er ikke noe særlig.

Jeg krysser virkelig fingrene for deg og håper vi begge får svaret vi ønsker oss!!

Hovedinnlegger

Det kan du trygt gjøre, selv ammer jeg to ganger om dagen, og kommer til å fortsette med det en stund til:-)

Ja deilig å være ferdig med prøven, men synes det gikk greiere denne gangen enn sist. Kjente ærlig talt bare litt vondt én gang.

Var uansett deilig å se ultralydbilde av et lite nurk hvor hjertet slo som bare det:-)

De sa svaret kunne ta 2-4 uker, det er vel et standardsvar de gir. Sist gang fikk jeg vite hurtigtest-svar ettet 1 uke, og endelig svar etter 2 uker.

Vet ikke om jeg får hurtigsvar denne gangen, så har bestemt meg for å bare vente..

Lykke lykke til! Jeg var forressten 11 uker når jeg tok testen.

Klem fra meg:-)

Hei igjen!

Dette med hurtigtest-svar. Var vel det jeg fikk sist da. Da fikk jeg svar på fem dager. De ringte fra Ullevål. Er det like sikkert som det endelig resultatet. Husker jeg gikk å ventet på den endelige svaret som for å få det dobbelt bekreftet liksom.

Jeg syns det er så tungt å gå sånn å vente jeg. Kjenne på alle symptomene og vite at jeg ikke kan slappe skikkelig av før jeg har svaret..

Krysser virkelig fingrene for deg!! Du skal se du får svaret som du så inderlig vil ha!

Hovedinnlegger

Annonse

Hei!

Jeg har tatt morkakeprøve 3 ganger (i London). Ved begge de to siste gangene ammet jeg fremdeles den forrige. Opplyste om dette i papirene jeg leverte der, ingen sa noe på det. Ved "smalltalk" med jordmødrene på føden har noen stilt seg ganske negative til at jeg har valgt å amme gjennom neste svangerskap, men jeg har søkt litt info hos bl.a. ammehjelpen - som sier at så lenge det kjennes greit for mor og hun ikke får kraftige kynnere av det så er det helt OK.

Jeg valgte å tandemamme i nesten 1 år (altså amme både den nyfødte + det eldre barnet) - var VELDIG positivt for oss!

Nå er jeg gravid i uke 32, og ammer fremdeles den yngste. Kommer vel til å amme dem begge en stund, tenker jeg.

Såååå fantastisk!!! Jeg har sett her inn hver eneste dag for å se åssen det gikk med deg! Jeg forstår godt at du er lykkelig nå!

Kos deg masse med den voksende magen, og den lille der inne!

Jeg har fått time på riksen 27 oktober, altså om åtte dager. Det skal bli godt å få det overstått, er så lei av å vente. Men de hardeste vente dagene ligger vel enda foran meg..

Skal oppdatere åssen det går, når jeg har fått svaret. jeg!!

GRATULERER, GRATULERER!!

Så utrolig koselig å få melding fra deg, tusen tusen takk!:-)

Skjønner deg godt, 8 dager går fort og plutselig er du ferdig med hele greia:-)

Verst er nok ventetiden, før svaret kommer. Jeg må innrømme at jeg begynte å få bange anelser når det tok så lang tid!! Men det hadde visst ikke noe å si, gudskjelov!

Jeg angrer litt at jeg ikke insisterte på hurtigtest, da hadde kanskje nervene roet seg litt etter kort tid.. Men men det spiller ikke noe rolle nå!:-)

Skal tenke på deg 27. okt. og sjekker innom her for å høre hvordan det er gått!!

Lykke til nok en gang!

• 2 uker senere...

Det blei dessverre ikke noe av fordi fosteret lå galt til, og fordi jeg har sopp må jeg vente til onsdag.. Det var så nedtur...

Prøva må taes vaginalt, vet du om det er værre enn gjennom magen?

Gruer meg nå. Og er fryktelig langt nede nå.. Er så hardt å gå her å vente sånn..

Jeg skjønner deg såå godt! Uff man er så innstilt på at det skal skje og så må du vente enda noen dager!:-(

Men godt at det ikke var en uke eller lenger, -imorgen allerede er du ferdig..

Jeg vet ingenting om hvordan det kjennes vaginalt, men husk at du får bedøvelse og at de vet hva de gjør.

Det kan vel ikke ta lenger tid enn gjennom maven skulle jeg tro, og for meg føltes det ikke ut som lang tid.

Dette kommer sikkert til å gå helt fint, bare prøv å slappe av.

Lykke -til-klem .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...