Gå til innhold

Spm angående pappapermisjon..

Anbefalte innlegg

Det sies at mamma ikke kan være hjemme når pappa skal bruke permisjonen sin. Men hva om mamma ikke har noe arbeid å gå tilbake til og hun har opparbeidet rett til at pappan kan få permisjon.

Kan noen plz svare meg på det, lurer fælt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138682508-spm-ang%C3%A5ende-pappapermisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan være hjemme mens pappa tar ut sin kvote, men du kan ikke motta foreldrepenger mens han tar ut permisjonen, for da er det han som mottar foreldrepengene. Jeg har allerede søkt om permisjon/foreldrepenger, og far skal kun ta ut sine seks uker som er forbeholdt han, og da skal jeg være hjemme sammen med han alle seks ukene. I fem av disse ukene tar jeg ut mine ferieuker, og den siste uken tar jeg permisjon uten lønn, dvs at jeg blir hjemme hele fars periode, men jeg mottar ikke foreldrepenger.

Det står på fødselspengeskjema at mor må tilbake i minimum 50% stilling eller studier når far tar sin kvote, så hadde jeg vært deg hadde jeg sjekket opp dette. Myndigheten har prøvd å ordne det sånn at far må være alene hjemme i kvoteukene, men om du ikke har "noe sted å dra" MÅ jo saken bli annerledes.

Hei

Det er lett å bli forvirret her.Såvidt jeg har forstått må du skille mellom de 6 ukene som utgjør "fedrekvoten" (utover de 2 ukene han får fri i forbindelse med fødsel) og eventuelt om han skal ha noe mer permisjon enn dette.

Når det gjelder de seks ukene, kan han ta det ut når han vil , også mens du har permisjon. Dere kan være hjemme sammen. Plusser man på 5 ukers ferie, kan man jo ta en riktig så lang liten ferie sammen med ungen. Det har vi tenkt til. Er usikker på hvordan det er med penger i denne perioden, sannsynligvis er del bare far som mottar penger i de 6 ukene han tar perm.

Hvis dere ønsker at han skal ta ut mer permisjon enn dette, må mor ut i enten jobb eller godkjent utdanning dersom far skal få penger. Han får ikke pappapenger hvis du er hjemmeværende da.

Tusen takk for alle svarene, nå føler jeg meg mer sikker, takket være dere:) Så da kan vi ta nesten 3 mnd ferie sammen evt til neste sommer (6 uker pappaperm+5 ukers ferie) jippi, det kommer til å bli litt av en ferie gitt:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...