Gå til innhold

Trenger en god forklaring på hva et primtall er!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Er det ikke noe sånn som at talla ikke finnes i gangetabellen: feks. 17, 19...17 ganger en blir 17, men ingen andre kombinasjoner blir 17? Eller 19 for den del, eller 2, 3.....osv. Fire er ikke et primtall for to ganger to blir fire....?

Men å ha ungene til å lete etter tall som ikke finnes i gangetabellen er meningsløst. Det er jo nå gangesertifikatene endelig kommer til nytte. Ungene skal jo vite om 56 kan deles på noe, eller om det bare kan deles på seg selv og en. Og når per da vet at 7x8 er 56 så er ikke det et primtall, men 57 derimot..

Primtall brukes da vitterlig hele tiden...

Men det er ikke dermed sagt at jeg skjønner at det er noe å lære. Tall er tall liksom! Jeg gir vel en stor faen i om det er Oddetall, partall eller primtall!!

Jeg ville gått får tall som kun kan deles med seg selv eller 1. Det er vel ikke egentlig noen annen forklaring (Ihvertfall ikke på grunnskolenivå)

Klart de brukes hele tiden, det er da tall:) Men nytten....?

Liker best regelen om at et primtall ikke finnes i gangetabellen, så sant det ikke ganges med 1:) 1 ganger 17 er 17, men ingen andre tallkombinasjoner blir 17:)

Annonse

Det er litt mer tungvint da.. Syntes jeg ihvertfall.

Til og med jeg kan forholde meg til den andre regelen.... Og jeg er skikkelig dårlig i matte!! Ligger på 4 klasse nivå kan jeg tenke meg. Hehe;-)

Du gjør ungene en bjørnetjeneste ved å "forenkle" ting. De mister viktig grunninformasjon. Som feks at det heter sirkel og ikke runding. Rundinger finnes ikke i matematikk. Lær nå elevene at et primtall er et tall som bare kan deles på seg selv og 1.

Og til dere som lurer på hva de brukes til, i kryptografi så er poenget i en del algoritmer å lage så store primtall som mulig for å gjøre kryptoanalyse vanskeligst mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...