Gå til innhold

Disse sorte enkene som driver og etablerer seh i nabolandet vårt (og sikkert her også..)

Anbefalte innlegg

Er de mer hissige enn vanlige edderkopper? Får jo helt noia av tanken på at en av de giftigste edderkoppene faktisk finnes i umiddelbar nærher :o/ Men samtidig så har jeg jo aldri blitt bitt av en edderkopp her hjemme (som jeg vet om hvertfall). Norske edderkopper er jo også giftige, den giftigste er vel giftigere enn hoggorm? Eller på lik linje?

Fortsetter under...

Har blitt bitt av edderkopper ja, men har blitt flink å spraye om våren nå som jeg bor i sokkelleilighet. Masse kongler og dritt som samler seg under verandaen. Ser at det er effektivt å spraye, så bekymrer meg ikke.

de norske er og giftige, men vet ikke HVOR giftige..

men denne enka tar jo livet av mennesker med kun 1 bitt..

Får noia selv, jeg som har vært såååå glad for at de levde laaangt unna..

Annonse

her googlet jeg frem litt: (ikke så farlig som jeg trodde)

På verdensbasis finnes det nærmere 40 forskjellige enkearter (i slekta Latrodectus), og på langt nær alle er sorte. Vi har en hvit enke, vi har en rødrygget enke, vi har en brun enke, og de fleste artene har forskjellige fargetegninger på kroppen i rødt, hvitt og gult.

Nyskilte - ikke enker

Latrodectus menavodi er en mindre kjent enke fra Madagaskar. Foto: Jan Ove Rein.

Det er faktisk få enker som egentlig er enker. Det er mer riktig å bskrive dem som nyskilte. I naturen er det nemlig et fåtall hanner som blir drept av hunnene etter parring – som regel rekker hannene å stikke av og får parret seg med flere hunner. Og hunnene blir sittende igjen i nettet for å vokte eggsekken frem til klekking. Myten om de hann-drepende enkehunnene oppsto etter at en kjent insektforsker brukte enkenavnet i boka ”The Spider Book” i 1912. Han hadde sett en enkehunn drepe hannen, og det ga grunnlaget for navnet og myten om de sorte enkene.

Australsk enke er farligst

Enkebitt kan forårsake en tilstand som kalles latrodectisme (som er en fellesbetegnelse på symptomene som enkegiften forårsaker). Selv om enkenes rykte som livsfarlige edderkopper er overdrevet, er det ingen tvil om at de kan forårsake alvorlige helseplager hos enkelte mennesker, og da spesielt hos barn og eldre. Dødsfall er heldigvis svært sjeldne i dag (4-5 %), takket være god symptomatisk behandling og bruk av motgift. En del av dødsfallene skyldes allergireaksjoner og ikke giften i seg selv (på samme måte som at bistikk kan være dødelig for allergikere i Norge). Den farligste arten er ikke en av de klassiske enkene, men den fryktede australske rødrygg-enken.

Europeisk enke

Det finnes også enker i Europa. I Middelhavslandene finner vi den marmorerte enken, som er sort med røde og hvite markeringer på bakkroppen. Dette er egentlig en svært vakker edderkopp, som heldigvis ikke er så giftig som sine slektninger i USA og Australia. Bittet medfører i de fleste tilfellene kun lokale symptomer som smerte og opphovning, men også mer alvorlige symptomer har vært rapportert i noen få tilfeller.

Den marmorerte enken (Latrodectus tredecimguttatus) finnes i Middelhavslandene. Dette er en svært vakker art med flotte fargetegninger. Foto: Jan Ove Rein.

Norsk ferie-enke

Det finnes ikke enker i Norge, men høsten 2004 ble en ekte sort enke oppdaget i en importert bil fra USA. Denne edderkoppen hadde overlevd turen fra USA, men ble fanget før den fikk startet ferien i Norge. Lignende blindpassasjerer er også blitt rapportert fra Sverige og Danmark, og vi må anta at dette også skjer uten at vi oppdager det. Heldigvis er klimaet i Norge slik at en enke ikke vil kunne overleve over tid og spre seg, og det er derfor ingen fare for at vi vil få sorte enker i vår fauna med det første.

Fant dette når jeg googlet litt.... har det kommet en "ny" type enker som har tilpasset seg nordiske forhold da eller.......

"Heldigvis er klimaet i Norge slik at en enke ikke vil kunne overleve over tid og spre seg, og det er derfor ingen fare for at vi vil få sorte enker i vår fauna med det første. "

Annonse

jepp, hehe.

drittedderkopper altså, fysj.

Jeg tror ikke det finnes noe eklere, som er mer skremmende enn edderkopper, og marerittet er vel flertall av de. En hel armee som plutselig dukker opp i stua di...

Gæhsj!! Nå klør jeg overalt plutselig...

www.aftenposten.no

Sto at de hadde etablert seg i Sverige og "tålte det svenske klimaet utmerket".

Kan ikke skjønne annet enn at det svenske klimaet ligner mye på det norske...wææææh.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...