Gå til innhold

UL i 11. uke viste at tvillinger er eneggede...

Sushi

Anbefalte innlegg

Jeg var på UL i går og da sa gyn at jeg bærer på eneggede tvillinger. Hun understreket at dette er høyrisiko svangerskap og at jeg må hvile mye. Hun anbefalte meg ikke engang å bære på vår 10mnd gamle sønn.

Kan noen fortelle mer om hva risikoen går ut på?? Gyn nevnte noe om at de deler felles sekk og morkake og dermed kan den ene stjele næring fra den andre.

Andre ting??

Fortsetter under...

Hei du skal være glad for at du alerede vet at du venter eneggede tvillinger, jeg var p 4 ultralyder uten at de klarte å se det.

Ja en av risioene er ttts, dette er veldig skjelden, men ca 10% av svangerskap med enegede tvillinger blir utsatt for dette.

det er en sykdom eller feil på morkaken som gjør at den ene tvillingen (donor) tar til seg alt blodet og sender det videre til den andre tvillingen (motaker) og det betyr at donor blir blodfattig og motkeren vil få altfor mye blod. men vet ikke hvordan dette fungerer når de deler fostersekk. mine har hver sin fostersekk. vi fikk vite at vi ventet enegede tvillinger etter at det ble konstantert ttts, og vi har nå akkurat kommet hjem fra operasjon tysland. det ser ut til at alt har gått veldig bra.

Det er godt du får mer opfølging.

Men bare ta det med ro, men ikke hysterisk rolig heller, må si at jeg bærer rundt på min sønn på snart 2 år jeg når det er nødvendig. kan jo ikke slutte å leve heller.

Hei!

Jeg har selv tvillinger men to-eggede. Det er riktig som det sies her at det er en sjanse å få ttts når en venter en-eggede tvillinger, men en skal også være obs på savngerskapsforgiftning. Symptomer på det er proteiner i urinen, høyt blodtrykk, synsforstyrrelser, vann i kroppen, hodepine. Oppsøk lege med en gang hvis du får noen av disse symptomene.

Hei Sushi

jeg er i uke 27 og bærer på to eneggede guttebabyer.de har felles morkake,hver sin indre fosterhinne og felles ytre (mono-choriske) skjønner jeg deg riktig deler dine både indre og ytre fosterhinne?

legen sa til meg og at det er økt mulighet for TTTS.har etter uke 22 hatt ul hver 14 dag.skal til Tromsø heretter siden di har bedre utstyr dær.Blir fulgt opp enda tettere ettersom det blir nermere tremin.Har tremin 13 des:)

jeg ble sykemld etter uke 20 for risiko for tidlig fødsel(og at jeg har jobb som er tungt fysisk) har vært i aktivitet,gått turer og gjort litt hver dag. du får høre hva legen og jordmor mener.De vurderer jo fra person til person.Jeg har vært heldig å vært i god form til nå.Begynnte i uke 21 å få vann i beina og hendene.aktivitet hjelper faktisk best.

anbefale boka om Tvillinger, står mye nyttig dær.

lykke til så masse. :)

Da de fant ut at jeg hadde eneggede tvillinger spurte jeg jordmoren om dette, og hun sa at siden mine deler morkake er det et risikosvangerskap, og at om de hadde delt indre livmorhinne også hadde det vert enda større risiko da de kan tulle seg inn i hverandres navlesnorer ol. Hvor ofte må du til ul? Jeg går hver 14 dag.

Jeg tror det er viktig å ikke la seg stresse av dette "stempelet" med risiko på, da kan det bli litt mye for både deg og tvillingene. Men selvfølgelig, hvis legene sier at du ikke skal bære så lar du være å bære, det er tross alt bare en gang du bærer tvillingene dine fram, ikke resten av livet :)

• 1 år senere...

Håper det går bra med deg!

Idag var jeg på tidlig UL og fikk konstantert tvillinger. Bare i uke 9 enda men det var 2 små hjerter som slo. De sprellet og var visst ca like store. 20 mm. Fosterpulsen var god sa legen. Han sa også at han ikke kunne se noen hinne mellom dem, men ikkeno om risikoen det innebærer. Det har jeg funnet ut av ved å lese om tvillinger på nettet i hele dag og natt. Han ville vel ikke bekymre meg.

Håper alt går bra. Og håper å høre hvordan det går med deg.

Annonse

Alle tvillingsvangerskap er høyrisikosvangerskap. Kort fortalt - og litt lettvint sagt - ligger risikoen i at det kan oppstå en rekke komplikasjoner som kan føre til for tidlig fødsel (med alt av komplikasjoner for mor og/eller barn som det medfører, både før, under og etter fødsel). Sannsynligheten for at det oppstår komplikasjoner i svangerskapet er større enn i enlingesvangerskap, og det er jo også en av grunnene til at man blir fulgt opp så godt som man gjør (etter ca. uke 23).

Dersom du i tillegg har monochoriotiske og monoamniotiske tvillinger (samme fostersekk, ingen skillevegg), kan det oppstå endel tilleggskomplikasjoner. En ting er TTTS, men det foreligger også stor risiko for at navlesnorene vikler seg inn i hverandre (opptil 70%). Disse svangerskapene blir fulgt mye tettere enn alle andre, og man blir forløst i uke 32-34.

Jeg anbefaler deg å melde deg inn i Tvillingforeldreforeningen, samt å registrere deg på tvillingforum.com. Her er det mange erfarne tvillingforeldre. Jeg kan også anbefale "Boken om tvillinger". Her er det mye info både om graviditet, fødsel og tiden etterpå.

http://www.bokenomtvillinger.no/

Lykke til videre i svangerskapet!

Takk så mye for svar. Det er jo ikke så mye jeg kan gjøre og det hjelper vel ikke å bekymre meg. Har lest meg opp på suksesshistorier om monoamniotiske tvillinger i dag. Bestemt meg for å prøve å ta det mest mulig med ro og så får vi se hva som skjer. På tide å prøve å sove litt og. Har blitt dårlig med søvn i natt. Disse tvillingene er hvertfall veldig ønsket, og vi håper de kommer levedyktige til verden så sent som overhode mulig og så friske som mulig!

Jeg kommer ikke inn på tvillingforum.com. Har tenkt til å vente til etter neste ultralyd som blir på Rikshospitalet rundt uke 12 med å kontakte tvillingforeningen men hvis jeg kommer til 20 uker vil jeg gjerne ta det kurset de har.

Hei!

Jeg har eneggede tvillinger jeg også. Veldig spennende framover nå føler jeg. Er nå i uke 12 + 4 og skal til gynekologen igjen i morgen.

Fikk ikke så mye ut av han sist, men nå er jeg forberedt med spørsmål og kommet over sjokket. Ønsker å vite hvorfor han mener det er eneggede. Hadde ikke visst at de var det om jeg ikke hadde spurt helt på tampen, for han hadde tydeligvis ikke tenkt til å si det av seg selv.

Jeg spurte om ikke det var fare for at det kunne skje noe med den ene tvillingen (ante jo ingen ting om tvillinger eller hva jeg skulle spørre om) og han sa at joa det kan jo skje at den ene livnærer seg på bekostning av den andre, men det går nok bra. Og mer sa han ikke.

Gleder meg i hvertfall til å få se de i morgen. Håper alt er bra med dem. Hvis alt er bra i morgen, så er det det lengste jeg har kommet noen gang. Fingers crossed!!!

Heisann,

jeg venter også eneggede tvillinger, som deler morkake, men der er (heldigvis!) en tynn skillevegg.

Ved kontroll i uke 18 hadde den ene litt mer fostervann enn den andre, og i 4-5 uker gikk jeg da til ultralyd ukentlig. Ble litt stresset, like nervøs før hver kontroll, men betryggende og, fordi det ble nevnt operasjon i Tyskland som mulig løsning hvis ttts skulle oppstå. Etterhvert ble det konstatert fin likevekt på fostervannsmengden, og jevn vekst på begge to, så nå går jeg til UL hver 14. dag, og til lokal jordmor den uken jeg ikke er til UL. Da er det blodtrykk, urinprøve, fosterlyd og samtale.

Føler meg fantastisk godt ivaretatt!

Er 40, og førstegangs....

LYKKE TIL ALLE SAMMEN, OG GOD JUL!

(Og til deg som hadde vært i Tyskland, supert om du kunne fortalt litt mer om det?)

Da har jeg vært på ultralyd og alt sto veldig bra til. Begge to sprellet og vinket og det var kjempemorsomt å se. Var da 12 + 5. Det var litt lengdefoskjell på de, men han sa det ikke var noe å bekymre seg for. TV1 var 62,4 mm og den andre 58 mm.

Forrige gang sa han at det med 90% sannsynlighet var eneggede tvillinger, men nå sa han at det mest sannsynlig var toeggede da det viser seg at de allikevel ikke deler fostersekk. Jeg spurte om han kunne se om det var to morkaker eller ikke, men det kunne han ikke. Skal sies at han har et ultralydapparat som sikkert var siste skrik på 80-tallet, så ikke så lett å se noe som helst med det :)

Nå tar jeg juleferie med visshet om at alt er bra i hvertfall. Deilig!

Hei:-)

Jeg har også mest sannsynlig eneggede, men hadde kommet til uke 19 da jeg fant ut at det var tvillinger, så de kan ikke bekrefte det før etter fødselen. Var vanskeligere å bekrefte det så langt ut i svangerskapet. Så jeg blir fulgt opp som det er eneggende, og det føles trygt. Har gått ut i full sykemelding fra idag, har ikke termin før 15. april, men kjenner at det blir godt. Det er jo godt å kunne hvile litt mer da jeg kjenner behovet begynner å melde seg, samtidig som jeg har ei på 4 år å ta meg også. Masse lykke til alle sammen, dette går så bra:-) Tror ikke jeg fatter helt at det er to før jeg sitter der med de i fanget ;-)

Gleder oss til gutta boys kommer :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...