Gå til innhold

dere som ha barn som nettopp har fylt 2 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan er dem nå?

Prater de mye?

Sover på dagen?

trass alder?

bruker dem bleie enda?

spiser dem helt selv?

Min jente blir 2 neste måned og denne sommeren begynte hun å prate utrolig mye, kjempe koselig når det kommer lange setninger, hun sover som regel enda 1-2 timer om dagen i barnehagen,

ikke veldig trassete enda, var en liten periode i sommer som hun prøvde å sjekke grensene.

Hun har ikke sluttet med bleie enda, men når vi er hjemme på dagen så går hun uten bleie, fordi vi skal ha en baby til og jeg vil helst ikke ha 2 bleie unger...

Hun spiser selv, men hender jeg må hjelpe hu litt innimellom, spørs hva vi spiser...

Morsomt å høre om andre unger på samme alder..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvordan er dem nå?

Prater de mye?

Sover på dagen?

trass alder?

bruker dem bleie enda?

spiser dem helt selv?

Jenten vår er 2 år og 2 mnd..

Hun sier det meste og gjør seg godt forstått. Hun sluttet og sove på dagen i fellesferien. Vi merker lite til trassen. Hun er sta, men det har hun vært hele tiden..

Hun bruker bleie, men går i truse når vi er hjemme. Noen ganger går det gale, men sier som oftest at hun skal tisse og vi går på do.

Hun spiser selv, men som oftest blir det med fingrene.

Skrevet

mi er nett fylt 2, hun prater masse i lengre setninger, og synger:) sover noen dager, men toppen en 1 time. trassen ja, trassen er blitt verre de siste ukene. hun er sta, og blir lett sint, men det hun holder på med noe skiller seg godt ut ja.. grenser og tolmodigheten min tøyes til det lengste. bleie bruker hun, går noen ganger på do, men orker ikke begynne med avvenning enda, føler hun ikke er klar for det :) spiser selv, både med gaffel, skje og fingrer:)

adder på en ting : smokk/tåteflaske?

mi bruke enda smokk, til og med på dagtid, men prøver iherdigt å få en slutt på det. men bruker ikke tåteflaske.

Skrevet

Min ble to i august.

Hun skravler mye. Sier alt mulig. Synger sanger, forteller om ting som skjedde for flere uker siden, gjenforteller barnebøker. Hun begynte å snakke ganske tidlig og har godt språk.

Sover vanligvis ca 1,5 time på dagen. Noen ganger litt mer, noen ganger litt mindre.

Trassalder: JA! Er veldig bestemt på hva hun vil og ikke vil. Kan finne på å ta av seg alle klærne og løpe rundt i bleia og nekte å ta på seg mer klær rett før vi skal gå i barnehagen. Nei er et mye brukt ord!!!

Bruker bleie hele tiden. Har i grunn verken tissa eller bæsja på potta eller do ennå. Vi setter henne på potta eller dosetet ofte, men det kommer ingenting.

Spiser selv. Men noen ganger går det litt treigt, og da må vi hjelpe til litt.

Skrevet

Gutten min ble 2 år nå i september.

Skravla går hele dagen og det kommer nye ord og lengere setninger for hver dag som går. Han peker mye med spørsmålstegn i ansiktet, så enkelte ganger føler jeg meg som ei glosebok der jeg går og ramser opp det han peker på. Han elsker å lese bøker så det gjør vi mye.

Han får kun sove 1 time om dagen da han blir så vanskelig å legge om han får sove lenger.

Trassalderen har ikke helt slått inn nei. En snill og god gutt som nesten aldri skriker. Har så smått begynt å teste ut 'trollskriking' men jeg tror han skjønner at det bare er dumt så det er ikke så ofte.

Bruker bleie ja. Sier selv i fra om han har bæsjet i bleien og kan enkelte ganger finne ut at han skal tisse på do selv. Men det går kun når han finner det ut selv.

Spiser stort sett selv ja. Både suppe og annen mat. Øver litt med å smøre på brødskiva selv.

Skrevet

Gutten min er 2 år og tre uker.

Han utvilker seg i vanvittig fart og er blitt fantastisk morsom.

Han prater som en foss, stort sett forståelig og i lange setninger, men lar seg ikke stoppe av at det ikke høres helt riktig ut. Han er visst en av de flinkeste på avdelingen i barnehagen, selv om han ikke er eldst. Det er artig for det sto litt stille en stund.

Han sover 1,5 timer i barnehagen og opp til tre timer i helgene. Han trasser noe vanvittig og har gjort det i nesten et år. Han er veldig temperamentsfull og viser vilje og temperament i fullt monn. Men han er helt klart i ferd med å finne sin plass og ta det mer med ro.

Han har ikke lsuttet med bleie, men vil gjerne sitte på do, selv om det er vanskelig å tisse der. Det skal vi gå i gang med nå som lillebror er blitt litt eldre (4 mnd) og vi har litt mer oversikt over hverdagene.

Han spiser selv, det har han gjort i over et år. Ikke alltid like pent og ikke alltid med gaffel, men maten kommer stort sett inn i munnen.

Han har lært å telle til fem og kan bokstaven sin og til lillebror og mamma og pappa. Også har han begynt å synge, men vil ikke når han hører det ikke er rent, så han ber oss om å synge istedenfor.

Skrevet

min gutt er 2 år og 1 mnd..

prater som en foss,lange setninger..har et veldig godt språk,flink til å gjøre seg forstått om det ikke alltid kommer riktig ut..

har god husk..

synger mange sanger,lært i åpen bhg..

glad i bøker,og husker bøkene sine godt..

eelsker biler,er helt frelst der..morro m gutt,har en jente fra før..

temperement har han,og hjelpes..kan trasse den gutten ja...

hyler og skriker hvis ting ikke går hans vei,ikke hver gang da,men ofte...

er desverre fæl til å bite:-(

utrolig frustrerende..men håper jo det vil gå over snart...

han er en utrolig sosial gutt,elsker andre barn,,går i åpen bhg 2 dg i uka.eg har ikke jobb og han ikke bhg plass:-(

noe som han sårt trenger...

sover 2,5-3 t om dagen og sover godt om natta.

bruker bleie,han vil gjerne sitte på do,og det får han lov til.har bæsjet der 2 ganger...

Skrevet

Min gutt blir to år til uka.

Han begynte å snakke nå i sommer og de siste ukene har utviklingen gått veldig fort. Er tospråkling og foreløpig er norsk hovedspråket, men det varer nok ikke så lenge nå som han har begynt i barnehage.

Synger ikke så mye selv, bare la-la-la, men vil bli sunget masse for (og har helt bestemte meninger om hvilke sanger/bøker han vil høre) og hvis jeg stopper i sangen så vet han stort sett hva som kommer. Det gjelder også når vi leser bøker så han kan mye utenat.

Sover 1-1,5 t på dagen. Våkner ofte 1-2 ganger om natta, men sovner fort igjen. Egentlig ikke noe særlig problem.

Bruker fortsatt bleie stort sett hele dagen. Sier ifra når han har bæsja i bleia og vil gjerne sitte på potte (men absolutt ikke do), men det er sjelden det skjer noe der. Lar han av og til være uten bleie på kvelden (når jeg orker) og da sier han ifra at han må tisse på potte akkurat mens han tisser ;)

Spiser egentlig helt alene, har for det meste spist selv siden han var 1 år gammel. Blir litt søl av og til, men mindre og mindre. Hjelper han med å skrape skåla når han spiser noe flytende, men det er stort sett alt han trenger av hjelp.

Er litt trassete av og til, har alltid vært ganske sta. Raserianfall får stort sett minimal oppmerksomhet og av og til må han gå i skammekroken sin. Er gravid nå så når jeg er sliten er det slitsomt, men ellers går det ganske bra. Men tror nok han blir mere trassete etterhvert.

Skrevet

hvordan er dem nå?

Prater de mye?

Sover på dagen?

trass alder?

bruker dem bleie enda?

spiser dem helt selv?

Han er 2 aar og 3 mnd.

Han prater masse, like godt paa norsk og engelsk :)

Han sover ikke paa dagen tilvanlig men hender han sover 20 min i bilen.

Trasser egentlig ikke saa mye, men kan vaere veldig sta.

bruker sjeldent bleie naa paa dagtid, men bruker om natta.

Og spiser helt fint alene.

Skrevet

Lillegutten min er 2 år og 4 mnd

Han prater som en foss, og har lært mange ord og bruket lange setninger. Lærer stadig vekk nye ord, og i sommer da vi var i Brussel, lærta han seg Yes, No, thank you og bye bye.

Trassen går det opp og ned med, men strot sett merker vi ikke mye til dette, men han kan være sta.

han sover 1 time på dagen i bhg, men ikke noe når vi er hjemme i helgene.

Bruker ennå bleie, men har begynt å tisse på do før han legger seg og hvis han sier ifra selv.

Han spiser helt fint alene, det har han forsåvidt gjort en stund, det hender jo at det blir litt søl med suppe, men det er jo bare å ha på smekke.

Han bruker ikke tåteflaske eller smokk, men han må ha en tutekopp med vann i senga når han skal sove

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...