~sjiraff~ Skrevet 13. september 2008 #1 Skrevet 13. september 2008 Altså vekt og lengde. Synes at skulderstroppene begynner å komme litt langt ned på ryggen, og det er vel neppe særlig bra? Men samtidig så er det jo litt igjen til hodet går kant i kant med setet og han har ennå noen kilo igjen til maksvekten.
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 13. september 2008 #2 Skrevet 13. september 2008 Vi bytter nå. Han er 6 mnd på mandag. ( veier ca 12 kg nå, og var siste kontroll 72,5 cm) Det er rett og slett for trangt til han nå. Han er stor "alle veier", så skuldrene blir liksom klemt litt sammen. Kjøpte først det nye setet til Maxi Cosi ( Mobi), men ble veldig skuffet. Selv om vi regulerte til maks hvilestilling ble han sittende veldig bratt, pluss at setet tok aaaalt for stor plass i bilen. Og vi har i utgangspunktet god beinplass bak. Pluss at det ikke var hodestøtte eller noen ting. Ble liksom sittende å "vingle" i setet. Så vi har kjøpt Acta Graco Cosmic Comfort. Det kan brukes både bak- og forovervendt, har ganske bra hvilestilling (selv om vi ikke kan regulere den mens vi kjører når han sitter bakovervendt. Ikke at det er et problem nå, blir uansett å ha samme vinkel på han en god stund ennå.) og har polstringer og støtte alle veier, så nå sitter han som en konge =D Angående det med skulderstroppene, så er det andre her inne med mer peiling enn meg, men mener jeg har lest at det ikke er SÅ farlig sålenge barnet sitter bakovervendt, selene virker på en annen måte under en kollisjon.. ( blir sikkert arrestert og fegslet for et sånt utsagn men..) Det viktigste er vel at hodet ikke kommer over kanten? Og vekten selvfølgelig. Du får sikkert flere og bedre svar enn dette Uansett, lykke til =D
MathildeC Skrevet 13. september 2008 #3 Skrevet 13. september 2008 Vi bruker det ennå, datteren vår er 14 mnd. Hun passer helt greit inn i det, men når det blir kaldere nå snart og hun har på mer klær, må vi definitivt bytte. Hun veier ca 11 kg.
~sjiraff~ Skrevet 13. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. september 2008 Lang er hun da? Og vet du ang. skulderstroppene? Junior her er 76,5 cm og 10,5 kg, men samtidig er han bare knappe 7 mnd og kan jo ikke sitte ordentlig selv ennå, derfor ser jeg for meg at de andre setet blir litt tidlig å begynne med. Har et BeSafe iZi Kid.
Zitro Skrevet 13. september 2008 #5 Skrevet 13. september 2008 Et barnesete er for lite den dagen ørene på barnet passerer kanten, eller at barnet passerer vekstgrensen. At selene går litt bak er ikke farlig. Min baby er 6 mnd nå og har et Mobi ståendes klart. Hun sitter fint i det også, men jeg tenkte å bruke babysetet så lenge som mulig... pga da er hu mye lettere å dra med seg inn i barnehagen for å levere storebror :-)
Sunniva78 har to små Skrevet 13. september 2008 #6 Skrevet 13. september 2008 Har spurt på flere butikker hvor de selger bilstoler, og har fått samme svaret hver gang: når selene er lavere enn skuldrene må man bytte stol. Det blir feil trykk på selene og barnet om man skulle kræsje. Gutten vår er 72 cm, og litt over 9 kg (7 mnd) Vi byttet nå nettopp, kjøpte Izi Besafe Combi. Sitter litt brattere enn i Maxi Cosi setet, men sover godt, og hodet faller ikke frem...
ja08 Skrevet 13. september 2008 #7 Skrevet 13. september 2008 Jeg skulle ha byttet forlengst. Gutten vår var 72,5 cm lang og 11,5 kg på 7 mndr.ktr.og den større bilstolen jeg har, acta graco, er fra 9 kg og oppover og kan sitte både forover og bakover. Jeg skal selvfølgelig montere den motsatt kjøreretningen. Er bare litt treg med enkelte ting. Gutten var f.eks i bagvogn til han var 6 mndr.kunne med fordel byttet til sportsvogn mye tidligere pga stor gutt. Denne helga må det byttes!!!
Zitro Skrevet 13. september 2008 #8 Skrevet 13. september 2008 Og du er helt sikker på at butikken ikke bare sier det for å tjene penger på å selge det et nytt sete? Produsentene av seter og Trygg Trafikk sier nemlig at det ikke stemmer. Enten må barnet fysisk vokse ut av setet i lengde, dvs halve hode over kanten, eller vektgrensen passeres.
Sunniva78 har to små Skrevet 13. september 2008 #9 Skrevet 13. september 2008 Helt sikker på det kan jeg jo ikke være. Men vi hadde tilbud fra flere butikker, da vi hadde handlet der før. Så om vi kjøpte stol nå eller senere hadde jo i og for seg ingenting å si... Før eller senere må man jo kjøpe likevel. Synd at man får ulike beskjeder når det gjelder dette!
Bebés'ilvousplâit Skrevet 13. september 2008 #10 Skrevet 13. september 2008 Jenta vår er 10 måneder, 70 cm og ca. 10 kg og har brukt Maxi cosi'en frem til nå. Men nå begynner selene å komme langt bak skuldrene og hodet stikker nesten over kanten, så vi kommer til å bytte en av de nærmeste dagene.
~sjiraff~ Skrevet 13. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 13. september 2008 Ansatte på barneutstyrsbutikker anser jeg som like kompetente som min 4 åring. De har kommet med så mange rare svar opp igjennom at jeg ikke ser noen grunn til å stole på de. Leste på Trygg Trafikk sine sider og de sier ikke noe om selen, kun lengden og vekten. Men skal sende de en e-post og høre hva de sier.
ja08 Skrevet 13. september 2008 #12 Skrevet 13. september 2008 Nå var stolen byttet, verre var det ikke. Takk for innlegget som ble min pådriver:))
Gjest Skrevet 13. september 2008 #13 Skrevet 13. september 2008 Jeg har også fått beskjed på flere butikker om at man må bytte når selene gar ned bak skuldrene. Det var også ei her inne som sa hun hadde lest det i bruksanvisningen på Maxi cosi også. Leverandøren reklamerer i Foreldre og barn at det kan brukes fra 0- 15 mnd, ja særlig!!! Blir så irritert. At de ikke kan lage flere hakk slik at man kan flytte selene flere enn en gang. Gutten min er 6 mnd, og vi må snart bytte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå