Gå til innhold

Slik er italienske barnehager... ; )

Anbefalte innlegg

Idag var det første møte med barnehagen til gutten min på 3,5. Og den er i Italia...

Vi har bestemt oss for å flykte fra fedrelandet og den vinteret det ofte byr på, så nå er vi bosatt i en liten landsby et godt stykke opp på "støvelen". Vi har vært her en uke nå, og dette er spennende! Ikke minst for Oscar selv, som lever og ånder for barnehagen sin hjemme.

Selvfølgelig var det ingen som snakket hverken norsk, tysk eller engelsk i denne barnehagen, så vi snakket mest med hender og føtter. Men det var hyggelige mennesker, og vi kom hjem med masse papirer som jeg nå ved hjelp av Blå ordbok har oversatt...

Dette kreves i denne barnehagen; (og glem ikke at gutten min er snart 4 år, og har gått på storbarn hjemme i ett år allerede)

2 smekker

2 håndduker med hempe

dyne og pute (alle barna MÅ sove 1 1/2 time på dagen, Oscar sluttet for snart 2 år siden...)

1 klesskift

1 liten sekk

12 fargestifter av merket Giotto Turbo Max (hvor man enn finner det?)

En skriveblokk med ruter

Et foto av barnet

1 kilo GULT HVETEMEL (Da jeg litt hoderystende lurte på hva de skulle med melet, viste de meg et stort bord med høye kanter, hvor de altså skulle LEKE med dette melet. Velbekomme!

Men aller nederst står den største bomben for meg: Husk å BRODERE på alle tingene det anviste symbolet og navn. Joda, alle barn har et symbol i en viss farge som preger alle tingene deres, vi har et grønt hus. Så her skal jeg altså sitte hver kveld og brodere grønne hus??? Alt Oscar eier og har er merket med navn eller strykelapper, men det kommer nok for kort her nede. Grazie ; )

Forøvrig var det ikke nødvendig med regntøy, støvler og skikkelige uteklær, for om været var dårlig (da snakker vi vel under 18 grader?), så gikk ikke barna ut. Begrunnelsen var at italienske mødre ikke ville ha hjem skitne barn og klær... Og ja, jeg glemte det fineste; alle barna må ha et eget forkle, en slags uniform. Ser mest ut som en lagerfrakk, rosa til piene og lyseblått til gutta. Så den kjøpte vi idag.

Oi, oi, jeg som har en utegutt som har vært i naturbarnehage hele sitt liv. Så skitten at jeg bare har sett øya hans til kvelds...

Ja, ja. Artig med forskjeller...

Skriver dette bare for å vise litt av livet andre steder i verden, og mest fordi man får skikkelig skrivekløe når man er utenlands...

Ciao!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138677009-slik-er-italienske-barnehager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En eller annen form for gym eller fysisk aktivitet har de nok. Men det er jo klart u-norsk at barn over 3 år skal ungå å bli skitne ved f.eks. å holde seg inne i regnvær og ikke leke med sand.

At det skal være et bordert grønnt hus på tingene hans, er vel ikke så dumt? Barna skal sikkert holde orden på tingene sine selv. Det at navnelapper ikke er godt nok, betyr vel bare at denne barnehagen ikke stresser med å lære 3åringene å lese? Hvem vil kritisere det at de skal holde orden, men ikke tvinges til å lese navnelapper?

Soving på dagen går nok bra bare dere lar ham være oppe 1 1/2 time lenger på kvelden. Altså lar ham få større del i familielivet, mot at han "sover" bort 1 1/2time av tiden han er i bhg mens dere jobber. Mange italienere er sikkert glade for at de på denne måten får mer våken-tid sammen med 3åringene enn nordmenn som må starte legging 2-3 timer etter at man er hjemme fra bhg.

Ellers ser jeg ikke mye galt i det som stod på handlelista.

-Smekek: helt i orden når det ikke av kulturen regnes som en baby-greie.

-Håndduk med hempe? Mange norske bhg har da håndduker med hemper..

-Dyne og pute: Ja skal man først sove, så er det da hyggelig å ha egen dyne og pute.

-Klesskift og sekk: Bra!

-Egne fargestifter: Er jo et budsjett spørsmål for bhg. Det merket som ønskes av bhg finnes sikkert i alle lokale bokhandler. På norsk folkeskole for 30 år siden ble mine foreldre pålagt å sende med en eske fargestifter av merket KEMA. Det klarte de, selv om folk langt fra Norge neppe hadde hørt om KEMA.

-Et foto: Kanskje til å ha på veggen? Hyggelig!

- Gult hvetemel til å bygge med, slik norske barn bygger med sand?

Ikke veldig apetittelig, kanskje, men i hvert fall fritt for kattebærsj som kan forekomme i utendørs sandkasser.

Alt i alt ville jeg nok valgt en naturbarnehage for å oppdra en nordmann til å like norsk natur, og en italiensk (Montessorri-) barnehage for å oppdra en italiener over 3 år til bl.a. å holde seg ren og pen.

Joda, gutten har ikke vondt av litt disiplin! Og vi krysset ja til 2 timer katolsk undervisning hver dag. Under forutsetning at det var egentlig ikke så mye religion, mest skikk og bruk og kultur. Må jo få med oss kulturen her når vi først er her... Det var visstnok bare muslimske barn som ikke var med.

Barnehagen er forøvring gratis, man betaler bare ca. 40 euro i mnd for maten. Svære menyer hver uke. Prestisje i maten her, veit du...

Annonse

Misforstå meg ikke, klager ikke. Synes bare det er noen artige forskjeller. Vi tar det hele med et smil. Dessuten har vi fått lov til å komme i vår egen naturbarnehage hjemme, når vi skal hjem på juleferie i hele desember. Flott gjort! Synes Oscar er superheldig, som får oppleve begge deler.

Onsdag starter vi tilvenning, en time første dag (med mamma på slep), to timer neste dag osv. Piano, Piano...

Nå må jeg sy noen flere grønne hus; Casa verde, heter det visst...

Dette var morsomt å lese! Tror norske barnehagebarn også kunne hatt godt av å hvile midt på dagen. Misunner deg ikke all broderingen:-) Kan du ikke skrive litt etterhvert om hvordan du opplever barnehagen? Hvordan personalet er mot barna, om gutten din trives osv.

Oi, nå ble jeg litt imponert. Du kan visst adskillig mer italiensk enn meg... Jeg er på stadiet "prego-grazie", og selvfølgelig kan jeg bestille både rosso og bianco.

I morgen skal vi avsted! Sekken er pakket full av grønne hus...

• 2 uker senere...

Annonse

Hei.

Ja, min gutt begynte i bhg denne uken. Og ja, det er STORE forskjeller fra norske bhg'er. Min gaar i privat bhg og det jeg har lagt mest merke til, er antall voksne pr barn. Tror det er ca 10 barn pr voksen. Da snakker jeg om sma barn under 2 aar. Gutten min grater en del og jeg er redd de ikke har tid til ham..... litt bekymret....

Hvordan er det i Oscar sin bhg? der er det vel 2 voksne pr 25 barn, ikke sant? Slik er det her jeg bor (offentlig barnehager fra 3 aar).

og ja, de gaar ikke ut fra oktober til mars!!!! Jeg er sjokket.

Har du også barn i italiensk bhg? I så fall hvor?

Dette er en offentlig barnehage fra 3 år, trur jeg, ja...

Jeg har telt faktisk 4 voksne i "nærheten" når det har vært nesten 50 barn, ja. Vanskelig å telle, de tusser jo rundt både store og små...

Det har vært litt gråt hos Oscar også, og jeg er heller ikke sikker på at de har tid (eller for vane) å trøste de som gråter. Synes stort sett de tilbyr ei hånd og holde i dersom det er noen som er lei seg. Synes forresten det er mye mer sår gråt der, enn hjemme. Hm, stakkars gutten min. Han er så tapper, men har begynt å dikte opp masse rare grunner for ikke å gå i barnehagen. Fredag hadde han visstnok en "klump i øyet som var helt ned i foten, og derfor kunne han ikke være i barnehagen..."

Dessuten misliker han at de sender ham på do uten at han må. Alle stilles jo på rekke og må gå på do samtidig. Også sier han at de mater ham, hvis han ikke spiser/liker maten. Han er ikke vanskelig i matveien, så jeg tok faktisk frem ordboka, og fortalte han IKKE skulle mates... Jada, jada, spise solo...

ja, kulturen her er veldig forskjellig fra norsk. ser de mater barna til de er store, fordi de ikke skal grise paa seg....

Gutten min er 15 mnd og gaar i en privat barnehage i en by sor for roma. Hvor bor dere??

Jeg kommer til aa se ting ann naa de neste ukene. Hvis jeg blir mer bekymret, tar jeg han ut.etter min mening er det er for mange barn paa samme avdeling, mange grater. Jeg faar ikke vaere der. Bare levere han. Paa skrivet fra bhg'en staar det at foreldre/foresatte skal oppholde seg minst mulig tid inni bhg'en for aa ikke avbryte jobben til personalet.

vediamo come vanno le cose......

Ciao

Ciao!

Italiensken din er visst bedre enn min, (forstod ikke siste setninga di engang) vi har bare bodd her i 3 uker... Har du bodd her lenge? Vi bor i Carprine Veronese, like ved Garda-sjøen.

På skriva fra bhg aner jeg ikke hva som står..? Trur vi har fått en slags innkalling til foreldremøte/valg av foreldrekontakt eller noe...

Hm, jeg har fått noen blikk fra ansatte når jeg har somlet litt ved bringing / henting, ja... Ups. Så de liker ikke at vi er der...? Synes det er greit å se litt av hverdagen deres, jeg da...

Vi har på en måte bestemt oss for å la Oscar gå i barnehagen for å lære litt språk, leke osv. Har derfor tenkt å holde meg hard, og sende ham dit. Men ikke for enhver pris, nei. Virker forresten som de fleste barnehagene er ganske like, samme systemet overalt, ihvertfall heromkring.

Til uka hadde vi tenkt å prøve å la ham sove der. Selv om det føles litt umulig. Nesten 2 år siden han sluttet med dagsøvn. Han er overhodet ikke trøtt da, men legger seg "norsk tid". Altså i 20-tida. Så vi er de snålingene som kommer aller først på restaurant om kvelden....

Send meg en pm om du vil.

• 2 uker senere...

hei igjen Mammaen til Oscar!

Hvordan gar det med dere??? Sover han paa dagtid???

Haaper det gaar bedre. her med gutten min gaar det bedre. Det er flere voksne paa avdelingen hans naa. Tror de forstod at 2 voksne paa 20 barn var vanskelig. Men de har enna ikke vaert ute! I dag ble jeg lovet at han skulle faa komme ut innen maneden var ferdig!!!! Vet ikke hva jeg skal si, vaeret er jo nydelig... Samtidig ble jeg fortalt at barn og foreldre skulle samle kastanjer en lordag ettermiddag. det hores utrolig kjekt ut. gleder meg. Har du smakt kastanjer?? utrolig godt paa grillen!

Ang legging, saa er vi de eneste jeg kjenner som legger barna i 20-tiden!!! Alle de andre barna jeg kjenner er vaken til 21.30 (+ -).

Hvis du trenger hjelp til aa oversette noen skriv fra bhg, kan jeg kanskje hjelpe deg.

Oi, det var store forskjeller, ja :-) Må smile litt av den broderinga. Gudene vet hvordan jeg skulle fått til det. Måtte vel ha betalt noen for det :-)

Virker som de har et veldig fast opplegg for ungene da. Og alle må gjøre det samme.

Morsomt å lese :-)

Hei igjen, så deg inne på Foreldre i utlandet også. (Hvis det var deg, da)

Jepp, det har vært noen trasige dager, men det går litt bedre nå. I dag klarte vi oss faktisk fint uten å felle en tåre ved levering - både Oscar og jeg!! Han sover ikke der, de legges 2 til halv 4, og hentes 4. Min logikk tilsier at det er ikke så mye å lære den siste halvtimen, så jeg henter rett før 2. Klarer ikke helt å komme inn i italienske leggetider. Synes det er så uendelig godt med et par timer voksentid før vi selv må legge oss. Og hvis vi er ute og spiser om kvelden, tar vi med vogn, også sover han der. Igår var vi ute med noen venner i Bardolino, Oscar sovnet kl. 20.00 i vogna, og vi kjørte hjem i 23-tida. Da var det bare å løfte ham inn i senga. Og hva er vel bedre enn å kunne sitte i fred på restaurant???

Kastanjer på grillen har jeg aldri prøvd! Er det de store nøttene som dukker opp alle plasser for tiden? Må de plukkes fra treet, eller kan vi ta dem fra bakken? Det var mange på lekeplassen der vi var i dag. Nøtter altså.. Grille, og så ta av skall, eller ta av skall først...?

Når det gjelder disse lappene vi får hele tiden, har jeg funnet ut at det stort sett bare er å skrive under og være lykkelig. Idag kom det lapp om mulig streik på fredag, men den ble visst avblåst. Jeg hadde oversetter med meg, ei norsk dame faktisk.. Men godt mulig jeg må be deg om litt hjelp en dag.

Kjekt at det går bedre med gutten din også. Horribelt at de ikke er ute da. Hos oss er de faktisk ut 2 ganger om dagen, både før og etter lunsj. Enn så lenge i hvert fall...

Lykke til videre. Og signer gjerne, så blir det lettere å "kjenne deg igjen"...

hei,

ja, det var meg fra foreldre i utlandet forumet.

Jeg tror jeg hadde gjort det samme som deg. hentet han for legge tid. synes det hores rart ut at de sover i bhg'en. tror ikke det gjor det her i min by (offentlig fra 3 aar).

Jeg er ogsaa ganske norsk naar det gjelder leggetider!! hehehe, og min gutt sovner ogsaa kl 20 i vognen paa resturanten/hos venner etc. Synes voksen tid om kvelden er uendelig viktig! hvor vi enn er. hvis han skulle vaert vaken hver gang vi er ute noen steder hadde jeg maatte gaatt etter ham hele tiden og ikke hatt noen tid til venner etc.... nei, foretrekker en rolig kveld!

Kastanjer er de store nottene man kan begynne aa se i disse tider ja. utrolig godt. Man skjaerer ett lite snitt i notten og legger dem i en spesial panne paa grillen. hjemme lager jeg dem i stekepannen ogsaa! Veldig italiensk, saa det maa du smake.

Flott at de er ute hver dag og 2 ganger om dagen ogsaa! Her i min by (offentlig bhg fra 3 aar) er det bare ute hvis det er fint vaer! og ikke for kaldt...

Naar det hjelder gutten min far jeg beskjed om at han graater bare naar jeg gaar, resten av tiden leker han. Da jeg gikk i dag, var vinduet til bhg'en aapen og jeg horte en annen gutt graate. Da kom det fra begge assistentene: EH; BASTA.... (=stopp) med hoy stemme. stakkar gutt. Han graater nok fordi han savner foreldrene sine. foler seg ikke helt vel ennaa. Hvis de heller hadde hjulpet han til aa leke, slik at han "glemmer" seg litt, hadde det nok vaert bedre...

Maa fortelle at i italia har jeg sett mye rart naar det gjelder oppforsel mot barn, spesielt fra foreldre..... veldig mange som slaar barna sine....sier mye stygt til barna.....

krysser fingrene for at alt kommer til aa gaa bra i tiden fremover. Vil helst ikke bytte bhg allerede....

Jaja, naa gleder jeg meg til aa reise paa juleferie til norge i begynnelsen av desember! Skal dere ogsaa "hjem" i julen?? hvor lenge skal dere bo i italia???

Lykke til!! Jeg tenker ofte paa dere, siden vi er i samme situasjon!

Hilsen

Hei igjen!

Idag har vi grilla kastanjer - godt ja!

Juleferie skal vi ha, reiser hjem 29. nov og tilbake i begynnelsen av januar, skal bli godt. Jeg elsker julen, og nå får jeg nyte det i fulle drag, siden jeg ikke skal jobbe.

Jeg reiser faktisk hjem på mandag, for å ta en operasjon. Har celleforandringer, så jeg må fjerne litt av livmora. Skulle egentlig gjøre det når vi kommer hjem til jul, men synes det er ekkelt å vente. Man føler så mye rart da... Så på mandag skal jeg overvinne flyskrekken og ta en tur hjem alene. Blir vel hjemme 4-5 dager.

Ellers har vi planlagt å være her et år i første omgang, så får vi se... Så langt trives vi veldig godt, har fått masse venner allerede. De er så flinke til å be oss med overalt, så det er travle dager. Idag var jeg i Verona med ei dame som faktisk er norsk, men har bodd her i 25 år. Ellers har vi fått masse omgangsvenner på kort tid, innklusiv en del småbarnsfamilier, og det gjør godt. "Dessverre" snakker de fleste engelsk eller tysk, så det går litt smått med italiensken min.

Håper det løsner for Oscar snart, men han har ikke akkurat begynt å brilliere med italienske gloser.... enda.

Har også lagt merke til litt forskjellig barneoppdragelse her. Veit at om noen "straffer" Oscar aldri så lite, så kommer han til å DØ! Han blir helt fortvilt om jeg hever stemmen en sjelden gang... Håper de ansatte i barnehagen har litt antenner for hva hver enkelt tåler.

Idag fikk jeg en lapp i barnehagen igjen, det er noe som skal foregå i Sala civica på kveld. "Cosa cambiera nella scuola alle luce dei nuovi decreti ministeriali"? Kan det være noe viktig?? Sikkert ikke, for det skal ikke underskrives...

Ha en god kveld, Lion 79. Jeg er forøvrig skytte 73...

ciao!!

Godt aa hore at dere har allerede faatt en stor omgangskrets! Det er viktig. jeg opplever ogsaa stor gjestfrihet her. Det er det noe av det beste med dette landet! Jeg har blitt kjent med saa mange. tror jeg kjenner mange flere her enn i norge!!!!!

Flere ganger i aaret har vi store middager med ca 20-30 personer. Kjempe kjekt. Ogsaa er det lett aa faa kontakt med mennesker. Hver gang jeg gaar i byen, moter jeg alltid noen jeg kjenner. Paa store sammenkomster moter jeg alltid noen nye venner av vennene mine. Familien samles ofte. Vi spiser alltid sammen om sondagen.

Det er dette jeg liker med Italia.

Verona er jo en kjempe fin by. vet det er gode shopping muligheter der ogsaa! jeg har vaert i Sirmeone (nydelig), Mantova og omraadene rundt. Likte det veldig godt. Var ogsaa paa Gardaland!!! Vi hadde det utrolig goy (flere aar tilbake, hadde ikke barn).

"Cosa cambiera nella scuola alle luce dei nuovi decreti ministeriali", betyr noe slikt som: hvilke forandringer vil det vaere i skolen i lyset av det nye lovverket/dekret fra regjeringen.

Ja dere skal ha lang juleferie!!!! heldige dere er. For min del er julen meget viktig. Jeg er mye sammen med familien min. Har enna ikke feriet jul her nede. jeg onsker meg norsk jul med sno!!!.... men tror nok at neste aar maa julen feires her...:( Svigerforeldrene mine vil jo vaere med barnebarnet i julen)....

Det var dumt aa hore at du maa operere. Haaper alt vil gaa bra med deg. Du har nok gaatt aa tenkt mye paa dette siden du fikk beskjeden. Saa da er det er nok best aa kvitte seg med tankene saa fort som mulig....onsker deg lykke til.

Hores heldigvis ut som en grei operasjon siden du vil komme tilbake i lopet av 1 uke.

Maa jo bare skrive atter en gang at norsken min ikke er helt paa topp. Merker det paa setningsoppbygningen min.... og ikke minst paa ordforaadet.....

Lykke til!

God natt!!

Her måtte jeg ha meldt pass. Ikke pga fargestiftene, smekkene, melet, skriveblokken, dyna og puta eller katolsk undervisning, men pga broderingen. Jeg KAN bare ikke brodere!! Hva skulle jeg ha gjort???? leid en syerske? ha ha...

Lykke til!

Vitsen er nok det grønne huset, ikke at det er brodert. Så jeg ville sjekket om slike frimaer som lager navnelapper også kunne lage lapper med grønne hus. Både hus og navn på samme lapp ville jo være greit. Så kunne bhg-barn fremdeles klare ryddingen ved å se etter bildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...