Gå til innhold

Jippi, jeg får cerclage denne gangen også!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha mistet to barn etter halvgått svangerskap, la de cerclage på meg i mitt forrige svangerskap.Var sykemeldt fra dag 1, med restriksjoner på det meste av gjøremål.

Likevel ble gutten vår født for tidlig(32+2), uten noen problemer av noe slag.Legen mente da at jeg jeg var en av de få som ikke klarer å gå et helt svangerskap.

Derfor var det ikke snakk om annet enn å sette en cerclage denne gangen. Så neste uke "knyter vi igjen" og håper det går bra denne gangen også. Legen er i allefall kjempeoptimist på mine vegne.Rart- men jeg gleder meg faktisk til å bli innlagt på tirsdag=)

Fortsetter under...

Hei igjen Anonym

Jeg ser at du har erfaring med cerlage, jeg skal kanskje sette inn en slik selv. Så jeg lurte på hvordan det er å sette den inn, og hvordan det er å ha den i. Man må regne med å sette den inn rundt uke 14 har jeg fått beskjed om. Har egentlig masse spørsmål om dette, så det hadde vært fint om du kunne fortelle litt...

Cerclage er et bånd de syr rundt livmorhalsen(så langt opp som mulig) for at den skal holde seg lukket under svangerskapet. Dette gjøres i narkose, men tar veldig kort tid. Fra jeg sovner til jeg våkner på recovery tar det ca. 30 min. Blir da liggende til ovrevåkning til dagen etter i tilf det skulle oppstå komplikasjoner( det er en minimal sjanse for å gå i fødsel) av noe slag. Hjemreise skjer dagen etter. Det stemmer at cerclagen bør settes i uke 13/14. Har i allefall fått begge mine rund den tiden.

Selve cerclagen kjenner man ingenting til, men for min del roer nervene seg betraktelig, og det er jo en god ting! Selv er jeg helt sm fra jobb og har ikke lov til å løfte tungt el gjøre husarbeid.

Annonse

HEI

Jeg fikk på cerclage for 2 uker siden, er nå 15 uker gravid. Har mistet en jente og en gutt, begge født i uke 23. Er veldig nervøs denne gangen, men stoler på cerclagen. Jeg er sykemeldt, men har fått beskjed om å leve nesten som normalt. Ligger for det meste på sofaen allikevel. Hvor ofte skal du på kontroll å måle lmh? Føler jeg får så dårlig oppfølging. Måtte grine meg til kontroll i uke 18. Synes det er mange uker uten måling.

Har du fått beskjed om å ligge?

Har ikke fått beskjed om å ligge denne gangen heller. Man skal bevege seg. Tar allikevel livet helt med ro, og leser/holder på med håndarbeid.

Er noen turer på butikken - blir bare litt i slengen pga jeg ikke får løfte så tungt, pluss at jeg henter sønnen i bhg.Skal ikke på kontroll før jeg skal til terminbestemmelse. Fikk beskjed at det ikke trengtes med mindre man begynner å blø.Er best å ikke "forstyrre" mer enn nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...