Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #1 Skrevet 12. september 2008 Vi har verdens nydeligste lille jente. Hun har hele tiden ligget nesten på den øverste percentilen på skjemaet for høyde i forhold til lengde. Vi håpet hun kom til å bli litt slankere etter at hun begynte å gå, men nei. Hun er veldig aktiv - men også veldig glad i mat. Hun får bare sunn mat. Spiser et par brødskiver til frokost og lunsj og 1-2 til kvelds. Ellers spiser hun variert kost til middag. Siden hun hele tiden har vært relativt stor har vi vært forsiktige med sukker. Jeg har ikke noe lyst til å slanke ei jente på 1,5 år. Grunn til bekymring??
Mamma til verdens nydeligste:) Skrevet 12. september 2008 #2 Skrevet 12. september 2008 Alle barn er så forskjellig.. og om hun er forholdsvis stor for alderen sin nå betyr ikke det at hun vil fortsette med det! =) Jeg er enig i at man ikke skal slanke en så liten jente... Tror ikke det er noen grunn til beskymring... ikke hvis du ikke har fått noe beskjed om det av barnelege eller hs iallfall.. Hvor stor er hun da?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #3 Skrevet 12. september 2008 På 15-mnds-kontrollen var hun 79 cm og 11,9 kg. God og rund!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #4 Skrevet 12. september 2008 Du skriver ingenting om hva jenta di veier, vanskelig å vite om hun er stor da.. Min datter fikk MME fordi jeg ikke fikk til amming..hun ble fort kjempestor å lå laaangt over kurvene, helsesøster ba oss på 1 års kontrollen å slanke henne, noe vi ikke gjorde, hun veide da 13kg.. når hun var 2 år veide hun 18kg, det var også langt over normalen.. Hun spiste sunt og var aktiv, vi slo oss til ro med at vekten ville gå seg til etter hvert, å slanke et barn ville bare føre til at vi ødla forbrenningen hennes, man skal ikke slanke barn i den aldern.. Når hun var 4 år veide hun normalt.. I dag er hun 10 år og ifølge legen sin og helsesøster helt perfet i vekt og høyde.. Jeg er veldig glad jeg fulgt mitt morsinnstinkt om hva som var riktig for mitt barn.. Helsesøsteren som sa vi skulle slanke henne fikk faktisk sparken året etter pga liknende episoder og værre saker.
Mamma til verdens nydeligste:) Skrevet 12. september 2008 #5 Skrevet 12. september 2008 Syns da ikke det hørtes så stort ut jeg da! Ligger hun så mye over da a? Er jo forskjell på jente og guttekurve da men. Jeg har en gutt selv Han blir 1 år den 20.sep og han er snart 10 kg og rundt 73 cm. Han ligger midt på kurven, litt under på høyden bare...
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #6 Skrevet 12. september 2008 Som foreldre har vi samme instinkt som deg. Det virker helt absurd å begrense maten så lenge hun spiser vanlig, sunn mat. Ønsker ikke å ødelegge kosen hun faktisk har med måltidene og hennes vilje til å smake på alt. Samtidig er det litt ekkelt at folk ber oss huske på at fettcellene dannes i løpet av de første tre åra, spør hva hun egentlig spiser osv. Det blir ikke bedre av at den ene helsesøstra synes vi skal begrense antall brødskiver, mens den andre (har hatt to) og legen bare smiler og synes det er flott at hun er så glad i mat.
Raych Skrevet 13. september 2008 #7 Skrevet 13. september 2008 Synes ikke hun hørtes så stor ut jeg. Minstejenta vår var 78cm og 11200g på 1 års kontrollen. Eldstejenta var 81.5cm og 12480g da hun var 15 mnd:)
Raych Skrevet 13. september 2008 #8 Skrevet 13. september 2008 Forresten, eldstejenta var veldig god og rund da hun var lita, men det forandret seg da hun var rundt 3 år. Nå er hun 4 år og er 112cm og 17kg.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2008 #9 Skrevet 13. september 2008 Synes ikke jenta di høres spesielt stor ut, jeg. Synes dere gjør det riktige med å gi henne sunn mat, forsiktige med sukker etc. Det burde jo alle være uansett str. Nevøen min var en stor-liten sumo-bryter frem til han var ca. 2,5-3 år...så plutselig strakk han seg og er idag en helt normal (faktisk litt for tynn) 10-åring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå