kv_22 Skrevet 12. september 2008 #1 Skrevet 12. september 2008 Hei! Var på 5 mnd kontroll i går, og helsesøster klarte ikke helt å kjenne fontanellen, og sendte oss videre på kontroll til lege neste uke. Hva skjer om denne allerede er grodd sammen? Fikk så lite info, ble bekymret...( selv om hun sa vi ikke skulle bekymre oss ) ... Er det noe galt??
Galskapens overhode Skrevet 12. september 2008 #2 Skrevet 12. september 2008 samme skjedde oss. Fikk time hos lege ved helsestasjonen 1 uke senere.. Han kunne så vidt kjenne bitte litt. Nå er det grodd helt sammen. Går nok helt fint. Dette sal gro smmen ved 6-18 mndr.. Hverken jeg eller helsesøster kunne kjenne noen fontanelle ved 5 mndr.. Lege mente alt var i orden og det ikke var noe å bekymre seg for.. Hodet vokse normalt selv om det har grodd sammen.
Jewel m/jente får gutt Skrevet 12. september 2008 #3 Skrevet 12. september 2008 Er det vanlig at de skal kjenne etter? Helsesøster har aldri kjent etter på snuppa og hun er 7 mnd..
nungo Skrevet 13. september 2008 #4 Skrevet 13. september 2008 Jenta vår har alltid hatt et lite hode og jeg har fra 3 månders kontrollen av fått beskjed om å sjekke fontanellen med jevne mellomrom. Fikk beskjed om at den helst ikkr må vokse sammen før rundt 1 års alderen. Hun er 8 månder nå og fremdeles er fontanellen myk i midten, så ingen grunn til bekymring. Det er vist slik at i ekstreme tilfeller kan det skje at dersom fontanellen gror sammen for tidlig blir det ikek plass til hjernen inn i skallen. Men dette er nok sjeldent; uansett greit å få kontroll og følge med.
kv_22 Skrevet 14. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. september 2008 De pleier alltid å sjekke på kontrollene jeg har vært på. Gjorde det med min første også... Men kan jo være forskjellig fra plass til plass.. Godt å høre at det er flere i samme situasjon.. Håper det ordner seg, blir greit å få vært hos legen og sjekket det.
fanta Skrevet 14. september 2008 #6 Skrevet 14. september 2008 Minsten min hadde også veldig liten fontanelle, jeg tror den var nesten gjengrodd ved 5 mnds alder. De første ukene hadde han også veldig liten hodeomkrets, den vokste, men hoppet nedover på percentilkurvene. Kombinasjonen av de to de to tingene gjorde at vi måtte inn til ekstra måling. Men ved 3-4 mnd. stabiliserte kurven seg, og han har ligget jevnt på den nest nederte kurven siden da. At fontanellen er sammengrodd har ikke noe å si så lenge hodet vokser normalt, fikk jeg vite da. Kraniet består av flere plater, og så lenge "sømmene" mellom dem ikke er sammenvokst, så kan hodet og hjernen vokse som normalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå