Gå til innhold

Duotest osv.

1968

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere damer. :-)

Jeg er 41 og venter mitt tredje barn og alt er godt. Men det som irriterer meg litt er at jeg er blitt så opphengt i tester og at det er noe galt med fosteret pga min alder at det er bare det jeg tenker på :-(. Skulle jo bare tenkt positivt nå jeg.

Skal ta de testene , men prognosene er vel gode selv om vi er over 40 nvel???elller?+

bekymret jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk positivt og lytt til din indre stemme! Jeg fikk "tallene" mine i går, men sa på forhånd at intuisjonen sa at alt var ok, noe det også var.

Skal sende deg masse positive tanker sånn at du klarer å nyte svangerskapet.

Skrevet

Hei! Jeg er også 41, jeg venter nr 5. Jeg har valgt å ikke ta tester jeg da. Men jeg må jo si at hadde det ikke vært for disse sidene hadde jeg ikke bekymret meg noe særlig i det hele tatt. Samtaler med gynekolog og div. jordmødre har ikke gitt meg noen som helst grunn til bekymring. Siste jeg spurte var den jordmoren jeg skal gå til kontroll hos som jobber på føden ved sykehuset Østfold. Hun sa bare at det var ikke så mange hun visste om som hadde testet da.... Ble helt overrasket jeg,-hadde inntrykk av at nesten alle gjorde det? Er jo selvfølgelig helt frivillig fra min side å være her inne å lese.....:)

Skrevet

PS. Fikk barn for 2 år siden også, og da tenkte jeg ikke på det engang...(var ikke inne på nettet da)

Skrevet

Hei igjen

Takk for gode svar. Det kan jo være at jeg er redd også for hadde en spontanabort i juli. Men jeg har privat gynokolog og hun sier det samme som dere. Men nå er jeg snart ferdig med uke 8 og neste uke skal jeg på ny ultralyd. Alt var bra sist gang. Hjertet bannket veldig på dne lille kula ;-)

Men igjen takk for gode ord. Ikke alltid så lett å snakke om de bekymringene her for vi har jo selv valgt å bli gravide i den alderen.

Jeg har to friske barn på 15 og 16 men in mann har ingen så håper dette går godt til slutt. De er jo helt gira og gleder seg villt.

Skrevet

Jeg tok bare en ultralyd i uke 12. Nakkefold på 0,9 og tydelig neseben. Legen mente duotest og fostervannsprøve var unødvendig.. Valgte å stole på det.

Skrevet

Jeg er 37 og er også opphengt i disse testene. Jeg føler liksom at jeg må teste fordi jeg er såpass gammel. Tror jeg kommer til å ta denne duotesten, og så la det være med det hvis alt ser normalt ut.

Jeg føler egentlig på meg at alt er ok, men en sjekk er vel greit, så lenge det ikke utsetter meg eller barnet for fare.

Skrevet

Hei :-)

Jeg er 41 og føler meg ung og sprek. Hadde en spontanabort i sommer og har hatt en prematur fødsel for mange år siden. Nå velger vi å ta en duotest. Er den ok så går vi ikke videre.

Vi tar en fostervannsprøve om den viser seg å være dårlig.

Men tvi tvi for at alt er bra. Har tatt ultralyd to ganger nå . En gang i uke seks og en i går. Begge var fine og hjertet slo veldig bra og godt :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Fint du stoler på legen, og han har sikkert rett, men jeg synes det er underlig at han ikke sendte deg til duotest likevel.

Sier dette for at andre som kommer i din situasjon skal tørre å be om blodprøve i tillegg til ultralyden:

Ved alder 40 år har du en risiko på 1% for trisomi 21/18/13, den er ikke høy, men den er likevel 10 ganger høyere enn det den var da du var tidlig i 20 årene. Det er egentlig kun noen får sykehus i landet som er sertifisert til å foreta nakkefoldsmålinger på ultralyd (Haukeland, Ullevål, Rikshospitalet; Bærum; St. Olav, Tromsø). Regner med at legen din ikke er tilknyttet et slikt sykehus siden han/hun er så tøff at ikke du får tilbud om blodprøve(=duotest). Nakkefold/nesebe gir noe over 70% sikkerhet, men kombinasjon duotest/nakkefold/neseben blir sikkerheten opp mot 90%.

Skrevet

Hei igjen dere :-)

Legen har sendt meg altså. her var det nok en misforståelse.

De tar denne testen på universitetssykehuset i stavanger også. Skal dit i morgen og da er jeg 11 uker. så tror og håper dette går bra.

:-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...