Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #1 Skrevet 12. september 2008 Eg veit om minst 10 stk som snylter på staten ved å si at de bur alene med barnet men så gjer de eigentlig ikkje det. og eg skjønner godt kvifor dei gjer da. Med dagens samfunn er det ikkje ment å kunne klare seg på bare ein persons lønn med mindre du bare er ein, eller enslig mor med barn. Og de som går og sladdrer på trygdekontoret om eventuelle personer som snylter, de bør pokker meg aldri har gjort noe gale heller siden de tørr å dømme andre og ennå lage helvete for dem! Dessuten ødelegger ikkje disse snylterne for noen! Ødelegger de for de mødrene som virkelig er alene om ansvaret? Nei for de får penger uansett de. Eneste grunn for at disse tysterne går og sladdrer er Sjalusi! De tåler ikkje tanken på at ein anna person kan sitte inne dag etter dag og framleis ha passelig god råd mens dem selv må jobbe og slite for penga! Tenk da, når du er alenemor så får du ca 12000-17000 kr per måned. Men så fort du har ein samboer så blir du straffet for det! Politikerne er verdens største snyltere og det er de som lager lovene og når de lager sånne lover som det er mulig å utnytte så vær så god!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #2 Skrevet 12. september 2008 Tror du det finnes en utømmelig pengekilde å ta av? Hva tror du egentlig at "staten" er? Det er snakk om våre felles midler, som alle som er i arbeid betaler inn og som vi får nyte godt av når vi trenger det. Det er utarbeidet visse regler for bruken av disse skattepengene, for de tkan ikke være slik at vi kan få av dem bare fordi vi har lyst.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #3 Skrevet 12. september 2008 Jeg har lest mye rart her inne, himlet med øynene og tenkt at det ikke er de smarteste menneskene som skriver innleggene. Hvis du mener det du har skrevet, så tar ditt innlegg kaka til nå. Du må jo ha en IQ farlig nær fryspunktet. "De tåler ikkje tanken på at ein anna person kan sitte inne dag etter dag og framleis ha passelig god råd mens dem selv må jobbe og slite for penga!" - er du seriøs!!??...nei så rart. Folk som også gjerne skulle vært hjemme med sine barn, men som ikke kan fordi de ikke har råd. De skal selvfølgelig gå samvittighets på jobb og betale skatt slik at snylterene skal få gå hjemme og kose seg. - det er faen meg bra at ikke alle tenker slik som deg for da hadde det ikke vært noe å snylte på....det er bare så synd at det er veldig mange som gjør det. Jeg melder alt og alle jeg kommer over og oppfordrer samtidig alle andre til å gjøre det samme. Dermed sikres de som virkelig er alene med barna og har en trang økonomi.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #4 Skrevet 12. september 2008 Eg har ein IQ på 120 faktisk;) Men forklar meg kva IQ har med synspunkter å gjøre! Selvfølgelig er det bra at ikkje alle gjør det, men så er det ikkje alle som treng å gjøre det. Eg kjenner folk som eg veit må gjøre det og eg kjenner folk som faktisk kunne ha latt være men eg skal ikkje være den personen som går og anmelder dem for det har eg virkelig ikkje samvitighet til. Eg er selv student og alenemor og eg må ærlig innrømme at vi faen blir spylt opp i ræva med peng!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #5 Skrevet 12. september 2008 Eg trur staten er satt sammen av noen inkompetante idioter som lager regler som de selv kan ha nytte av heile livet;) Å bruke fleire millioner milliarder på kultur og hjelp til andre land de har de råd til men å hjelpe de små familiene som sliter økonomisk, det driter de i!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #6 Skrevet 12. september 2008 Du imponerer meg ikke veldig mye: "Eg kjenner folk som eg veit må gjøre" - Hvorfor må de bryte loven og snylte på skatten?.....de må ikke NOEN ting, ingen tvinger de til noen ting. Hvis de ikke har økonomi som dekker nødvendige utgifter, så må de jo henvende seg til sosialen. Jeg MÅ ikke rane en bank heller bare fordi det er så lettjente penger. "Eg er selv student og alenemor og eg må ærlig innrømme at vi faen blir spylt opp i ræva med peng!" - Sier jo alt om deg og dine holdninger og synspunkter. Vent til du skal begynne å jobbe selv så skal vi om du syntes det er like greit at noen bare tar uten å yte. Tenk deg en situasjon der du og 3 andre personer, strander på øde øy. Dere må sanke inn mat hver dag for å overleve, så du og 2 andre jobber hele dagen med å sanke inn mat, men 4 mann han ligger bare på stranden og soler seg. Dere går slitne til matbordet om kvelden og han som ikke har vært med å sanke mat han er den som spiser mest og dere andre må legge dere sultne og vente til neste dag da dere skal sanke mat igjen...dere må jo også huske på å sanke litt ekstra mat til han som ligger å soler seg. Hvor lenge hadde du latt det pågå før du hadde gjort noe med situasjonen?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #7 Skrevet 12. september 2008 Vel du imponerer meg heller ikkje som kommer med useriøse ''tenk viss du var på ein øde øy''. Du kan ikkje samenligne to så forskjellige ting! Ja eg kjenner folk som må gjøre det, ellers hadde de ikkje hatt råd til nok mat ein gang! Då måtte ho ha sluttet med utdanningen og jobbet på rimi resten av sitt liv. Og ho er bare 18 år! Er du klar over kva ting og tang koster idag eller? Er faen ikkje lett å leve! Og eg som alenemor kan uttale meg jo om at vi får masse peng!
Junipien Skrevet 12. september 2008 #8 Skrevet 12. september 2008 Etter å ha lest dine svar nedover her, må jeg si at jeg har litt blandede følelser. Først og fremst synes jeg litt synd på deg. Jeg kan ikke se at sympati og empati er særlig fremtredende trekk hos deg. Bare det å synes det er ok å snylte på Staten synes jeg er forkastelig. Pengene du og dine venninner får, må jo tas fra et sted. Barnehageplasser, sykehjemsplasser, penger til tilpasset opplæring for barn med spesielle behov etc etc. Når du en gang får deg jobb, så vil du se at den delen av lønna di som går til skatt vil du gjerne at skal brukes til noe matnyttig og fornuftig og noe samfunnet rundt deg kan nyte godt av. På den andre siden så vil du kanskje ikke ha jobb, siden det er så lukrativt å "sitte inne dag etter dag og fremdeles ha passelig god råd". På den andre siden så blir jeg ganske så forbannet når jeg leser innlegget ditt. Jeg jobber full tid og det gjør mannen min også. Vi har gode og meget godt betalte jobber begge to, men jeg betaler halve lønna i skatt med GLEDE! Men jeg betaler ikke skatt til snyltere som deg, Det er ikke dit mine hard opptjente penger skal gå. Mine skattepenger vil jeg skal gå til noen som virkelig trenger det.(Og det høres langt ifra ut som du og dine venninner trenger det) På meg høres det ut som dine uttalelser bunner i grenseløs bortskjemthet. Jeg er redd du ikke kommer langt med det i det virkelige livet.
Bippe77 Skrevet 12. september 2008 #9 Skrevet 12. september 2008 ja, det disse snylterne som gjør at mannen min som jobber fra 08-20/23... må betale masse skatt! Greit vi tjener tilsammen veldig bra.. men vi jobber for det også! Vi tjener mer enn de fleste, men det er allikevel ganske så kjipt at halve lønna går bort i skatt når vi vet at slike snyltere er der ute... Jeg blir ganske så forbanna når "alenemødre" har råd til ditt og datt.. mens jeg som jobber for lønna mi ikke har råd til det! Jeg har også slitt meg gjennom det å sitte med lån på en leilighet helt alene, men det gikk det... jeg kunne bare ikke unne meg å kjøpe 7 par nye sko! skal ikke si at det er bare greit å være alenemor, men det er ingen grunn til å snylte på systemet alikevel!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #10 Skrevet 12. september 2008 Til snyltere som meg? Eg er ikkje ein snylter! Eg sier eg kjenner folk som snylter. Eg er alenemor eg, og eg studerer så eg kan få meg ein jobb så eg slipper å motta peng frå staten i all evighet! Dessuten er eg ikkje bortskjemt. Har aldri fått noe av foreldra mine bortsett frå klær og nødvendige ting. Eg jobba samtidig som eg gjekk på videregåande og då stod ikkje mine foreldra økonomiske ansvarlig til noen av mine utgifter bortsett frå mat då. Eg veit kva penger er og eg betalte lappen min og billån selv så ikkje kom her og uttal deg nett som om du kjenner meg. Eg mener at alenemødre idag har det altfor lett mens de som starter livet sitt med ein liten ein i bilde må slite seg gjennom økonomiske vansker i flere år. Eg har ei venninne som er alenemor. Ho bur heime hos foreldra sine med ungen og har gjort det noen år nå. Ho jobber ikkje, går ikkje på skule eller noe. Det er ho som snylter då! Ho bare bruker penger på alt mulig piss ho kan finne i steden for å finne seg ein liten leilighet til seg selv og ungen og få ein jobb eller utdannelse.
Bippe77 Skrevet 12. september 2008 #11 Skrevet 12. september 2008 Var vel kanskje ikke deg vi mente som snylter heller... men de du skrev om... Kan ikke forstå hvordan du kan synes det er greit, når du selv jobber og sliter for å klare deg selv...
Kosel Skrevet 12. september 2008 #13 Skrevet 12. september 2008 Jeg forstår ikke av du som alenemor og student kan si at du har så mye penger? Må ha utrolige lite kostnader da? Jeg er selv aleneforsørger og etter endt permisjon kunne ikke jobben tilby meg noe større stilling som jeg kunne forsørge oss på. Jeg hadde hele tiden hatt lyst til å begynne å studere igjen, men hadde nok fortsatt i jobben om de hadde gitt meg en full stilling fast. Jeg kunne sikkert få jobbet 100% og vel så det på ledige vakter, men når man må ha bil, utgifter til bolig, mat og klær til seg selv og en liten en så er det for usikkert å satse på ledige vakter.. Er blitt student igjen og vil på ingen måte hevde at jeg har god råd. Her er det ingenting til overs når faste utgifter og nødvendigheter er kjøpt inn...
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #14 Skrevet 12. september 2008 Eg bur heime hos mine foreldre. Hadde eg budd alene med småen så hadde eg nok vært i samme situasjon som deg, noe eg ikkje vil. For eg vil spare peng til ungen min. Eg sparer 5000kr i mnd, så då sier det vel seg sjølv at eg får for mykje selv om eg har krav på det? Det er mange unge aleneforsørgerer (15-20år) som bur heime hos foreldra og egentlig ikkje har meire utgifter enn forsikring,billån, telefonregning og eventuel studielån.Eg er ein av disse unge aleneforsørgerne, gjør det meg til ein snylter av den grunn? Vil si både ja og nei. Men siden mine søknader og alt har gått gjennom Nav og eg har fått positiv svar så snylter eg ikkje ulovlig eller hvordan eg skal forklare det.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #15 Skrevet 12. september 2008 hehe der tenkte eg på den reklamen der han kjæfter på kua og damo i tlf trur det er henne han kjæfter på. Du er dum du;)
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #16 Skrevet 12. september 2008 Tror nok en med IQ på 120 ville skjønt litt mer av hvordan ting henger sammen...
Kosel Skrevet 12. september 2008 #17 Skrevet 12. september 2008 Trodde faktisk det ble stilt krav ifht til bosted og at man ikke kunne bo billig/gratis hjemme hos foreldrene sine når man mottok enkelte stødnader. For min del kunne det ikke falt meg inn å bo hjemme sammen med barnet mitt. Da lever jeg heller litt trangt. Vi har ett kjempe godt forhold og hadde det vært krise hadde jeg garanter kunne fått bodd i kjelleren hjemme hos de. Men jeg hadde ikke klart det på permanent basis. Hadde følt at jeg snyltet på foreldrene mine. Dessuten er de ferdig med småbarnsperioden og jeg syntes de skal få slippe å være med å oppdra mitt barn i det daglige og skjermes for styr,leven, leker overalt og dårlig nattesøvn. De er superglade i barnebarnet sitt, men de skal nå få være besteforeldre og ikke reserveforeldre. Jeg syntes faktisk at om man klarer å spare 5000kr/mnd når man kun har stødnader som inntekt så får man for mye. Sånn det fremlegges mener jeg stødnadene bør være behovsprød slik at andre som faktisk har vanvittig mye mere kostnader hadde hatt muligheten til å motta mer. Å da mener jeg ikke bare aleneforsørgere men også folk som er uføre, på attføring, minstepensjonister ol.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #18 Skrevet 12. september 2008 Jeg syns mødre under utdanning (ikke de som allerede har en utdannelse de kan bruke) burde få samme støtte som alenemødre uavhengig av samboers inntekt. Syns det burde være likt for alle. Har hatt denne diskusjonen ganger før, men syns fremdeles det er litt kukent at jeg får utbetalt over 10000 mer nå som jeg er alene, mens når vi var samboere fikk jeg kun ett lusent studielån. Hadde det i allefall mye strammere da. Kunne sikkert ha tatt meg en ekstra jobb, men syns ærlig talt at det å være mor og student er jobb nok for et par år. Har hatt kun 2 ukers perm pga. dette. Vi hadde rett og slett ikke råd til å vente et par år før jeg utdannet meg, da hadde vi vært doomed før 2010. Nå er det forøvrig slutt og dette er ikke lengre et problem.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #19 Skrevet 12. september 2008 Hvorfor er det greit og gå på sosialen, men ikke få penger fra nav? Dooh! Hvis man ser bort fra det moralske aspektet er det da for faen samme nasjon som betaler.
Bippe77 Skrevet 13. september 2008 #20 Skrevet 13. september 2008 jeg synes det er helt greit at aleneforsørgere og studenter får de pengene de har krav på... det er alle de som nevnt tidligere som har samboer, men som ikke sier ifra jeg synes er snyltere.... det er faktisk mye billigere å være to enn en voksen i et hjem, så en forskjell bør det være! men om den er for stor er en helt annen sak...
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #21 Skrevet 14. september 2008 nei det blir ikkje stilt krav ifht til bosted, noe eg også syns er merkelig. For eg kan ærlig innrømme at eg får for masse peng i forhold til min situasjon. Eg har det altfor godt, men det er jo eg selvfølgelig takknemlig for. Syns bare alle regler og sånt er merkelig. Eg er enig i alt det du sier!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #22 Skrevet 14. september 2008 Eg er enig med deg. Det er ikkje bare alenemødre som burde fått sånn støtte.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #23 Skrevet 14. september 2008 skjønner hvordan ting henger sammen. eg er bare uenig med deg, det gjør meg ikkje til eit dummere menneske enn deg!
¤ my precious ¤ Skrevet 14. september 2008 #24 Skrevet 14. september 2008 Jeg er blandt de aleneforsørgerne som bor hjemme hos foreldrene sine OG mottar stønad fra NAV, men jeg har mindre enn 12000 utbetalt i måneden. Så jeg lurer veldig på hvor du får summer på 12000-17000 fra... Jeg studerer og lever på OS. Har et barn på halvannet år som går i bhg. Har bilutgifter, forsikringsutgifter, telefonutgifter, matutgifter og alt som alle andre forsørgere har utgifter på. Bortsett fra strøm og husleie. Takket være snille foreldre, klarer jeg meg på OS, men det er ikke mer enn akkurat! Så det kan se ut som om du har veldig mye mindre utgifter enn de fleste, siden du klarer å spare 5000 kr i måneden!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #25 Skrevet 15. september 2008 Dersom du får utbetalt under 12 000 i måneden, går du glipp av noe. Fulltidsstudent som kun lever av OS skal ha. 10.800 i OS (Skattefritt, betaler du skatt får du dette tilbake neste år) 2.600 i barnetrygd/småbarnstillegg 1.250 i minstebidrag, mer dersom faren faktisk betaler bidrag altså 14.600 utbetalt. Du får også dekket 64% av barnehageutguftene. Penger til busskort/bensin, skolepenger og penger til bøker får man også så lenge man ikke har utdannelse fra før av. Forsørgertillegg og stipend fra lånekassen kommer i tillegg. Det blir redusert når man mottar såpass mye trygd, men utgjør uansett et par tusenlapper i måneden. Får du bare 12 000 er du blitt lurt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå