Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #1 Skrevet 12. september 2008 Jeg har nå vært fullstendig røykfri i nøyaktig 2 uker. Før det var det krafitg nedtrapping. Og ja, det var vanskelig! Krever beinhard disiplin! Jeg har alltid sagt "den dagen jeg finner ut at jeg er gravid, slutter jeg å røyke", men fullstendig så enkelt var det ikke. Det tok en uke med tilvenning. En stor del av motivasjonen var selvfølgelig eventuelle skader på barnet. Det sier seg selv, det er jo derfor man ikke skal røyke under svangerskapet. En annen del var, at selv om ingen på eksempelvis jobben visste at jeg var gravid, var tanken på at de senere kunne regne seg fram at jeg må ha visst at jeg var gravid når jeg fremdeles røyka ganske avskrekkende. En gravid røyker blir jo betraktet på linje med en spedalsk i oldtiden. Rett og slett sosialt press, fin-fin motivasjon til å stumpe røyken. Som tittelen sier, røyker dere foran andre? Er nysgjerrig på dette!Kanskje ingen tenker over det, er det bare jeg som er paranoid? Videre, et godt tips til dere gravide med planer om å slutte: Ikke slutt å gjøre det du alltid har gjort! Fortsett å ta fem-minuttere på jobben, ta med en jobb te, eller en brødskive i stedet. Om du er på café med røykende venninner, vær med ut, ikke ta på det rollen som veskepasser! Dette fungerer i alle fall for meg, jeg er ingen ikke-røyker, og ønsker ikke å forandre mitt vanlige adferdsmønster, dvs. den sosiale biten fra røyking. Jeg bare røyker ikke akkurat nå. Det beste er selvfølgelig å ikke begynne igjen, men innerst inne kan jeg jo ikke hjelpe for å glede meg til dagen jeg kan ta en røyk igjen. Avhengigheten er ikke borte, den er bare satt på "pause". Lykke til alle sammen! Klarer jeg, tro meg, så klarer dere og. Alle andre røykesluttprosjekt har gått skeis...
Anonym bruker Skrevet 13. september 2008 #2 Skrevet 13. september 2008 Jeg røyker kun foran folk jeg kjenner. Husker veldig godt fra forrige svangerskap hvordan vilt fremmede folk slang stygge kommentarer og omtrent spyttet etter meg på gaten.. Har trappet ned fra 20 om dagen til ca 5-6 nå, klarer dessverre ikke å slutte helt..
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 jeg røykte kun foran folk jeg kjente, og gjerne bare folk som røyker selv. men etter noe "stygge" kommentarer i helgen fra familie, har jeg bestemt meg for at nok er nok. Jeg føler meg helt forferdelig hver gang jeg tar meg en røyk, men det betyr ikke at det er lett å slutte. I helgen var vi på en liten weekendtur på hotell med familien, hvor jeg siden jeg er nå engang gravid, var veldig nøye på hva jeg kunne og ikke kunne spise av skalldyr, rått kjøtt ol. Jeg fikk da en aldri så liten, jammen er det ikke farlig å røyke da? slengt i trynet når jeg svarte på spørsmål om hvorfor jeg ikke kunne spsie blåskjell og rått kjøtt... forferdelig sårende skal jeg si dere. jeg har da aldri hatt god samvittighet for å røyke som gravid! men... det satt gitt. jeg sa ikke et ord, men skal jeg utsette barna i magen for alle farer fordi jeg er så dum at jeg ikke klarer å sluttet å røyke? tror ikke det nei. men uansett, i dag har jeg ikke rørt en sigarett, og håper og tror at jeg skal klare det de neste 6 månedene som gravid og en god stund etter mine 2 nurk er født, og håååper at jeg klarer det enda lenger. beklager, hadde sikkert ikke noe med dette emnet å gjøre, men måtte bare få det ut....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå