Gå til innhold

Har alle ord like mange STAVELSER som vokaler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 7åring holder på å lære om stavelser, men blander dette så fælt sammen med bokstaver, så det er kjempevanskelig for han. Vokalene har han imidlertid full kontroll på, så da tenkete jeg som så kan de hjelpe han med å finne antall stavelser i et ord? Vet at alle stavelser må ha en vokal, men kan de ha flere? Eller er det så "enkelt" at alle ord har like mange stavelser som vokaler?

F.eks: Båt, en vokal, en stavelse

Tunell, to vokaler, to stavelser

sofa, to vokaler, to stavelser

helikopter, fire vokaler, fire stavelser

Skrevet

Nja, et ord har like mange stavelser som vokallyder, men ikke nødvendigvis like mange stavelser som faktiske vokal bokstaver.

Skrevet

Kan du gi et eksempel der hvor antallet vokalbokstaver er ulikt antallaet vokallyder/stavelser, slik at jeg kanskje kan skjønne dette skikkelig selv, og dermed hjelpe barnet mitt???

Skrevet

Man som regel er det en grei regel. Oi, dårlig setning der, men du skjønte hva jeg mente...?; )

Skrevet

Eneste jeg kan komme på selv av "unntak" må være diftongene...

F.eks: sau har to vokaler som er en diftong, og bare en stavelse...

Skrevet

Ok, "Annie" har tre vokaler (bokstaver: A,I,E) Men IE utgjør bare en vokallyd, ordet annie har derfor to stavelser.

Skrevet

Da har det kanskje noe å gjøre med vokaler i kombinasjon...??? For at to(eller flere) vokaler skal danne en ny stavelse må det være en/flere konsonanter imellom...?

Huff, har visst hengt meg helt opp i dette jeg gitt...

Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis, det er som Prebs sier. Diftongene utgjør bare en vokallyd.

Skrevet

Jeg syns d med å forestille seg en ball som spretter er ganske greit i forhold til stavelser. Han vet jo sikkert hvordan man sier de fleste ord. Så det er bare å telle hvor mange ganger lyden går opp og ned. Eller klappe i takt til ordene. Husker vi hadde mange sånne øvelser på barneskolen.

Skrevet

Ja, vi lærte det i barnehagen ved å telle hvor mange ganger vi kunne klappe til et ord. Men det er ikke alle som får til dette, så det kan være greit å ha en annen innfallsvinkel.

Skrevet

Et unntak fra din nye "regel". Du kan ha to vokaler etter hverandre, utan at det er en diftong. Dermed blir det to stavelser.

F.eks: teater, Beate, bearbeide

Lykke til med opplæringen. Han får nok dreisen på det etterhvert.

En liten digresjon: Hvorfor trenger man egentlig å kunne telle antall stavelser? Den gammeldagse stavemåten har man jo sluttet med for lengst..

Skrevet

En bruker stavelser i leseopplæringa i overgangen mellom ordavkoding og flytende lesing. Lesinga blir mye mer effektiv dersom en klarer å lese stavelser i stedet for bokstav for bokstav.Lesing av hele ordbilder kommer etterhvert som en får trening. En stund var det mange skoler som lærte elevene opp til bare å lese ordbilder. Det var bra for en del, men gjorde lesinga mye vanskeligere for andre. Derfor gikk en tilbake til den gamle metoden der en lyderte i tillegg til at en også jobbet med ordbilder - altså en kombinasjon av begge metoder.

Jeg merker at jeg bruker den strategien når jeg leser nye ord eller når jeg skal skrive et vanskelig ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...