Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #1 Skrevet 12. september 2008 Min 7åring holder på å lære om stavelser, men blander dette så fælt sammen med bokstaver, så det er kjempevanskelig for han. Vokalene har han imidlertid full kontroll på, så da tenkete jeg som så kan de hjelpe han med å finne antall stavelser i et ord? Vet at alle stavelser må ha en vokal, men kan de ha flere? Eller er det så "enkelt" at alle ord har like mange stavelser som vokaler? F.eks: Båt, en vokal, en stavelse Tunell, to vokaler, to stavelser sofa, to vokaler, to stavelser helikopter, fire vokaler, fire stavelser
Gjest Skrevet 12. september 2008 #2 Skrevet 12. september 2008 Nja, et ord har like mange stavelser som vokallyder, men ikke nødvendigvis like mange stavelser som faktiske vokal bokstaver.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #3 Skrevet 12. september 2008 Kan du gi et eksempel der hvor antallet vokalbokstaver er ulikt antallaet vokallyder/stavelser, slik at jeg kanskje kan skjønne dette skikkelig selv, og dermed hjelpe barnet mitt???
prebs Skrevet 12. september 2008 #4 Skrevet 12. september 2008 Man som regel er det en grei regel. Oi, dårlig setning der, men du skjønte hva jeg mente...?; )
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #5 Skrevet 12. september 2008 Eneste jeg kan komme på selv av "unntak" må være diftongene... F.eks: sau har to vokaler som er en diftong, og bare en stavelse...
Gjest Skrevet 12. september 2008 #7 Skrevet 12. september 2008 Ok, "Annie" har tre vokaler (bokstaver: A,I,E) Men IE utgjør bare en vokallyd, ordet annie har derfor to stavelser.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #8 Skrevet 12. september 2008 Da har det kanskje noe å gjøre med vokaler i kombinasjon...??? For at to(eller flere) vokaler skal danne en ny stavelse må det være en/flere konsonanter imellom...? Huff, har visst hengt meg helt opp i dette jeg gitt...
Gjest Skrevet 12. september 2008 #9 Skrevet 12. september 2008 Nei, ikke nødvendigvis, det er som Prebs sier. Diftongene utgjør bare en vokallyd.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #10 Skrevet 12. september 2008 Jeg syns d med å forestille seg en ball som spretter er ganske greit i forhold til stavelser. Han vet jo sikkert hvordan man sier de fleste ord. Så det er bare å telle hvor mange ganger lyden går opp og ned. Eller klappe i takt til ordene. Husker vi hadde mange sånne øvelser på barneskolen.
Gjest Skrevet 12. september 2008 #11 Skrevet 12. september 2008 Ja, vi lærte det i barnehagen ved å telle hvor mange ganger vi kunne klappe til et ord. Men det er ikke alle som får til dette, så det kan være greit å ha en annen innfallsvinkel.
Vintersol Skrevet 12. september 2008 #12 Skrevet 12. september 2008 Et unntak fra din nye "regel". Du kan ha to vokaler etter hverandre, utan at det er en diftong. Dermed blir det to stavelser. F.eks: teater, Beate, bearbeide Lykke til med opplæringen. Han får nok dreisen på det etterhvert. En liten digresjon: Hvorfor trenger man egentlig å kunne telle antall stavelser? Den gammeldagse stavemåten har man jo sluttet med for lengst..
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #13 Skrevet 12. september 2008 En bruker stavelser i leseopplæringa i overgangen mellom ordavkoding og flytende lesing. Lesinga blir mye mer effektiv dersom en klarer å lese stavelser i stedet for bokstav for bokstav.Lesing av hele ordbilder kommer etterhvert som en får trening. En stund var det mange skoler som lærte elevene opp til bare å lese ordbilder. Det var bra for en del, men gjorde lesinga mye vanskeligere for andre. Derfor gikk en tilbake til den gamle metoden der en lyderte i tillegg til at en også jobbet med ordbilder - altså en kombinasjon av begge metoder. Jeg merker at jeg bruker den strategien når jeg leser nye ord eller når jeg skal skrive et vanskelig ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå