Gå til innhold

En voksen på 6 små barn..

Anbefalte innlegg

Vel 7 da..

mannen min leverte og da var bare et personale til stede, han hadde 4 barn på fang og kne og to litt større som kunne gå...

Så kom vår, som heller ikke går..hvordan er dette forsvarlig..han sa at det var så mye sykdom for tiden..dette føltes ikke greit. det er foreldremøte neste uke og jeg vil ta det opp, hvordan skal jeg si det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138671674-en-voksen-p%C3%A5-6-sm%C3%A5-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det var kl 830. Så vet de er en fra 7 og en liten time, men om noen er syk så må man jo ta fra en annen avd eller noe(om det er mulig). Jeg pleier ikke å levere så tidlig så har aldri sett dette før. Er det vanlig? Trodde at de var nødt til å ha flere på en småbarns avdelig kl halv ni? Burde de ikke gi beskjed til foreldre når vi levere om hvor lenge det er til de blir fulltallige eller noe da..

nei det er vel kanskje ikke helt greit? Er litt samme ståa i bhg til mini om dagen også.. en som har vært syk hele uken og i følge vaktlista ser det ikke ut som hun nødvendigvis kommer tilbake med det første. De har ikke hatt noen vikar for det, men hjelper kanskje hverandre litt på tvers av avd. når de er ute, ikke vet jeg. De har ikke sagt noe annet enn at hun ene er syk. Heldigvis kan alle gå da, men de trenger jo likevel hjelp til masse og er kjempesmå, så jeg er litt småskeptisk selv når jeg leverer - føler jeg går fra gutten min og at de umulig kan ha så mye tid til han akkurat da - siden det bare er en der, og det er jo nettopp da han trenger mye oppmerksomhet? Han alltid når jeg går. Ellers er jeg fornøyd med bhg - og jeg vet det ikke er noe kult å levere når en fyr sitter der med sju unger alene, men fy søren ALL ære til de som jobber i bhg da - som plutselig blir sittende der med 7 småbarn alene og faktisk takler det! Ikke deres feil at det er vanskelig å skaffe vikar nei..

Det er ikke gjort i en fei å skagge vikar da. Hvis en ringer inn syk kl. 7 er det jo ikke en vikar som tropper opp med en gang. Når det er sagt er det vanlig å være alene frem til halv ni. Vi kan ha opptil 10 barn alene da inntil mellomvakten kommer halv ni. Vi kan selvfølgelig ha en som kommer kl. åtte, men det er mange barn der på ettermiddagen også og vi trenger ansatte da og...... I vår barnehage hjelper avdelingen hverandre, men alle har jo sitt.....

• 2 uker senere...

Annonse

Synes det er utrolig hva folk finner seg i her inne med hensyn på ansatte pr barn.

Mulig det er lovlig det som skjer rundt omkring, men det betyr ikke at det er rett for det. Jeg synes det er uholdbart at en voksen skal passe 7 barn, da har man ikke lagt opp timelistene ordentlig! Hva om noe skjer med en av barna eller den voksne?

Vi fikk selv plass i en familebarnehage med 10 barn og to ansatte der den ene ansatte først kom kl 09.00, og en var alene når det skulle handles etc. Besøkte barnehagen og det var overhode ikke holdbart. Men fikk beskjed av styrer om at det var bra nok for det var lovlig.

Det driter jeg i så lenge det gjelder mitt barn!

Fikk plass i kommunal barnehage der det er 34 barn og 14 voksne. altså 2,4 barn pr voksen. Selvsagt er ikke alle der hele tiden, men når jeg leverer mitt barn der som nr.3 om morningen så er det alltid 4 voksne der. Og når det er fult kjør er alle de voksne der.

DET er akseptabelt for meg!

jeg blir helt sjokkert når jeg leser dette innlegget. jeg jobbe selv i en barnehage, å det som står her skal ikke være akseptabelt. jeg jobber på stor avdeling, men vi har samme vakter som de på småbarns avdeling. vi starter 07.30- 15, 08.00-1530 og 09.00-1630. slik skal det være i en barnehage, selv om de åpner kl 07.00. det skal bare være 30 min fra morgenvakten begynner til neste mann kommer. dette er grunnet at det skal ikke være mangel på personal når barna ankommer barnehagen. foreldrene reagerer fort vis det mangler ansatte på avdelingen slik som dere gjorde. selv om det er sykdom skal barnehagen få fatt i en vikar så fort som mulig. vis det ikke blir skaffet vikar må mellomvakten stille opp litt tidligere, eller så må de få hjelp fra andre avdelinger.

bekymret barnehage ansatt

Huff, hva skal jeg si? Jeg leverer gutten min på avdeling med 50 barn og 2 voksne! Men det går utrolig godt, det også. Er forøvrig i Italia. Disiplinen står i høysetet, barna lines opp for å gå på do i flokk og følge. Litt uvant for oss, men fungerer jo...

50 munner mettes med 3-4 retters middag hver dag. De har faktisk en heltidsansatt kokke, men hun passer ikke barna.

Trur forøvrig at det er vanlig med få ansatte om morgenen ( i Norge). Dette er jo tross alt en tid hvor barna vanligvis er godt fornøyde. De trenger vel ikke sitte på fang selv om de ikke kan gå?

Håper det ordner seg for dere.

jeg leverer snuppa i barnehagen rundt 8 på hennes avdeling er det 13 barn, de pleier å møtes i gangen først pga det skal være nok voksene. men det er alltid minst 2 fra hennes avdeling.

I kommunen hos meg er åpningstiden 7 - 17 og da sier det seg selv at når det kun er 3 som jobber på avdelingen, som er normen, så er det ikke lett å sette opp vakter. Vanligvis så er vaktene 7-14.30 8.30-16 og 9.30-17.

I barnehagen hvor jeg jobber så er vi heldige og har storsett ekstra bemanning pga barn med ekstra behov så vi kan firdele vakter så det blir større voksen tetthet hele dagen. Men det er ikke normalt i de fleste barnehager hvor det er 18 barn på avdelingen (3-6) eller 9 (0-3).

• 4 uker senere...

Dersom dette er på morgenen så er det vanlig at en tv sitter gjerne med noen unger før neste mann kommer. .. kanskje opptil en time. Dersom du kjenner at dette er vanskelig kan du levere senere... det bestemmer dere jo fint selv.

Kan si hva du tenker og føler om dette her på møtet men hold deg sakelig og det faktiske temaet. Kan jo legge det frem for andre foreldre og høre hva de tenker om det samme. Kanskje ikke de ser på det som et problem!

Annonse

jeg jobber også selv i barnehage..jobber på storbarns avdelingen. men barnehagen vår er oppe fra 06:55-17:00..mellomvakta kommer ikke før halv ni hos oss..men på småbarnsavdelingen, har vi to mellomvakter. mellom en kommer kl åtte, og mellom to kommer halv ni..og barn hos oss blir veldig sjeldent levert før halv åtte..så tidligvakta vår klarer seg veldig fint med kanskje bare 4 små barn i en halv time, til mellom 1 vakta kommer på jobb.. men oppe på storavdelingen er vii tildelt 6 barn pr voksen.. og skulle plutselig mellomvakta vår være syk en dag...så sitter tidligvakta alene med kanskje 15 barn (4-5år) alene til halv ti... kanskje til kvart over ti,hvis senvakta er en ped-leder...(de har litt andre arbeidstider enn oss assistenter.) vi blir sittende der alene noen ganger...(heldigvis en sjeldent gang),fordi vi ikke har sjan til å få tak i en vikar på så kort varsel... men noen ganger...så er det ansatte på huset som har venner som kan steppe inn for en dag eller to... og det er jo litt deilig da..

vi er en privat barnehage..og det er ikke bestandig like lett å få tak i en vikar fra internvikaren...for kommunale bhg blir alltid prioritert før oss... i værtfall her i asker...

men det og være alene med 7 veldig små barn i kanskje over en time, er litt for galt da... hvis sånt skulle skje med oss...så vet jeg at småbarna heller blir levert på storbarnsavdelingen..om vi alle er på jobb der....;)

Jeg jobber i en barnehage der vi samarbeider på morgenene. Vi er åpen fra 06.30- 17.30 og kan ikke uten videre flytte på de sene vaktene om noen plutselig er syke eller står fast i trafikken. Situasjonen du beskriver er ikke uvanlig. Hos oss var det nettop slik to dager sist uke da jeg ble forsinket pga. trafikkulykke og brann i byen. Da kom likevel mellom to 08.30, men pga froskost avvikling var tidligvakt alene med sju barn i 15 minutter. Før det var hun sammen med de andre avdelingene. Det er rett og slett bare slik det er noen ganger, det er ikke folk å ta av. Det foreldre kan gjøre er å stille klare krav om bemanning til barnehager, kommuner og myndigheter. Oss som jobber i barnehage er det desverre ingen som hører på, vi er ansatte og ikke kunder slik foreldrene er. Vær likevel klar over at bemanning hele dagen må prioriteres. Har vært med på at foreldre krevde flytting av vakter slik at de slapp å levere til ukjente (for foreldrene, barna kjenner stort sett alle), altså situasjonen de fem minuttene foreldrene var der ble bedret, men på ettermiddagen tok problemet oss igjen.Foreldrene fikk det de ville, men for barna ble voksnedekningen dårligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...