Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har vært mye inne på siden her , og det er god hjelp å lese om andre i samme situasjon :-). Så nå var det på tide å bli medlem :-).

Jeg er heldig, har en skjønn datter på snart 4 år, som utrolig nok ble til på naturlig vis :-). Har prøvd å over 2 år å få en liten lillesøster eller lillebror.... Har akkurat hatt 1 IVF forsøk som ble mislykket, tok blodprøve i går, var i grunn forberedt på resultatet pga blødninger siden dag 10... Har heldigvis 3 egg på frys :-). 1 fryseforsøk blir i slutten av oktober. Krysser fingrene for at det går bedre da!

Tenker at vi er jo veldig heldige som har et barn, men synes det er så trist hvis hun aldri skal få søsken.....Så håper jeg så inderlig å få oppleve en gang til å få et barn,- det er jo bare fantastisk....

Er det slik at sjansen for å bli gravid reduseres når egget har vært på frys?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Allerede idag har jeg sett to innlegg med graviditet etter fryseforsøk her inne :) Så sjansen for å bli gravid på fryseforsøk er absolutt tilstede. Hvis ikke hadde vel ikke sykehusene/klinikkene orket å bruke penger og energi på disse fryseforsøkene :)

Skrevet

Jeg tror eggene er nesten like bra, men det er ikke alltid at de overlever opptiningen. Jeg ble gravid på fryseforsøk. Det er endte desverre i en bo, men det har ingenting med fryseforsøk å gjøre.

Lykke til med fryseforsøket!

Skrevet

Statistisk er det visst litt mindre sjanse for befruktning med fryseegg enn ferske. Har hørt at 70-80% overlever opptining. Så sjansen er absolutt til stede!

Skrevet

Hei!

Jeg har også ei datter som rett rundt hjørnet blir 4 år. Vi har prøvd på nr 2 i ca 3 år nå. Er nå godt i gang med 2. IVF forsøk og regner med at uttaket finner sted i løpet av en drøy uke. Skal til kontroll på tirsdag og regner med å få svar på når ev uttak blir da.

Jeg kjenner til det at jeg synes det hadde vært trist om hun ikke hadde fått noen søsken - hun snakker ofte om at hun gleder seg til å få en baby, og da er det sårt å vite at det er ikke sikkert at det blir så lett å få det ønsket oppfylt..

Du må ha lykke til med neste forsøk!

Skrevet

Hei Knappis!

Kjenner meg igjen i innlegget ditt :) Jeg er også så heldig at jeg har en sønn på nesten tre år, som kom på "naturlig" vis. Vi har også et veldig stort ønske om at han skal få søsken og har nå prøvd på dette i nærmere to år. Har hatt mitt første IVF forsøk jeg også, som endte i SA og utskrapning. Det ble sagt under mitt første forsøk at egget muligens ikke ville feste seg, ettersom jeg bare hadde en slimhinne på 6,7 mm. Jeg har også tre egg på frys, et av dem skal antagelig skal brukes i november. Jeg tror også at det å bruke fryseegg i seg selv ikke behøver å begrense mulighetene til å lykkes, dersom eggene overlever opptiningen. Men jeg er litt deppa fordi jeg jo vet at eggene trenger riktig "miljø" for å feste seg. Som du sier, man skal prise seg lykkelig over at man er så heldig å ha et barn, men det er likvevel en sorg å gå rundt å tenke på at man kanskje ikke kan få flere...

Skrevet

Heisann,

jeg har en liten "fryse-prinsesse" som løper rundt her:-)

Fryseforsøk har noe lavere 'odds', men det vil jeg tro skyldes at 10-20 % ikke overlever opptining. Overlever egget, tror jeg sjansen er lik.

Lykke til:-)

Skrevet

Det er 50% av eggene som overlever opptining, og så er det også litte granne dårligere odds for at det blir en graviditet ut av det enn ferskforsøk. Er derfor de som oftest setter inn 1 egg på fersk og 2 på frys som rutine. Jeg fikk satt inn 2 optimale fryseegg sist men det ble ikke noe ut av det allikevel. Men mange lykkes med frys, og bonusrunder er jo uansett verdt å få med seg. Prøver selv å få søsken til min gutt på 2 1/2 - han er ICSI barn :-)

Skrevet

Hei lightblue!

Godt å vite at vi er flere på sekundær infertilitet.... Kjenner det er så frustrerende når man faktisk har klart å bli gravide på naturlig vis tidligere,- og de finner ikke noe galt med noen av oss. Hva er det da som gjør at ikke vi får det til. Jeg har også tenkt på om kanskje slimhinnen min kan være litt tynn. Når vi fikk satt inn egg på 1 forsøk, lå alt til rette for at det skulle gå bra,- men virket som om det ikke klarte å feste seg. Vi er nå satt opp på fryseforsøk i uke 43, blir spennende :-).

Enig med deg i at det er en sorg å føle på at man kanskje aldri får oppleve igjen å få barn,- og ikke minst søsken til barnet man har..

Ønsker deg masse lykke til, og krysser alle fingre for deg :-)

-Knappis-

Skrevet

Hei igjen

Som deg har jeg grublet mange timer på hvorfor vi ikke lykkes denne gangen. Det er nesten så man skammer seg over å si at man sørger over at man ikke får søsken til barnet sitt, når man ser hvor mye enkelte sliter for å få sitt første barn.

Jeg er satt opp på fryseforsøk ca uke 45, litt avhengig av når menstruasjon kommer...Jeg kommer til å følge med på deg i tiden som kommer, og ønsker deg masse lykke til! Håper det klaffer denne gangen :o)

Klem fra Lightblue

Skrevet

Hei, alle sammen!

Jeg vet dere er mange som har barn fra før, det være seg aldeles selvlagede eller med litt hjelp :-) , som nå sliter med nestemann.

Selvsagt er det ingen skam å sørge over at man sliter med å få søsken til barnet sitt! Det er like fullt en sorg som noe annet, og vi opplever alle ting forskjellig. Selvsagt skal dere som alle oss andre kunne få utløp for sorg, frustrasjoner og andre vonde følelser på dette forumet.

Det jeg som fortsatt sliter med å få mitt første barn tenker er vel ofte at dere i alle fall bør huske på å glede dere over barnet dere har, og også innimellom huske på at vi som ikke har noen ville gitt "en arm og en fot" for å være i deres posisjon - det gjelder i alle fall meg.

Så skjønner jeg godt at når det ryner på som verst, så er det uansett vanskelig å være glad for det man har - men det er i alle fall det viktigste som hjelper meg i denne prosessen, å minne meg selv på hvor utrolig heldig jeg er på mange områder og hvor godt jeg har det. Jeg tvinger meg selv til såvidt å tenke at selv om det kan føles slik så er det ikke verdens undergang om jeg ikke får biologiske barn heller, for livet mitt skal gå videre - det finnes ingen alternativer til det.

Dessverre følger det sorg og vanskeligheter med i livet, i tillegg til alle gledene og de gode stundene. Det er noe med å akseptere de tingene man ikke kan gjøre noe med, i alle fall når man har gjort alt det man kan for å endre situasjonen - ellers kunne i alle fall ikke jeg gå videre i livet mitt (og på det stedet har jeg vært lenge før jeg fikk problemer med barnløshet).

Så håper jeg uansett at dere fort som svint får søskenspirene på plass!!

Skrevet

Tusen takk for et flott og raust innlegg! Her var det mange kloke ord å ta med seg på veien videre.

Det er helt sant at man bør akseptere de tingene man ikke kan gjøre noe med, når man har gjort hva man kan for å endre situasjonen. Og man bør bli mye flinkere til å glede seg over alt man har.

Jeg håper inderlig at du også lykkes med din behandling!

Mvh Lightblue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...