Gå til innhold

Karpaltunnelsyndrom

lavita

Anbefalte innlegg

begynnte i sv.uke 21 med litt hevelse/ødemer i anklene og i hendene Dette har økt på med stive og hovne hender, prikkinger,nummenhetsfølelse i fingrene.Symtomene er sterkest på morgen.Da klarer jeg ikke å klemme fingrene sammen engang.Er nå i uke 27. Lurer jo på om dette blir verre å verre?

symtomene blir mildere ut over dagen og det hjelper litt med å riste og massere hendene og holde dem over hjertehøyde.

har snakket med lege om dette og symtomene er lik som ved Karpaltunnelsyndrom, men at årsaken her er svangerskapet(væskedannelsen klemmer på nervene).Det vil mest sansynlig forsvinne når sv.sk er over og hevelsen er borte.

så det er vel ikke så mye å gjøre men lurte på om andre hadde lignende erfaringer og andre råd om å "milne" symtomene.Er jo litt bekymret om det skulle bli verre.Er jo nååån uker til jeg ska føde.....

Har et sunt kosthold og lite salt i maten da salt binder væske i kroppen.

Går turer og gjør div øvelser for å ha sirkulasjon i kroppen.

Noen andre råd?

Fortsetter under...

Hei Lavita :)

Er selv i uke 38 nå og har vært plaget med dette siden uke 32 ca.... Jeg synes d hjelper med kalde omslag, da spes rundt håndleddene men også på hendene. Dette synes jeg kjennes behagelig og samtidig trekker sammen blodårene slik at væskestrømmen minskes. Har også prøvd knust is i pose med tøy rundt, men syntes dette ble bare knot. Om morningen holder jeg hendene under kaldt rennende vann så lenge jeg klarer, hjelper også :) Jeg synes ikke tilstanden har forverret seg, men mulig man godtar mer ettersom ukene går, hehe.... Har forsåvidt også prøvd å sitte med hendene litt over hjertehøyde... men d blir noe tungt i lengden... Spurte legen om hva som kunne hjelpe, men han hadde ingen gode idèer....

Håper d ikke forverrer seg hos deg... og at du har et fint sv.skap ellers :)

Hei,

Jeg hadde dette i mitt forrige svangerskap. Jeg tok akupunktur, leste i et blad at det var det eneste som kunne hjelpe. Jeg fikk også noen svære plaster som det luktet tigerbalsam av. Om natten sov jeg med slike skinner man får kjøpt på apoteket, disse hjelper fordi man da holder håndleddene rette. Jeg ble nesten helt bra. Før jeg tok akupunktur var hendene mine helt nummen så å si hele dagen - fryktelig ubehagelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...