Gå til innhold

Hva hvis hjemmeværende gravid mor trenger hjelp til å ta seg av barnet, kan far få sykemelding??

to_tette?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med nr 2, og jeg lurer da på dette: Jeg er hjemmeværende, har ei datter på 14 mnd.

Kan jeg få "sykemelding" mens jeg er gravid? Jeg mener: Hvis jeg på grunn av svangerskapet ikke kan passe ordentlig på det barnet vi har fra før, om far da kan få sykemelding og være hjemme??

Lurer litt på hvordan jeg skal klare å løpe etter en nesten 2-åring mot slutten av svangerskapet.... Her er det helt sikkert noen som har erfaring med det! :)

Hjelp -hvordan gjør man det...

Fortsetter under...

Hei.

Hvis du er hjemmeværende uten inntekt tror jeg nok ikke at du kan bli sykmeldt. Men far har rett på fri med lønn dersom barnet er sykt eller hvis barnepasser er syk - dvs. deg (vanlige regler; ti dager pr år, tror jeg). Hvis du er langvarig syk må han nok søke om omsorgspermisjon.

Hvem som avgjør om du er "syk" eller bare for sliten/tung til å ta deg skikkelig av barnet ditt, vet jeg ikke. Snakk med NAV om dette, og be mannen din om å snakke med sin arbeidsplass for deres regler om omsorgspermisjon. Kanskje han evt. kan redusere stillingen sin litt i den siste tida, for å gjøre dagene litt lettere for deg?

Lykke til!

Far kan ikke få sykmelding pga deg.Jeg hadde hypermessis eller hav det nå heter igjen sist gang.Jeg ble innlagt og da ble mannen min sykmeldt pga stress og ett kne.Dette pga vi har samme fastlege som visste hvor syk jeg var.

Egentlig en hvit løgn fra legen vår sin side.Men jeg låg rett ut 24 timer i døgnet og kasta opp nesten hele tiden.

På hvilken måte er du syk? Om du sitter i rullestol f.eks pga bekkenløsning vil jeg tro at kommunen (antagelig via helsestasjonen) vil kunne hjelpe deg med å få hjemmehjelp eller lignende.

Hvis personen som til daglig passer barnet ikke kan dette pga helse har far rett på fri , ja. Var selv i samme situasjon m omtrent nyfødt barn da jeg fikk prolaps og ble liggende strekk ut. Bare snakk med legen,du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...