-Mariposa- Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Jeg og sambo planlegger til til Asia (ikke helt bestemt hvor, men i alle fall Kina og Japan) i februar/mars. Jeg er ikke gravid og vi er ikke prøvere (venter på at mannen skal bli klar...), men jeg har slutta på pilla og har overlatt kondomene til mannen. Temper selv for å finne el og har hatt sex et par ganger uten kondom de siste syklusene da jeg/vi regner det som "trygt" (vi er begge klar over at det kan bli barn av slikt:). Nå begynner jeg å se veldig fram til denne ferien, men så slo det meg at om jeg blir gravid ved et "uhell", da er det kanskje ikke særlig smart å reise til så eksotiske steder (har bodd i u-land før og er alltid den som pådrar meg sykdommer!), og så skal man gjerne ta malariamedisin og div andre ting. Jeg tror ikke jeg trenger flere vaksiner for har tatt det meste, men det er jo endel man ikke kan ta om man er gravid hvis det viser seg at jeg må ta flere... Så nå er jeg så usikker på om jeg skal begynne på pilla igjen? Har akkurat slutta etter å endelig ha fått sambo med på det etter 4 år! Syklusene mine stabiliserte seg med en gang, jeg fant el osv, så er ikke redd for at det skal bli noe kluss der, men er så herlig å slippe å proppe i meg hormoner. Men så er det jo evt "bare" for en 6-7 mnd til. Åh, jeg vil jo reise, men jeg vil også bli gravid snart! Skulle ønske jeg var 22 og hadde mer tid på meg. Er 28 og føler klokka tikke! Noen som har synspunkter på hva jeg skal gjøre? Vi kan jo bruke kondom hele tida, men selv det er jo ikke helt trygt. Jeg anser p-pillene som helt trygge ettersom jeg har gått på pilla i 7 år uten å bli gravid selv om jeg har glemt en pille eller to her og der.
Vil Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 For det første, bare reis! Bruk sjangsen når dere har den, det kan jo ta lang tid å bli gravid. Men, det kan jo også hende med en gang. Fordelen med å planlegge reisen før du blir gravid er at du da kan ta alle mulige vaksiner som du eventuelt mangler eller må ta igjen. Japan skal vel gå greit, men for å reise til Kina vil dere trenge en rekke vaksiner (kommer selvsagt an på hvor). Det som så er utfordringen er at dere uansett ikke kan reise inn i et malaria-område dersom du er gravid eller mistenker at du kan være det, (Du kan ikke gå på medisinen) flere steder i Kina vet jeg det er malaria. Men det betyr ikke at du ikke kan reise til Kina likevel. Malariaområdene er tydelig avmerket på kart, og det er bare å unngå disse feltene. Andre land i området: Thailand er full og stadig fullere av Dengue-feber og dette er mye verre enn malaria. Det finnes ingen vaksine, den kan være farlig (særlig om du får denguefeber gjentatte ganger) og det går ikke an å avmerke på noe kart hvor det finnes eller ikke finnes dengue-mygg, slik som med malariamyggen. Her er eneste mulighet å smøre seg som en galning med myggspray særlig rundt soloppgang og solnedgang. Og ha permethin spray eller annen insektsspray på rommet. Hele Laos og Kambodja er full av malaria.Vietnam er derimot helt fri langs hele kysten. (ikke i fjellene og helt sør i mekongdeltaet) Malaysia er også befriende fritt for alt som heter sykdom og et meget trygt reisemål hva angår tropesykdom og det meste andre. (unntatt inne i jungelen midt i landet) Alle reisende må være forsiktige med drikkevann, salater (som er vasket i vann) ikke gjennomstekt, gjennomkokt mat etc, og som mulig gravid må du være ekstra forsiktig. "Skrell det, kok det, eller stek det, eller la det ligge" er regelen. Men du som har bodd i u-land tidligere vet jo det. Ta turen innom vaksinasjonskontoret i kommunen din. De sitter med kart og info om alt. Det går helt greit å reise tror jeg, selv om man kanskje er gravid. Hvis du lever på denne måten ser jeg ingen grunn til at du skal begynne på pilla igjen, men om duvil være på den sikre siden er det sikkert mer avslappende for deg å begynne på pilla likevel. Huff det ble langt og rotete.
-Mariposa- Skrevet 11. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2008 Dengue-feber ja. Er så mye man kan få! Ble bitt av Tse Tse flue da jeg var i Afrika, men ble ikke syk - heldigvis. Nei, jeg får nok heller være überforsiktig og bruke kondom og så håper jeg kanskje at han blir klar innen vi reiser hjem
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 Jeg er enig med "Selma". Jeg har vært i India og Japan. To motpoler. Jeg ville IKKE reist til India som gravid, men Japan hadde jeg ikke nølt med å reise til. Eneste ulempen med Japan er at de ikke snakker så godt engelsk der, så hvis du skulle være så uheldig å bli syk, kan du rett og slett få språkproblemer. På den andre siden, jeg tror nok leger og annet helsepersonell kan et minimum av engelsk... Har selv vært inne på tanken om å flytte til Japan, for en periode, i permisjonen (når jeg blir gravid), men synes det er litt skummelt å reise så langt vekk med et lite spedbarn. Er redd for å bli veldig isolert. Haha, først må jeg bli gravid ja...:-D Hvor lenge skal dere være vekke? Skal dere jobb der, eller bare reise? Åååh, jeg misunner deg... :-D
-Mariposa- Skrevet 11. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. september 2008 India vet jeg ikke helt, men Kina må vi til ettersom noe av grunnen til turen i utgangspunktet er å besøke faren min som bor der og han betaler reisen min... Resten av turen har vi ikke helt tenkt gjennom ennå, men samboeren min vil i alle fall til Japan og så kunne jeg godt tenke meg å se Thailand, Indonesia og Vietnam. Er ikke helt sikker på hvor lenge vi skal være vekke, det kommer ann på pengene, men sambo kan ta ca 7 uker fri fra jobb. Jeg må kanskje si opp jobben min, men jobber innen et yrke der det ikke er problem med å få jobb så er ikke så bekymra for det. Jeg har et lite ønske om å bli gravid på turen, men spørs om sambo blir med på det... Jeg har venta og venta på ham i mange år nå så synes det snart det er på tide... Å reise til Asia er en av sambos store drømmer så jeg håper ved å ta en skikkelig langtur at han blir kvitt noe av reisesuget, men ant blir det bare værre, ha ha Og ja, jeg gleder meg
Jolina<3 Skrevet 12. september 2008 #6 Skrevet 12. september 2008 Hei! Å dra til Thailand når man er gravid tror jeg ikke er noe stress. Vi er her ofte siden sambo er herfra. Ferie på 6uker ble betalt i Jauar og plutselig ble jeg gravid i mai. (men mistet den 3uker før vi skulle dra). Jeg fikk hepatitt sist jeg var der, men snakket med jordmor og hun sa det gikk helt greit så lenge jeg var forsiktig. Rent vann ordentlig stekt mat osv. Vær litt forsiktig med restauranter, kan hende de ikke vasker bestikket ordentlig.. så skjekk det og. Er halv filippinsk, og når jeg er der blir jeg syk når jeg spiser ute.. Men boder som de står å selger mat fra har jeg aldri litt syk av. Grunnen kan nok være det at maten blir stekt så lenge under sterk varme.. så alle bakteriene dør. Eneste du må passe på er risen, lukt alltid på den, da vet du det med en gang. En fordel med Thailand er at der finnes så mange europeere her, som driver barer, og som har spisesteder med europeisk mat. Det vil jeg nok tro er trygt. Sykehusene her er veldig renslige og legene flinke. Så pass på ha med deg god reiseforsikring om det skulle skje noe. Sykehus er dyrt her. Har sett mange garvide som er på ferie, og det ser ut som de stortrives (misunne). Mygg er det ikke så mye av her rundt Januar til April-Mai mnd. Men er alltid mye mygg om det er regntid, her i Thailand er det så ca fra Juli til Oktober. Så dra på ferie og kos deg:) Og lykke til:)
Trallllle Skrevet 12. september 2008 #7 Skrevet 12. september 2008 Thailand er et must:) Hehe! Jeg var der i 3 uker i februar nå, og det var helt topp! Var jo riktig nok ikke gravid da hehe. Hadde ingen problemer med språket. Er jo haugevis av nordmenn som har restauranter og barer rundt forbi og thaiene er veldig behjelpelige. Spesielt med gravide, syke og eldre:) Har samme "problemet" selv. Skal til Peru i februar og har er veldig klar for å bli gravid men må vel bare vente hehe
AO3 Skrevet 12. september 2008 #8 Skrevet 12. september 2008 For det første: Det kan ta lang tid å bli gravid - eller du kan bli gravid med en gang. Umulig å si hvilken kategori du havner i, selvsagt! I første tilfelle er det like greit å sette i gang med det samme, men tenk over det at det kan faktisk klaffe med en gang... Jeg trodde det skulle bli såååå vanskelig og tidkrevende å bli gravid, men der tok jeg feil, gitt! Asia er jo mildt sagt stort og variert, så det finnes steder hvor det sikkert er helt trygt å reise som gravid, og steder jeg hadde unngått som pesten. Hvis du drar f.eks. til Japan, og til større byer/turiststeder i Kina, kan jeg ikke tenke meg at dette skal by på store problemer. Du vil unngå problemstillinger som malaria (men sjekk først likevel), og ha tilgang til et godt helsevesen, selv om språkproblemer nok kan være en utfordring. I mange land finnes det imidlertid amerikanske/utenlandske privatsykehus, og på universitetssykehus vil det ofte være noen (mange av legene, i alle fall) som snakker engelsk. Det er verdt å tenke over at standarden på helsevesenet bør være ok. Jeg hadde ikke dratt til Kambodsja som gravid, for å si det sånn, selv om det var en fantastisk opplevelse som ikke-gravid! Jeg hadde også unngått steder som India, som er beryktet for dårlig mathygiene og matforgiftninger. En ting som er umulig å forutsi - hvis du nå skulle bli gravid raskt - er hvordan formen din vil være. Kanskje er du i kjempeform og det er null problem - kanskje er du kjempekvalm, utslitt, har vondt her og der og tåler ikke varmen. Men hvem vet? Hvis du føler at du vil begynne å prøve nå, så gjør det! Sannsynligvis vil ikke en Asia-tur bli noe problem, men sørg for at du har en avbestillingsforsikring i tilfelle det dukker opp komplikasjoner i det evt svangerskapet som dekker dere hvis dere ikke kan dra (ikke får lov av legene til å fly etc). Turen blir det dere gjør den til selv, og det blir sikkert en opplevelse for livet!!! Det blir det å få et barn også! Man lever jo bare en gang. Hvis du vil være 100% sikker på at du er i din livs form til ditt livs tur, så hadde jeg nok satset på prevensjon en stund til. Hvis du kunne tenke deg å evt kombinere to fantastisk store ting, så hiv kondomene. *hehe*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå