Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Noen her som vet hvilke rutiner som gjelder om en er mrsa-positiv (resistente gule staffylikokker) og vil føde på norsk sykehus?
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Vet ikke rutinene, men jeg fikk beskjed fra ullevål når jeg fikk fødeplass at jeg måtte testes for mrsa hvis jeg hadde vært i kontakt med utenlandsk helsevesen siste 6mnd før fødsel. Ellers ble man behandlet som smittepasient. Jeg hadde ikke mrsa da, men antar at du feks ikke får føde alternativt. Evt hvis du må ha keisersnitt blir du sannsynligvis isolert fra øvrige på barsel. Personalet må vel være ekstra nøye med håndvasken, evt at du også får eget stellested. Det beste er vel å høre med fødestedet, hvilke rutiner de ev har og så forholde seg til disse rutinene. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #3 Skrevet 12. september 2008 Jeg har hørt rykter om at en ikke får særlig god behnandling som mrsa-positiv, og vurderer derfor om i det hele tatt å føde i norge når den tid nærmer seg- og om i det hele tatt si fra om at jeg er mrsa-positiv... ønsker ikke å bli henvist til et avstengt kott eller føle meg som lavkaste. har kontaktet sykehuset hjemme, men de vil ikke svare meg på noe før jeg oppgir fullt navn, adresse og telefonnr. merkelig? det finnes da vel generelle prosedyrer?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #4 Skrevet 12. september 2008 En noe spesiell holdning får en si anonym 12:54:p Selv hiv-positive får jo føde på sykehusene, og det vil vel være etisk uakseptabelt å behandle smittepasienter av noe slag som en slags undermennesker?? Og er det ikke bedre at de kan ta forholdsregler hvis de er kjent med smitterisiko? Hvordan vil du føle det hvis mrsa bryter ut på barsel mens eller etter at du har vært der og et spebarn blir alvorlig sykt el dør pga din egoisme? Regner med at både mødre, barna og personalet må testes da, og de finner sikkert smittekilden. http://www.fhi.no/dav/3887961560.doc
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #5 Skrevet 12. september 2008 Takk for den anonym- min utfordring er å finne ut hvilke prosedyrer som gjelder , så langt har jeg ingen ide. når det gjelder smittekilde går det faktisk noen rundt her i denne verden også med denne smitten uten å vite det- så akkurat det tar jeg ikke så tungt. mitt spørsmål er om det lønner seg for MEG å være ærlig, og så langt ser det dårlig ut- finner iallefall ikke ut hvilke prosedyrer som gjelder hverken her eller der.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #6 Skrevet 12. september 2008 Selvsagt går det folk rundt og ikke vet at de er smittet, men syns ikke det fritar de som vet de er smittet fra å ta forholdsregler. Og skjønner godt at du vil finne ut hva som er best for DEG, var ikke noe problem å forstå det ut fra hva du skrev:p Men hva når ditt eget barn smittes pga det ikke ble tatt forholdsregler ved fødsel og på barsel, som kunne vært gjennomført for å unngå smitte?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #7 Skrevet 12. september 2008 Om mitt barn smittes er det vel mer sannsynlig at det kan skje hjemme. kanskje mer sannsynlig, enn at det skjer på barsel elle fødsel. uansett så er det ingen fare, jeg ser utenlandsk ut, jeg har oppholdt meg i utlandet og kommer nok ganske raskt til å beli testet og få vite om jeg er positiv fortsatt eller ikke. og jeg velger å flytte tilbake til norge. så ingen grunn til å være edlatende mot meg, jeg tror jeg vet hvor jeg står. og hadde jeg ikke hatt samvittighet ville jeg ikke spurt i det hele tatt bare valset gjennom og latet som ikke noe. men takk likevel-
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #8 Skrevet 14. september 2008 Du sier du kan være MRSA positiv?? Isåfall burde du vite hva som i verste fall kan skje. Bare det at du vurderer å "skjule" at du er det sjokkerer meg må jeg si. Så mye tenker du på dine medmennesker. Det er klart du kommer til å bli behandlet med respekt i det norske helsevesenet. Men de kommer til, de må og de SKAL ta sine forholdsregler. Det er bare ett tegn på ansvarlighet fra dem sin side. De som skal hjelpe DITT barn til verden-og dette burde du av alle se positivt på. Jeg håper og ber om at du blir oppdaget i tilfelle du forsøker og skjule dette. MRSA kan være svært alvorlig. Spesielt for små, forsvarsløse, småbarn(og noen av de småbarna er kanskje litt svakere enn andre ved fødselen og en infeksjon kan ta livet av dem) Vær så snill og gå i tenkeboksen igjen, hvis at du er så ansvarlig som du burde være da du skal bli mamma!!!!! (FYI-har selv bodd i utlandet i veldig mange år og har testet meg før fødsel her i Norge)
Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #9 Skrevet 29. september 2008 Du vil nok etter all sannsynlighet bli isolert og de ansatte og besøkende må bruke hansker, frakk og munnbind. I alle fall slik det foregår når mrsa positive pasienter er innlagt ved andre avdeligner på norske sykehus. Det har med sikkerhet og gjøre og ikke med mangel på respekt!! Men ta kontakt med avdelingen du planlegger å føde på så vil nok de kunne gi deg sikkert svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå