nurket<3 Skrevet 11. september 2008 #1 Del Skrevet 11. september 2008 prøvd å sette meg inn i hva det er jeg har krav på fra hvilke steder og sånn, men er fryktelig forvirret. jeg jobber ikke, men studerer 100%. samme med bf. også lurte jeg på om hva jeg har krav på, og fra hvilke steder, hva hører til lånekassen, og hva hører til nav? så har jeg hørt at hvis jeg tar ett års perm, så får jeg samme beløp som om jeg studerer ++, men at alt er stipend, og ikke lån. hvA om jeg da ikke tar perm dette året? skal jeg som ønsker/håper å klare studier + barn, få det utbetalt som stipend, eller stipend og lån? og hva vis jeg vil studere 50 % i 2 år, i stedet for å ha 100% perm i ett år, og 100% studie i det neste? hva da? får jeg det som stipend eller lån da?? uff, det er så mye. fint om noen kan klare opp i noen av spørsmålene iallefall:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138666964-hva-har-jeg-krav-p%C3%A5-egentlig/
Anonym bruker Skrevet 13. september 2008 #2 Del Skrevet 13. september 2008 hei hei:) Som student får du fødelsstipend fra lånekassen så sant du var student 6 mnd før fødsel og har enten studieplass eller permisjon fra studie videre. Du får da de 85000 som stipend, og i tillegg kan du få forsørgerstipend om bf ikke tjener for mye (hvilket han sikkert ikke gjør siden han er student). Så har du noen valg muligheter: Du ta permisjon 100% i 10 mnd. De 85000 får du da som stipend. Du kan studere 100% likevel. De 85000 blir likevel stipend så sant bf ikke har 100% permisjon med støtte fra lånekasse eller nav. På denne måten kommer du deg 1 år videre i studiet uten å få lån for det året, så økonomisk gunstig er det. Du kan studere 50%. De 85000 blir likevel stipend så sant bf ikke har 100% permisjon med støtte fra lånekasse eller nav. På denne måten blir du liggende et halvt år før i studiet i forhold til lånekassenog du kan få 100% stipend og lån året etter selv om du bare studerer 50% det året også. Sånn får du mer tid med barnet ditt:) Den siste varianten her er det flere jeg har studert med som har valgt, men hvordan det gjøres praktisk med lånekassen ville jeg ringt og spurt om. Men vet ihvertfall at flere har gjort det sånn. Når det gjelder støtte fra lånekassen, pass på at du var student 6 mnd før fødsel, og du må være student inntil 3 uker før termin med mindre du får sykmelding fra lege. Må studere 100% for å å fult stipend. Fra NAV får du engangsstønad på litt over 30000. Hele det beløpet får du rett etter at babyen er født! Lykke til:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138666964-hva-har-jeg-krav-p%C3%A5-egentlig/#findComment-138678721
bestemt oss:) *mamma* Skrevet 15. september 2008 #3 Del Skrevet 15. september 2008 På nav.no står det: Når blir pengene utbetalt? Engangsstønad utbetales vanligvis i forbindelse med fødselen/adopsjonen. Ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138666964-hva-har-jeg-krav-p%C3%A5-egentlig/#findComment-138692637
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå