Gå til innhold

fra tre til to lurer.. noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en jente på 8 mnd som sover dårlig på dagtid. har merket at hun ofte sover lenger totalt hvis hun sover to litt lengre istedet for tre korte..

men problemet er at hun blir så fort trøtt på morgenen, da etter nesten bare en t..

hun sover da bare en kort dupp, sikkert siden hun ikke har vært våken lenge nok? også blir hun fort trøtt igjen..

har problem med å få kabalen til å gå opp.. noen tips? har liksom alltid lest at en skal legge barnet med en gang det viser trøtthetstegn.. men som beskrevet over, hun dupper da bare power naps..

noen som har lignende problem eller noen tips til hvordan få til denne dagsøvnen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, ja vi har en litt lik situasjon..

Jeg vet ikke helt om jeg har bestemt meg for løsningen, men har merket at gutten (snart 8 mnd) tåler å være lengre våken dersom det skjer noe konkret rundt han.

Rutinenen nå er stort sett:

han våkner ca halv-seks/seks og får pupp. En av oss tar han inn i stuen etter bleieskift. Der leker han i grinden mens en av oss dormer på sofaen en times tid. Ca halv åtte får han enten bad eller kjapp vask, på med reine klær, børste håret etc. Ca åtte får han grøt med påfølgende pupp hvis han vil ha (sjelden). Ca halv ni legger jeg han i vognen, tar på sove-CD'en hans og henger teppe foran. Da sovner han ofte av seg selv, og sover minst en time, men stort sett halvannen. Så våkner han og er oppe maks to og en halv time til; får altså en lur ca halv-ett/ ett. Sover da gjerne halvannen time til, og våkner ca. halv tre. På ettermiddagene er han stort sett hyper, og takler fint å være våken frem til kveldsstell litt før seks. Etter det får han grøt, pupp og seng. Sovner ganske kjapt og uten dramatikk.

Dette er de dagene da det funker; det er også "dårlige" dager innimellom hvor han må bysses, er mer trøtt etc. Da tvinger jeg han selvsagt ikke til å være oppe, dagsrytmen må jo først og fremst innrettes etter hans behov.

Skrevet

Hehe, jeg glemte å ta med alle måltidene han får... lunsj og middag i tillegg altså.. bare så ingen tror at jeg underernærer gutten min :)

Skrevet

Har ikke noen råd, for lurer også selv;) Har en jente på 7 mnd, som jeg tror går fra 3 lurer til 2 nå. Hun våkner i 7 tida, og sover første lur ca 9.30 (1 time), og er så våken i 2,5 time til før neste lur. Det som er vanskelig, er å holde henne våken resten av ettermiddagen/kvelden. Ikke alltid hun klarer det, så da lar jeg henne sove i 20 min på ettermiddagen. Hun legger seg alt mellom 18.30 og 20.00....

Synes det er vanskelig, for ingen dager er helt like, det spørs jo når hun våkner om morgenen og hvor lange lurene er utover dagen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...