Let's hear it for the boys! Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Klumpen nekter å spise mat med klumper i! Han brekker seg så han nesten kaster opp (ved ett tilfelle, kastet han faktisk opp), og så lukker han munnen for godt. Helt umulig å få han til å spise noe mer enn den første skjeen! Han er 8 mnd og vi har akkurat begynt på 8 mnd glassene, med fisk osv. Jeg vil nødig gi han traumer. Vil jo ikke at han skal forbinde mat med tvang! Så ved et par anledninger har jeg bare lagd grøt til han istedet (nå snakker vi kveldsmaten...). Men i går fikk jeg en ide som muligens er litt radikal... Hva om jeg IKKE lager grøt til han, og bare gir han flaske? Jeg tenker at han etterhvert vil skjønne at hvis han bare lukker munnen, så vil mamma lage grøt istedet! Er dette en dårlig ide når han kun er 8 mnd? Jeg er litt frustrert nå, for han kan jo ikke fortsette med grøt i all evighet! Han liker forresten 6 mnd glassene veldig godt, spesielt de med pasta.
mamma til to skjønnel :-) Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Hva er problemet? Hvis han liker 6 mnd. glassene, så fortsett med de da?? Det er jo ikke sånn at de kun er for barn på 6 mnd, de er jo FRA 6 mnd. Jeg får ikke i ungen min på 7 mnd. noe med klumper heller, ikke en eneste liten brødbit engang. Her spises det grøt og middagsglass fra 6 mnd. Og nei - han skjønner ingenting av handling-konsekvens. Det gjør de såvidt når de er flere år...
Smellkyss Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 Jeg hadde bare fortsatt med 6 mnd glassene jeg. Kanskje blandet favorittglassene med et 8 mnd glass slik at han sakte vil venne seg til mere klumper. Det er jo ikke sånn at den dagen de fyller 8 mnd vil like glass som er fra 8 mnd! Begynn med en skje 8 mnd og bland det inn i 6 mnd glass så kanskje det hjelper. Eller mos 8 mnd glass litt ekstra før du gir han. Kan hende det hjelper å ta en pause noen dager fra klumpene og gi han det han liker så kanskje han endrer mening etterhvert.....
Let's hear it for the boys! Skrevet 11. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. september 2008 Problemet er at hvis vi bare gir opp og fortsetter å gi han kun most mat, så blir det bare vanskeligere i lengden! Fullt klar over at han kan spise 6 mnd glassene, men han begynner å bli såpass stor nå at han bør kunne spise litt mat med klumper. Vil ikke ende opp med en unge som er sær i matveien fordi VI bare gav opp.
Let's hear it for the boys! Skrevet 11. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. september 2008 Det var faktisk ikke en dum ide! Tror jeg skal prøve det i kveld. Takk for tips
mamma-hjertet-83 Skrevet 11. september 2008 #6 Skrevet 11. september 2008 Eg hadde problemer med de samme, men eg fikk i posten fra neslè noen prøve greier. og de stto de det at noen begynner å brekke seg og spytte ut mat med klumper i. så da skulle vi bare fortsette å gi med klumper innimellom så vente de seg til det. 8 mnd glass med kjøttkaker er de omtrent ikke klumper i, de liker jenta vår godt.
Let's hear it for the boys! Skrevet 11. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. september 2008 Har prøvd kjøttkakene. Han liker det ikke, for å si det sånn Kan noen ganger virke som han ikke liker smaken heller...
tiltiderensom Skrevet 11. september 2008 #8 Skrevet 11. september 2008 Stakkars lille gutt....hvis han ikke liker de med klumper så kan du da ikke nekte han annen mat?? Han er jo bare baby og tenk deg så mye rart de skal lære seg å like?! Overgang fra melk til fast føde er veldig stor for dem, og de kan tenge tid. Jeg ville gitt små smaksprøver, som f.eks en eller to bitte små t-skjeer for så å gi han den maten han liker. Lureste er kanskje å gi den maten han liker først. Etterhvert som han venner seg til klumpene vil han jo orke å spise mere. Min er også snart 8 mnd. Han får masse pupp, to X grøt, litt frukt og smaksprøver på middag og frukt og annet. Jeg gidder ikke stresse og så lenge han er fornøøyd , legger på seg, vokser, bæsjer så er det da ingen ting å stresse med?? Sett deg selv i den situasjonen at noen presser i deg noe du brekker deg av ...ikke noe særlig... Gi han mer tid og tilvenning er mitt råd.
Let's hear it for the boys! Skrevet 11. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. september 2008 Jeg sa jo at jeg ikke vil presse han! Det er akkurat det jeg er bekymret for, at han kommer til å forbinde mat med tvang. Grunnen til at jeg stresser med det, er at helsesøstra sa at det var SÅ viktig at han begynte med slik mat nå. Helst også brødskiver og maten vi spiser. Hun satt og messet om dette i en halvtime, og etter det fikk jeg litt hetta...
tiltiderensom Skrevet 11. september 2008 #10 Skrevet 11. september 2008 Ja, forstår at det stresser deg, men så lenge han får smake litt hver dag så er du jo igang... Man vil gjerne følge boka men ikke alltid de små vil det sånn:-) Lykke til!
Sunniva78 har to små Skrevet 11. september 2008 #11 Skrevet 11. september 2008 Banan er super når man skal tilvenne litt klumper. Den er så glatt, så de reagerer ikke så mye på det som med mye annen mat. Prøv å gi dette noen ganger, så forsøk igjen med annen mat:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå