Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Mulig jeg fulgte dårlig med i geografitimene altså, men... Så på Charterfeber, og de skulle til Ayia Napa - Kypros. Men snakket hele tiden og at de skulle til Hellas og at de snakket gresk der og sånn... Ayia Napa er da på Kypros som er et eget land? Mulig de snakker gresk der, men det ligger ikke under Hellas?
Djoolia 07+08+12 Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Jo,Kypros er et eget land. Men det er delt opp i en Tyrkisk del og en Gresk del. Turistene drar stort sett til den greske delen av øya.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 nei - Kypros er ikke et eget land. men det er delt i to som nevnt over. kan ikke være et eget land når den ene delen er gresk og den andre tyrkisk - det sier seg selv.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 Kypros er en egen republikk med egen hovedstad og eget flagg! At øya har en tyrkisk og en gresk del kommer fra historien tilbake...
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #6 Skrevet 11. september 2008 Kypros er en selvstendig republikk, som riktignok frem til 1960 lå under Storbritannia. Nikosia er hovedstad, og gresk og tyrkisk er offisielle språk. Jeg ville forresten ikke stolt helt på Charterfeber som kilde til geografisk (eller annen) kunnskap. ;-)
suski22.12.08 Skrevet 11. september 2008 #9 Skrevet 11. september 2008 Tror det er slik at Kypros er en selvstendig republikk, men at en del av landet er okkupert av Tyrkia i beste steinalder-stil. Pga de historisk store motsetningene mellom Hellas og Tyrkia støtter derfor grekerne den "frie" delen, men den er ikke underlagt Hellas. Jeg scoret ikke veldig bra i Geografi noen gang, så ta denne infoen like seriøst som charterfeber ifnon. Men jeg har vært å tatt en sånn "historisk busstur" rundt på Kypros pga drittvær, og noe plukket jeg muligens opp hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå