Gjest Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 Det spørs hvilke stønader hun får. Eneste man får automatisk for å være alenemor er dobbel barnetrygd og barnebidrag.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 Jeg er enslig mor og jeg har for tiden 7700 kr pr mnd. HEIA NORGE
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #5 Skrevet 10. september 2008 Som for de fleste andre, så kommer det an på om en jobber eller ikke. Og på lønnen en da evt får. Så har en en 3-årsperiode med ekstra stønad(overgangsstønad), men her igjen er størrelsen avhengig av inntekt fra arbeid.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #6 Skrevet 10. september 2008 Jeg skal flytte fra samboeren min,og har en sønn på 4 mndr. Og jeg har ikke mer en 7000 utbetalt i måneden.. Hva har jeg egentlig krav på?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #7 Skrevet 10. september 2008 Hvis du går inn på aleneforeldredebatten så står det et innlegg der om hva du har krav på. Men i korte trekk.. Redusert overgangsstønad i forhold til lønnen din frem til du skal i jobb (har du ikke jobb, kan du få full os so utgjør 10.800 kr.) Ekstra barnetrygd utgjør 1940 kr. Småbarnstillegg (hvis du har full os og ekstra barnetrygd) ca. 600 kr. Barnebidrag fra far. Kommer an på lønnen hans og din, samt hvor mye samvær (han får kun redusert bidraget ved overnattingssamvær) Du kan også søke om: Bostøtte Stønad til barnetilsyn (når den tid kommer)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #8 Skrevet 10. september 2008 Du kan spare deg for hjelp fra NAV i hvertfall. Der må du finne ut alt på egenhånd. De forteller ikke en dritt om dine rettigheter
Gjest Skrevet 10. september 2008 #9 Skrevet 10. september 2008 Er du student får du i tilleg ca. 9000 i mnd.
blond Skrevet 10. september 2008 #10 Skrevet 10. september 2008 Hvorfor er du alenemor? Hvis du er enke får du enkepensjon, mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #11 Skrevet 10. september 2008 Jepp:) Syns alle skryter så mye av alenemødre jeg.. De har det så bra, får så mye.. osv osv osv.., hell no! Greit man skal kunne undersøke sånne ting selv, men hadde klart å regne ut hvor lenge jeg skulle ha fødselspenger og trodde det var i sept men viste seg å være i juli. Så fikk ikke beskjed av Nav om at nå nærmet seg det slutten på foreldrepengene mine så jeg evt kunne finne jobb eller søke meg arbeidsledig! Så fikk ikke betalt forrige mnd's lån på boligen.. Så sitter virkelig i saksa nå!! Sosialen kan vi ta i samme slengen, sliter du en mnd så er det ditt problem, dem er faktisk ikke pliktig til å hjelpe deg! Usj..
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #12 Skrevet 11. september 2008 Synes nå man med litt innsats kan sitte greit i det som alenemor jeg da med følgende mulige støtte; - OS (ca 10 000) - Stipend/lån etc, Lånekassen. (ca 9000) . Dobbelt Barnetrygd (1970) - Bidrag fra far med mors inntekt som over og far på 400 000,- (3094) Småbarnstillegg (600) Evt stønad til barnetilsyn ca25 000, riktignok er jo dette tidsbegrenset, men jeg skulle gjerne hatt det inn hver mnd jeg...
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #13 Skrevet 11. september 2008 Nå er der slett ikke alle som får lån eller stipend fra låneksssen. Stønad til enslig forelder er rundt 10800 kr i mnd. En ekstra barnetrygd kommer i tilleg til den ordinære. Veldig mange alenemødre mottar mellom 950 og 1200 kr i bidrag. Man kan søke om småbarnstillegg på 650 kr. Ditt regnestykke anonym kl. 02.50 er helt på trynet. Det er ikke representabelt for alenemødre. Jeg skulle gjerne hatt den inntekten du skisserer selv jeg, men det er bare drømmer.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #14 Skrevet 11. september 2008 Man kan jo ha en jobb selv om man er alenemamma. da vil man jo får en normal lønn og litt ekstra hjelp i tillegg. - barnetrygd - stønad til barnetilsyn - barnebidrag og skatteklasse to som utgjør en 1000-lapp imnd. uansett er det litt tøffere å være aleneboer, om man har barn eller ikke. har selv vært alenemamma i 8 år og levd under fattigdomsgrensa, men fikk hjelp til skolegang og ble selvhjulpen etter ett år. har god erfaring med nav fra den tiden.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #15 Skrevet 11. september 2008 Anonym 01:02 Når du går ut i permisjon får du brev fra Nav om hvor lenge permisjonen/foreldrepengene varer. Du kan ikke forvente at de kontakter deg to ganger for å fortelle deg hvor lenge du skal ha foreldrepenger. Dette må du klare å holde styr på selv. Var du usikker kunne du bare tatt en telefon og fått vite datoen. Når du vet at foreldrepengene snart skal ta slutt så burde du ha begynt å søke på jobb flere måneder i forveien slik at du hadde en jobb å gå til når permisjonen var over. Du kan ikke forvente at samfunnet bare skal stille opp for deg når du ikke tar ansvar selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå