Gå til innhold

hvordan bestemmer de termin på UL rundt uke 18??

Anbefalte innlegg

jeg var på UL denne uken og fikk disse målene som femur, MAD og BPD (hode, mage og lårbein).

1. hva står de for, f.eks var BPD 44. Er det da 44% av av normal hodestørrelse, og at den skal liksom være rundt 100 (altså 100% ) ved fødsel?

2. hvordan beregner de egentlig termindato?

jeg tenkte nemlig litt på dette etterpå. Da sammenlignet jeg det med forrige gang jeg var gravid. Da var jeg på UL i uke 20, da var målene ganske like som denne, bare nå var det uke 18. Likevel ble terminen flyttet lenger frem enn det fastlegen regnet ut. Er ikke det litt rart, i og med at denne babyen er større enn den forrige, pluss forrige gang var vi 2 uker senere på UL. Jeg trodde de beregnet termin etter hvor store mål det var på UL. ( i så fall skulle nå terminen bli skudd tilbake, ikke frem, da det er brukt samme bergening som sist).

noen som vet, eller har opplevd det samme?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

1: BPD, som betyr biparietaldiameter. Altså en måling som de tar av et tverrsnitt av skallen fra øre til øre. Når det står 44 så mener de 44mm. Dvs at diameteren av hodet til barnet ditt er 4,4cm. Hodet til barnet når det blir født ligger vanligvis rundt 10cm i diameter men det kan være store variasjoner.

2: Terminen blir regnet ut ifra BPD. Her er det flere faktorer som spiller inn for utregningen. 1mm "feil"måling gir utslag for 2 dager i terminbestemmelse. I tillegg så finnes det 3 forskjellige utregnings-/målemetoder i datasystemene og ultralydsmaskinene. Hvilken metode som blir brukt varierer fra sykehus til sykehus. Så om du legger disse faktorene sammen så kan terminen bli flyttet opp til flere dager.

Håper du forstod dette og at jeg ikke forklarte det for kjeitete.

Lykke til

Var på ultralyd i dag, var i uke 19 +´1 i dag i følge mens termin. Ble satt 2 1/2 uke tilbake, så jordmor mente jeg var bare 6 +4 i dag. KJEDELIG!!! Noen som har vært borti det samme? Jordmor beregnet det ut fra omkrets av hodet og lårbeinet.

takk AninaP

så det er diameteren, ikke omkretsen, var litt usikker, i og med at de lager en slag runding etter å ha dradd diameteren..så lurte litt på om det var omkretsen (visste forresten at det ikke var %, litt klønete formulert i spm).

men da satser jeg på denne "feilmarginen" mellom målingene, i og med terminen ble flytta noen dager frem til tross for nesten helt like mål som sist, og selv om denne ble målt 2 uker tidligere).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...