lykkelig78 Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Var hos legen i dag og tok glukosebelastnigstest. Og jammen viser det seg at jeg har svangerskapsdiabetes...er det mulig.... har lest at det er 4-8 av 1000 som får det....Men når jeg leser hvem som får det så er jeg litt utsatt..hehe overvekt familiemedlem med diabetes 30 år Så nå sitter jeg her og leser litt om disse greierne her. Er endel som må forandres på. Det værste blir at jeg må kutte ned på frukt. Er helt avhengig av epler....men de er vist for søte.....og druer er også for søte.... Men det positive er at jeg forhåpentligvis ikke legger på meg så mye nå som jeg ikke kan spise sukker. Er det flere her med samme diagnose?? Vil gjerne ha tips og råd!
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Jeg har ikke fått det påvist enda, men er redd for å få diagnosen når jeg har vært på glukosebelastningen i uke 28.. Har du noen symptomer? Lykke til!!!!!!!
Kaisa_9513 Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 jeg har fått diagnosen i alle mine 3 svangerskap. Jeg kjenner at jeg er mindre hysterisk denne gangen enn før. Spiser frukt jeg, er bare veldig forsiktig med de andre tingene jeg putter i munnen. Har fått meg ett måleapparat som jeg måler med 2 timer etter hver gang jeg har spist noe nytt som jeg ikke vet konsekvensene av . Men har erfart at banan, druer, brus og melk er ting jeg styrer langt unna. Spiser heller ikke mye sjokolade, kaker osv heller ikke potet. Holder meg til 1 om dagen av potet. Spiser selvfølgelig ikke mange epler, pærer, melon osv for dagen, men nok til at jeg får bort det værste suget.. Vet ikke mere hva du lurer på, men mitt beste tips er å spise normalt. Måle blodet etterpå og ta det derifra. Blir det for høyt kutt ut og finn noe annet å spise..
Lone27 Skrevet 13. september 2008 #4 Skrevet 13. september 2008 men hva lå verdiene deres på da dere tok denne testen ? jeg hadde 5 fastende 10,3 en time etter inntak av det sukker greijan også en time etter det hadde jeg 5 i gjen .
lykkelig78 Skrevet 13. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2008 Jeg hadde 6.4 fastende og 2 timer og 20 min etter at jeg drakk de sukker greierne (som forøvrig smakte dritt) hadde jeg 11.4. Så det var rimelig høyt!
Lone27 Skrevet 13. september 2008 #6 Skrevet 13. september 2008 men hvordan tall er det dem ser på ?? er det den som er målt etter 2 timer dem ser på da ?? for visst det er det så har jo ikke jeg svangerskaps diabetes. har også ei veinnine som har tatt likens test og da hadde hun 4.5 fastede 11.4 etter en time og 6 etter 2 timer og de sa til henne at det va inna for normalen .. mens jeg fikk i dag brev i posten at jeg har svangerskaps diabetes... og jeg har jo tilnærmet likens målinger som hun hadde. synes det er helt merkelig..
HegeAE Skrevet 13. september 2008 #7 Skrevet 13. september 2008 Dei måler blodsukkeret i fleire former. Den første er fastande, den andre er langtidsblodsukkeret. Og av det får dei 2 forskjellige svar. I mitt tilfelle var mitt fastande på 5,4 og langtidsblodsukkeret var på 6. 2 timer etter glukosebelastninga var blodsukkeret på 7,8. Er blodsukkeret over 10 så har ein svangerskapsdiabetes. Eg målte ikkje blodsukkeret etter 1 time. Det gjorde eg heller ikkje under forrige svangerskap. Fekk beskjed om å vere i ro i 2 timer. Satt på venterommet på doktorkontoret i 2 timer. Ein ser på den som er målt etter 2 timer.
Lone27 Skrevet 13. september 2008 #8 Skrevet 13. september 2008 ok.. da skal jeg bare ta det egentlig med ro ang svangerskapts diabetes ?? for mitt va jo normalt etter 2 timer. jeg må ringe legen på mandagen for å høre.. hun som jeg fikk brev hos i dag er en turnus lege som jeg ikke kjenner har bare vært hos henne en gang til kontroll... skjønner ikke hvorfor hun skulle se på mine resultater når jeg har fastlege på samme kontor.må innrømme at dagen min i dag har vært en utrolig nedtur når jeg ikke det brevet i post kassen. men jeg jobber selv i helsevesnet og synes det virker merkelig at mine verdig skal til si at jeg har det.
lykkelig78 Skrevet 14. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. september 2008 Det er den verdien etter 2 timer som stemmer, så syns det er rimelig rart at du har fått brev i posten. Syns du skal ta kontakt med legen din på mandag for å få oppklart dette. Jeg målte bare etter 2 timer, så det de målte etter 1 time stemmer ikke!
Lone27 Skrevet 14. september 2008 #10 Skrevet 14. september 2008 godt å høre at det er flere som sier det samme . ja mandagen må bare komme nu raskere så skal jeg ringe den legen .. kjenner jeg blir litt forbanna,tenkt å sende sånne brev.. ja dere skal får høre hva legen min sier i morgen da . jeg skal høre også med hvorfor de måler etter 1 time..
HegeAE Skrevet 14. september 2008 #11 Skrevet 14. september 2008 Syns det er veldig rart at dei målte blodsukkeret etter 1 time. Kan jo hende det har blitt gjort ein feil. At du har fått feilt resultat. Ein skal jo sjå på det fastande og langtidsblodsukkeret og.
Myra Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 Jeg ble heller ikke testet etter en time. Jeg hadde 4,5 på fastende og 7,9 etter to timer. Hadde det vært 7,8 hadde det vært helt greit. Men nå må jeg ha kostholdsveiledning og ny test om 4-6 uker, blææhh. Tror ikke jeg er i faresonen for svangerskapsdiabetes. Ikke har jeg lagt mye på meg, men det er vel greit å bli fulgt med også.
Lone27 Skrevet 15. september 2008 #13 Skrevet 15. september 2008 nå har jeg snakket med fastlegen min og han kunne si at dem ser ikke på de verdian som dem måler etter bare en time ,den legger dem ikke vekt på ,men dem måler den bare får å følge litt med. så det dem legger vekt på er den etter to timer ,og han kunne ikke skjønne hvorfor jeg har fådt brev om at jeg har svangerskaps diabetes ,så det brevet måtte jeg bare se bort i fra. godt å få det bekreftet fra legen
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #14 Skrevet 15. september 2008 Slapp heldigvis unna når jeg tok testen sist.. Bare å holde seg unna (for mye) sukker det.. drikke mye vann og væske? Du kan vel spise litt sukker?
FruBoger fødeklar Skrevet 15. september 2008 #15 Skrevet 15. september 2008 Det er jo sukker i nesten alt som er.. slitsomt.. Poteter og sånn inneholder mye stivelse, frukt inneholder mye fruktsukker.. En diger klase druer er vel nesten like ille som en mørk sjokoladebit? Jeg ville også valgt å spise normalt, og heller kjenne an formen/måle BS..
Lone27 Skrevet 16. september 2008 #16 Skrevet 16. september 2008 jeg slapp også unna,dem hadde gjort feil på mine prøver så alt var etter boka men det var en turnus lege som har tabba seg ut og mente at jeg hadde svangerskaps diabetes. men man tenker jo selvsagt på hvor mye søtt man putter i munnen for det ..
HegeAE Skrevet 16. september 2008 #17 Skrevet 16. september 2008 Godt feilen vart oppdaga. Det er kun falske kalorier ein skal vere forsiktig med, som godterier og brus. Ja, ein skal og vere forsiktig med kunstige søtningstoffer og. Frukt i seg sjølv er ikkje skadeleg. Og heller ikkje poteter osv.... Ein skal ha ein normalt sundt kosthold og styre unna sjokolade og slikt. Det er det beste. Det sa jordmora til meg under sist svangerskap. Og eg så gjorde. Var ikkje snakk om noko overvekt eller glykosebelastning da.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #18 Skrevet 17. september 2008 få et blodsukker apparat, det gjør det mye lettere å finne ut av hva du tåler. Noen tåler dårlig poteter, mens andre kan spise litt av det. Jeg fikk det, og begynte å spise mye mager mat, salat med kylling, spiste ofte og lite for å holde bl.sukkeret stabilt. Det er igrunn ikke noe stress når du først har satt deg inn i det. Jeg la på meg 1 kg i svangerskapet, og når jeg hadde født 14 dager etter, så veide jeg 18 kg mindre enn før jeg ble gravid, så det er ABSOLUTT fordeler med dette!! lykke til!!
lykkelig78 Skrevet 17. september 2008 Forfatter #19 Skrevet 17. september 2008 18 kg mindre gitt...det hørtes jo ut som en drøm! Var på føste konsultasjon på sykehuset i dag, og det var veldig greit. Fikk blodsukker apparat, og masse råd og veiledning, så nå ser jeg bare positivt på dette! Personalet var også utrolig hjelpsom og hyggelig!I og med at jeg også har store planer om å slanke meg etter at babyen er født, er dette et skikkelig startskudd!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2008 #20 Skrevet 19. september 2008 kjempe fordel med sv.dia pga man mister søtsuget pga man holder blodsukkeret så stabilt hele tiden, så derfor spiser man mye mindre usundt, og dermed går ikke vekta så opp.. hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå