Gå til innhold

Får to tette og mottar dagpenger mellom permisjonene - hva blir beregningsgrunnlaget?

Anbefalte innlegg

Håper selvsagt på å komme ut i jobb, men ser ikke så lyst ut....

Hvordan beregnes foreldrepengene når man går på dagpenger? Ved neste permisjon kan jeg ha mottatt dagpenger i 10,5mnd. Vil da kun dagpengene brukes som beregningsgrunnlag, eller vil en lenger periode legges til grunn? Vil forrige fødselspermisjon også legges til grunn? 62,4% utbetaling er utrolig skralt over lang tid!

Hvis jeg får meg jobb, vil jeg få lønna mi i fødselspenger hvis jeg jobber mindre enn 6mnd?

Fortsetter under...

Om du får dagpener i 10,5 mndr vil du nok få dagpengene som grunnlag.

Om du kommer deg i jobb feks 2 mndr før perm og frem til perm så vil det være den lønne du har ved perm start som blir grunnlaget.

Det er mulig du kan få en indviduell vurdering som kommer deg til gode om du har gått veldig ned i lønn Jeg er litt usikker på det for det står to ting på nav

Det ene er at om man har hatt en inntekt varierende mer enn 25% de siste 3 årene kan de se på disse 3 årene og gi en sjønnsmessig vurdering

Det står også at om man går på dagpenger før permisjon tar de snittet av de 6 beste av de 10 siste måndene.

Dagpenger er jo mer enn25% mindre enn det man tjente før så da vet jeg ikke hvordan de vil tolke dette.

Nå tenkte jeg litt høyt her så jeg håper at jeg ikke forvirret det mer

Takk for at du tenker høyt!

Blir ikke klok på infoen på Nav sine side om fødselspenger. De ber jo om inntektsopplysninger for siste 3 år på den fødselspengekalkulatoren, så i noen tilfeller skal man beregne så langt tilbake...

Fant dette inne på et rundskriv. Ser ut som 3. ledd vil gi meg annet beregningsgrunnlag. Men usikker på hva som inngår i pensjonsgivende inntekt, om det er lønn og ev. feriepenger eller noe annet...

§ 8-30. Sykepengegrunnlaget når trygden yter sykepenger:

Når trygden yter sykepenger, fastsettes sykepengegrunnlaget ut fra den aktuelle ukeinntekten (§ 8-28), som omregnes til årsinntekt. Se likevel andre ledd. (495)

Dersom omregnet årsinntekt etter første ledd avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten. Sykepengegrunnlaget fastsettes i så fall etter bestemmelsene i tredje, fjerde eller femte ledd.

Sykepengegrunnlaget skal svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene (§ 3-12) som er fastsatt for de tre siste årene. Det gjennomsnittlige poengtallet omregnes til pensjonsgivende årsinntekt ut fra grunnbeløpet på sykmeldingstidspunktet.

+

+

Sånn jeg leser det du har limt inn her så betyr det at om du har hatt en lønn deler av året som er 25%høyere så skal ikke den siste uken som de referer til være det eneste tellende.

Pensjonsgivende inntekt er all lønn, men ikke feriepenger.

Har man feks 6 mdr av et år 2000 kr blir dette 150000

om man går på dagpenger i 6 månder blir det 93000 (3577 i ukesint)

Summen av disse gir 243 000 deles det på 52 gir det ukesint på: 4673

3577/4673=0, 765 (1-0,765= 0,235)

3577kr aviker mindre enn 25% av 4673 så da vil det være den siste lønnen som teller.

Har man altså et høyere snitt siste året enn 25% mer enn det man har før sykepenger vil man ta de 3 siste årene til grunn.

Ikke lett å forstå det der

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...