Gå til innhold

Hvilket etternavn skal ungen få??

Anbefalte innlegg

Både jeg og samboeren min vil ha vårt eget etternavn videre i slekta, men er forståelsesfulle ovenfor hverandre.

Vi har blitt enige om å trekke på den førstefødte, så får neste barn den andre's etternavn.

Vi er skikkelige motstandere av lange/mange navn, så vi vil ikke bruke begge. Noen synes nok det er rart å bruke forskjellige etternavn på barna, men vi kom fram til det..

Hva med dere andre?? Velger dere mors, fars eller begges?

Fortsetter under...

Vi har begge ganske vanlige navn, så d stod i mellom Johannessen og Hansen. Jeg var veldi bestemt på at ungene ikke skulle hete Hansen, da d er mest vanlig, og jeg selv kunne ikke tenke meg å skifte til d. Heldigvis var det greit for samboern min. Tror dere skal vurdere d me at barna skal ha forskjelli etternavn... D har utrolig mye med identitet å gjøre d med navn. Se bare hvor bestemte dere er selv... Jeg ville ikke likt om jeg og mine søsken skulle hatt forskjellig etternavn. For meg betyr det mye at familien min har samme etternavn.....

Men vi er vel forskjellige!

Vårt barn får hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Det er kun 6 stk i landet med mitt navn så betyr mye for meg å videreføre etternavnet mitt.

Jeg kommer til å beholde mitt eget med hans som mellomnavn når jeg gifter meg også.

Enig med hun over her, som skriver at det har mye med identitet å gjøre og synes absolutt ikke hel-søsken skal ha forskjellige etternavn!!

Dere er voksne og begge like sta, dere ser jo hvor mye etternavnet betyr og det følger oss hele livet, eller i alle fall frem til ekteskap...

Synes dere skal revurdere det og gi dem samme etternavn stakkars!

Vel, da jeg tok min manns etternavn da vi giftet oss så er det liksom ikke noe spørsmål da. Trives greit med det!!

MEN...... hadde ikke tatt mannens etternavn hvis det var et helt vanlig navn.... et av de vanlige -sen eller -son navnene.......

Kunne ikke tenke meg å ha forskjellig etternavn på barna mine ihvertfall. Har med familiesamhørighet å gjøre. Da er det bedre med et mellomnavn, men så er det jo opp ting ungene senere om hvilke navn de ønsker å ha med videre når de skal gifte seg/får barn igjen da....

Vi har mar mitt som mellomnavn og sambo sitt som etternavn. Vi er litt gammeldagse der begge to, syns at faren sitt navn skal være etternavn.. så her var det egentlig ikke noe samtaletema engang..;) Men ville ha med mitt også, siden det bare er min familie i norge somhar det etternavnet.. Sånn ble det med førstemann, og andre mann blir det akkurat på samme måte.. Blir jo litt teit hvis ikke søskena har samme etternavn da..

Annonse

Her blir det sambo sitt etternan. Det er 10 stk her til lands som har hans etternavn, og når jeg har et såpass gjennomsnittlig etternavn som jeg har (Jensen), kommer det ikke akkurat til å bli borte med det første.

Kommer uansett til å ta hans navn når vi gifter oss :o)

Hei. Vi har begge litt uvanlige navn, så vi har valgt å ta med begge. Det ble mitt som mellomnavn, og samboeren sitt som etternavn. Vi skal også gifte oss til neste år, og da kommer jeg til å ta hans etternavn, og heller bruke mitt som mellomnavn. Vi har blitt enige om det, at alle barna skal ha like etternavn iallefall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...