Gå til innhold

Vanskelig å få legetime. Flere?

Anbefalte innlegg

Jeg bor midt i Oslo, og har den siste uka vært ganske dårlig. Det begynte så smått på fredag med at jeg var sliten, og kjente det gjennom helga. Men på mandag morgen våkna jeg og var kvalm, og ringte og sa jeg ikke kom på jobb. Sov i 6 timer etter jeg skulle ha stått opp.

I går var jeg på jobb i to og en halv time før jeg kjente at jeg var så sliten at jeg bare måtte dra hjem. Og i dag var jeg der en time før jeg måtte gi meg. Jeg er i 22. uke nå, og det hører med at jeg har vært i strålende form og ikke hatt en eneste sykedag på jobb før dette.

Det er litt slitsomt, for når jeg er hjemme føler jeg meg i ganske god form. Sitter/ligger mye på sofaen og tar det med ro, men gjør litt husarbeid etc, selv om det er minimalt. Men så fort jeg går ut døra og nedover gata kjenner jeg at jeg blir sliten i magen, får høyere puls og blir småsvimmel. Er det flere som har det på den måten? Lurer litt på om det er blodtrykket som spiller meg et puss.

Når jeg kom hjem idag så ringte jeg for å få en legetime siden det er tredje dagen jeg er borte/delvis borte fra jobb. Der lo de nesten av meg, og ba meg ringe tilbake på fredag morgen og se om de hadde ledig time da. Ringte så til helsestasjon (hvor jeg ikke har vært ennå) for å få en sjekk, men de hadde ikke mulighet til at jeg kan komme før tirsdag.

Er det normalt at det skal være så vanskelig å komme til lege/jordmor?

Fortsetter under...

de får lønningene sine uansett om de gir deg time eller ikke så dette r rett og slett dårlig gjort. men om det må være hardt mot hardt så må det altså bare være sånn. du må ringe og si at du føler at noe er alvorlig. og si du har kastet opp og hatt store smerter i magen.. kanskje ikke akkurat det, men du MÅ overdrive din egen tilstand når du skal bestille time.. Det har jeg gjort, og har fått flere slike episoder av bekjente av meg..

får rett og slett vondt av deg.. håper du tar tak i de nesta gang du ringer.. det er ikke lett å få time om man er forsiktig av seg i andre enden av telefonen.. det er av egen erfaring.. lykek til:) klem klem

Det varierer veldig hos legen min, men du skal kunne få sykemelding fra den dagen du ringte for å få time. Dette betraktes som telefonkonsultasjon, så hvis de ikke har time til deg før i slutten av uken, kan du bare forklare at hvis det er tilfelle, må du si at de må notere at du ringte i dag, med de symptomene du oppgir og at du trenger sykemelding fra i dag. Da skal det ikke være noe problem.

Lykke til og god bedring :o)

Takk for svar.

Synes bare det er så vanvittig unødvendig at man må overdrive for å kunne komme til legen. Det blir liksom helt feil. Jeg bodde i utlandet i noen år, og der var det aldri noen problemer å få time hos legen på dagen, til tross for at jeg bodde i en storby - større enn Oslo. Jaja.

Vurderer å dra til en privat lege som jobben til samboeren bruker i morgen hvis formen ikke er noe bedre, så får vi se hva som skjer.

Helt enig !

Alle legesentrene jeg ringte til nektet å gi meg time da jeg fortalte om mine plager (kvalme, svimmelhet ol). Det verste er når de ler av deg og ikke tar deg seriøst. Blir så sint av dette ! "..hører til svangerskapet det, må lære å leve med det.." :o(

Jeg gikk på Volvat, der koster det litt mer, men jeg fikk time på dagen og ble tatt veldig godt i mot..

Lykke til !

jeg opplever å bli førsteprioriert kun pga jeg er gravid. får time på dagen.. en gang da jeg klødde veldig på mage og bein fikk jeg time i lunsjen til legen min pga han syns det hastet sånn.. å der er det rimelig fullt hele tiden.

men før jeg ble gravid så opplevde jeg også å måtte vente litt ekstra pga priorieringer. det gjør meg ingenting..

jeg bor i kr.sand så det er jo heller ikke den minste byen

Annonse

Jeg ringte igjen på torsdagen etter jeg la inn dette innlegget. Da var jeg litt mer påståelig, og endte opp med å få en time litt senere på dagen. Hører med til historien at jeg ble lagt ned på vent (men hørte likevel alt i bakgrunnen) og fastlegen min ringte inn syk og jeg hørte hele samtalen. Etter dette krangla de to resepsjonsdamene seg i mellom, før de kom på at jeg var på telefonen og plukket opp røret igjen... Ikke veldig profesjonelt.

Var hos legen og han tok blodtrykket som heldigvis var helt normalt. Han ga meg likevel en sykmelding ut denne uka, men med forbehold at jeg selvfølgelig kan dra tilbake tidligere om jeg vil. Er av typen som kjeder meg og blir veldig rastløs hjemme om jeg blir for stillesittende. Heldigvis har formen blitt bedre da.

I morgen skal jeg til jordmor for "registrering" (første gang), så satser på at de tar noen prøver der. Har en mistanke om at jeg mangler jern. Så får litt mer hjelp nå hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...