Gå til innhold

Hva skjer? puppenekt...

Anbefalte innlegg

Har en gutt på snart 8 måneder som alltid har fått melk etter hvert måltid, men nå vil han bare ha om morgenen når han våkner stort sett. Problemet er at han ikke er så flink med kopp eller flaske heller så jeg vet ikke hvor mye væske han får i seg. Det har utvilket seg gradvis. Problemet begynte i forgårs da han ikke ville ha melk etter grøten før han skulle legge seg. Det samme skjedde igår. idag fikk han melk syv, måtte "tvinge" han i ett tiden og nå ville han ikke ha etter middag. regner jo da med at han ikke vil ha ikveld heller. blir ikke det litt lite? eller? har fått i han litt vann da etter middagen. Dere andre med barn rund samme alder, hvor mye ammer dere? er det vanlig at de ikke vil ha så mye melk lengre at dette er normalt? hvis ikke. må jeg prøve med mme da (sliter jo med flaske..)? har ikke lyst å slutte å amme.. får det jo til på morgenen, men,,,, håper noen har noen gode råd til meg.. please? er på gråten her..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138659218-hva-skjer-puppenekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei

Har slitt med det samme med vår lille frøken. Det kan vær et tegn på at han rett å slett ikke vil ha pupp mer. Andrea får pupp en gang for dag, og det er på morgenen når hun vokner. Dette bestemte hun helt av seg selv. Jeg ville gjerne fortsette å amme en stund til, men det ville visstnok ikke hun. Jeg har ammet henne helt fra starten av og hun er heller ikke så veldig glad i flaske. Men måtte jo få i henne noe, så jeg byttet ut nan erstatningen med hipp sin erstatning.Og denne falt i smak,da den både er glutenfri (hun er allergisk) og at den er basert på kumelk. Passer fra 4+.. Hun tømte hele flasken uten problem. Du kan prøve først med å pumpe litt morsmelk i flasken å se om han er interresert i drikke fra flasken da. Hvis ikke anbefaler jeg å prøve hipp erstatningen. I følge bøkene er det sagt at en 6 måneder gammel baby kun får 2 puppemåltider om dag, da de kontrollerer det selv. Men flere tips enn det har jeg desverre ikke..Jeg storkoser meg med det ene måltidet hun vil ha om morgenen, det blir vår kosetid:) Melkmengden i puppen vil stabilisere seg etterhvert hvis dette fortsetter..Jeg fikk spreng de første dagene, men etter 3 dager var alt i orden. (Hun har forresten et par kvelder hvor hun kanskje vil ha pupp før hun legger seg å).Så bare nyt den lille puppestunden du får med han!

Håper dette hjalp litt! Men ikke grin stakkars deg.. Det er bare sann enkelte barn er! De sier klart fra når de er klar for å slutte..:(

Takk for oppløftende svar:) tenker at det kanskje kan være tenner som kommer også. men ang. erstatning. gir du henne pupp om morgenen og så ett måltid med erstatning da eller siden du sier det står i bøkene at de bare får 2 puppemåltider om dagen? hvilke bøker er det? godt å høre at andre har det på samme måte. Er bare det at jeg er vant til 4-5 amminger om dagen og idag ble det bare 2 (ett med overtalelse). klart han vil jo kanskje ha annen drikke etterhvert også og må venne seg til det.

Hadde det vært tenner ville han kanskje vært litt mer grinete enn å nekte på puppen tror jeg. Mi si fikk si første tann i forrige uke og var utrolig grinete! Gråt hele tiden og vi visste ikke va det var, før plutselig en liten del av tannen stakk opp:) Hun ville også ha oftere puppemåltid akkurat på dette tidspunktet,men så snart tannen var oppe, var det tilbake til 1-2 puppemåltid for dag:) Hun får 1 puppemåltid om morgenen å så får hun erstatning når hun skal legge seg. Vi brukte å gi henne erstatning i ca.3-4 tia og, men vi var på helsestasjonen i går, og da sa helsesøstra at vi skulle bytte ut det måltidet, med et brødmåltid eller lignende.Så i dag begynte vi med brødskive i stedet for erstatningen, noe som endte med at hun var veldig sur og grinete,men til slutt skjønte hun at det var dette hun fikk og da gikk det veldig bra:)

Jeg har lest om dette ang. mat i "Den store babyboken, svangerskap - ca.3 års alderen". Til grøten og brødskive gir vi vann å drikke og til middagen får hun sann fruktjuice som du finner i babyhyllene på butikken. Et lite tips er å sitte på et rom uten lyder og mye bevegelser når man ammer, andrea blir veldig urolig hvis det er mye lyder å slik rundt henne. Men går vi inn på soverommet, konsentrerer hun seg om puppen:)

Jeg ammer alltid før jeg gir fast føde. Du kan jo prøve det. Som oftest tilbyr jeg pupp etter maten også, men da er han mindre interessert.

Ellers kan det være slik Monica skrev, at han rett og slett ikke vil ha noe særlig pupp. Noen barn slutter av seg selv når de er 9 mnd (det gjorde min eldste)

Nå går plutselig ammingen som en lek for tiden. prøvde det tipset du gav rebekka og da drikker han. heldigvis spiser han bra etterpå også. la ut en tråd tidligere ang om de skulle ha pupp før eller etter fast føde og da fikk jeg for det meste svar etter, så da tenkte jeg at det var det de skulle. ikke rart han ikke vil ha hvis han er stappmett stakkars:)

• 2 uker senere...

Annonse

Hei!

Jeg hadde også problemer når lillegutt var ca 7 mnd. det begynte med at han ikke ville ha pupp, men til slutt tok den. så etter et par dager ville han ikke ha pupp i det hele tatt, gråt og vrei seg unna....Jeg var kjempe fortvilet og ringte ammehjelpen. De spurte om jeg hadde fått mensen igjen, noe jeg ikke hadde, og trodde dermed at det var hormonene mine som gjorde at lillegutt ikke ville ha melka. hun anbefalte å fortsette å prøve å gi pupp, uten å presse for mye. Og etter et par dager gikk det over igjen. nå, en mnd. etter suger, han fortsatt pupp før hvert måltid.

Har prøvd å finne ut litt mer ut om dette med hormonene, men jeg finner ingenting hverken på nettet eller de bøkene jeg har. Syns det er litt rart.... Har hørt om mange som tror at babyen ikke vil ha mer pupp i 7-9 mnd. alderen, men det kan jo godt hende at det er pga. hormonene....Da er det jo litt synd at man gir opp, for pupp er jo tross alt det viktigste det første året....

Jeg fikk igjen mensen allerede 6 uker etter fødselen jeg, så det med hormoner har ikke hatt noen virkning på melken. Men at vi ga opp som du sir, var jo fordi hun rett å slett ikke ville ha. Det e jo hvertfall de 6 første månedene som er viktigst. Jeg fullammet henne til hun var 6 måneder gammel, så prøvde vi med fast føde etter det. Da viste det seg at hun hadde glutenallergi og at dette kunne kanskje være grunnen til at hun ikke ville ha pupp lenger. Jeg spiser jo mat som inneholder gluten og det er jo mulig at det gjorde utslag på melken. Mesunner dere som får lov å amme lenger, men det er hvertfall tåpelig å si at man gir opp, når man ikke gjør det med vilje hvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...